Můžeme začít jinak než otázkou na cenu, za kterou jste pořídili 34procentni podíl v X Publishing?
Jistě, položit ji můžeme, ale protože jde o obchodní tajemství, ponechal bych ji bez komentáře.
Jak dlouho jste se na vstup do X Publishing chystali?
Tento „deal“ se trochu vymyká našim zaběhaným zvyklostem, protože vznikl velice spontánně.
Ze dne na den?
To zase ne. Ale po oznámení našeho projektu „Fond 20“, kterým jsme deklarovali výši sumy na investice do internetových projektů v regionu, jsme obdrželi množství nabídek ke spolupráci. Ve stejném čase se v naprosto jiné záležitosti ozvali zástupci X Publishing. Setkali jsme se a mně osobně bylo jasné, že s těmi lidmi chci dále pokračovat v byznysu. Z původního záměru se stalo něco mnohem většího, máme velké plány.

Aleš Ptáčník
- Ve společnosti Centralway Holding AG (CWH) působí od roku 2002.
- Dnes je na pozici CEO Central Europe zodpovědný za cely region a podílí se na budováni a řízení portfolia CWH.
Úměrně tomu jste přehodnotili také původní výši provozních investic do X Publishing?
Nemluvil bych jen o investicích, spíš bych upřednostnil tvorbu nových nápadů a vůli je realizovat. Paradoxem je, že jakkoli šlo o improvizaci, záležitost s X Publishing naprosto zapadá do našich záměrů.
Jaké to jsou?
Nerad bych zcela odkrýval karty před konkurencí, ale v podstatě jde o jistou transformaci. X Publishing je většinou vnímáno jako offline medium. To chceme změnit. Budeme se věnovat novým médiím, komunitám na nich a dále oblasti tzv. events – všemu, co se děje kolem. Všechny tyto směry činnosti tedy chceme obsáhnout prostřednictvím Internetu, který bude z pozice univerzálního média také logickou zastřešující platformou. Opakuji ale, že největší cena X Publishing je z našeho pohledu v managementu. Tvoří ho lidé z tzv. kategorie trend leaders, kteří se nebojí experimentů.
Dočkají se uživatelé i jediného internetového výstupu za X Publishing?
Zřejmě ne. Stale budou paralelně vedle sebe fungovat jednotlivé projekty zastřešované jednotící strukturou. Samozřejmostí je vzájemná synergie těchto jednotlivých online projektů. Chceme vytvořit prostor, kde se budou potkávat lide s různými zájmy, a to zejména z alternativních a minoritních kultur. Opět neřeknu asi nic nového, když potvrdím, že nám jde o interaktivní přístup a zapojení takových uživatelů nejen do tvorby obsahu, ale i do další seberealizace. Z toho lze zároveň vycházet při hledání dalších zdrojů příjmů nového projektu.
To zní zajímavě. Většinou je zájem spíše o středoproudou masu…
To je jeden z důvodů, proč jsme tuto investici realizovali. Věříme, že zmiňovaný typ uživatelů je analytičtější povahy, stabilnější ve svých zvyklostech, názorech i spotřebitelském chování. Není těkavý jako většinové publikum českého Internetu, ale je aktivní a má zájem o vybraná témata.
To se ovšem někdy může jevit jako nevýhoda, např. při jejich oslovování komerčním obsahem.
Komunikace musí být samozřejmě adekvátní uvedeným skutečnostem. Myslím ale, že i papírové tituly jako XMAG, Street nebo Hype umí skloubit obsah s komerčním sdělením, aniž by se to setkalo s nevolí čtenářů.
„Fond 20“: nové investice v hledáčku
Chystáte zmíněné synergie i s již získaným projektem sdíleného multimediálního obsahu Ceknito.cz?
Počítáme s tím.
Ceknito.cz zatím žije možná trochu ve stínu tolik vzývaných českých následovníků YouTube. Změní se to?
Máte na mysli srovnání třeba se Stream.cz?
Například.
Ten produkt musel stát mnoho peněz a troufnu si říci, že Čeknito má v Čechách srovnatelné výsledky a na Slovensku je dokonce lepší. Ale samozřejmě že i tady chystáme kvalitativní ofenzívu.
Čeho se bude týkat?
Podstata zůstane stejná, budeme se ale snažit významně rozšiřovat možnosti pro uživatele.
Která z tuzemských investic na Internetu se vám zatím vyplatila nejvíce?
Neodvážil bych se hodnotit projekty v našem portfoliu jen podle toho, jak se zhodnotily. Protože pocházejí z různých segmentů trhu, nedá se ani dobře srovnávat. Z našeho pohledu je všechny pokládáme za úspěšné. Vždy dáváme důraz na pečlivou přípravu a výběr.
Přesto je momentálně podle ohlasů na trhu třeba prodej Anima Publishers (odhadován na desítky milionů korun – pozn. autora) stavěn nad ostatní…
Tady musím jen konstatovat, že se nám tato investice vrátila a jsme spokojeni.
Fond 20, který označuje částku v eurech určenou na investice do internetových projektů v regionu, je koncipován na dva roky. Co bude potom?
Počítáme s podobným programem i v dalších letech. Záleží na situaci. Může se stát, že dojde k navýšení částky.
Stane se tak z prostředků, které jste mezitím vyinkasovali z prodejů, např. Anima Publishers?
Může to tak byt, ale konkrétní původ prostředků v tomto případě nepovažuji za nijak zásadní.
Kolik subjektů se do projektu od jeho únorového startu přihlásilo?
Těch skutečně smysluplných bylo k padesáti. Hlásí se z celého regionu – z ČR, Polska, Maďarska a Slovenska.
Odmítli jste některá známá jména?
Řekl bych to jinak: žádná známá jména se nám nepřihlásila. Ale něco takového skutečně ani nebylo naším záměrem. Prvními konkrétními výsledky jsou X Publishing a Ceknito.cz, ale s dalšími 4–5 subjekty jsou jednání v pokročilé předinvestiční fázi. Opět se jedná o hráče z prostředí Internetu a nových médií. Musím podotknout, že při probírání možných investičních příležitostí se člověk jen podivuje, jak široký Internet a jeho možnosti jsou a jestli se to všechno ještě vůbec dá nazývat Internetem.
Máte návrh na jiné jméno?
Nemyslím, ze bychom ho hledali zrovna my. Ale Internet už je dnes tak daleko, ze s původní myšlenkou už má společné opravdu jen základní body. Nedělejme to složitější. Dále budeme používat název Internet, ale už s doplňující definicí podskupiny, kam bude projekt spadat. Internet se zkrátka stává klasickým předmětem denní potřeby, jako lednička, televize nebo pračka.
Hodně nahlas se spekuluje o tom, že prodáte online cestovní agenturu Invia.cz. Jak je to daleko?
O Invii je velký zájem, to není žádné tajemství. Stejně jako fakt, že jednání o prodeji běží již delší dobu. Naší podmínkou je prodej do rukou solventního kupce, který s Invií bude mít dlouhodobé záměry. Samotná Invia.cz ale běží dál bez závislosti na těchto jednáních.
Invia.cz se stala ve vašem vlastnictví malou kuriozitou, když jste zrušili původně dost známý a zavedený brand Mojedovolena.cz a nahradili jej úplně novým. Proč?
Dnes už je jasné, ze potenciál a ambice serveru jsou minimálně ve středoevropském prostoru, takže s českým názvem bychom my ani případný nový vlastník stejně dlouhodobě nevystačili. Musím ale přiznat, že o změně jsme tehdy bouřlivě diskutovali a ve finále ji prosadili i navzdory mínění managementu Invia.cz.
Potká něco podobného i Ceknito.cz?
Zatím to není aktuální. Akční rádius projektu se omezuje na český a slovenský trh, a tak by to mělo i zůstat.
Mediální válka není náš cíl
Šéf Centralway Martin Saidler před časem rozčeřil hladinu českého internetového rybníku prohlášením, že do dvou let ovládnou český Internet americké firmy. Byl to jen bonmot, nebo seriózní predikce?
Několik našich předchozích předpovědí už se vyplnilo. Počkejme si, jak uspějeme s touto. Ale pokud jen nepatrně odbočím, tak z diskusí k tomuto výroku jsem nenabyl dojmu, že by to bylo pro velkou část zainteresovaných science fiction.
Ivo Lukačovič (předseda představenstva a šéf Seznam.cz – pozn. autora) ale nepřímo kontroval na tento odhad prohlášením ve smyslu, ze globální hráči se na lokálních trzích chovají hloupě…
Opakuji, že nám nešlo o víc než o otevření diskuse. Žádná mediální válka není v našem zájmu. Myslím, že naše vztahy se Seznamem byly vždy velice korektní, a není důvod, aby tomu tak nebylo i do budoucna. Navíc to celé vnímáme jako částečně vyprovokovanou polemiku.
Myslíte, že ze stejného soudku jsou i dohady, jestli jste radili investorům z Tiger Holding při jejich snaze o získání podílu Lycosu právě v Seznamu?
Nevím, kde tato informace vznikla. Snad jen podotknu, ze Tiger je de facto naše konkurence. Nevidím tedy jediný důvod, proč bychom jim měli zametat cestičky. Jediný rozdíl mezi námi je ten, že oni neznají zdejší trh tak dokonale jako my. Zároveň nepracují v dlouhodobějším horizontu, nepečují o projekty v takovém rozsahu. My prostě nejsme běžci na krátké tratě.
V roce 2001 jste s projektem SMS marketingu Clubox relativně narazili, možná jen poněkud předběhli dobu. Dělali byste dnes něco jinak?
Vycházeli jsme ze zkušeností z Anglie nebo Německa, kde už v té době měl mobilní obsah za sebou určité výsledky. Když se zpětně ohlédnu, skutečně jsme s tím asi přišli moc brzy. Dodnes jsem přesvědčen, že podobně orientované projekty, které přišly po tom našem, zdaleka neměly takové kvality. Přesto se jim nevedlo špatně. Jako malou paralelu zmíním nechuť uživatelů v počátcích Internetu k jakýmkoli placeným službám. Dnes je to realita.
Start výbojů bude v Praze
Jak do vašich investičních záměrů zakalkulováváte nejasné faktory jako zbrzděný proces digitalizace nebo výroky o možné regulaci obsahu na Internetu?
To je bohužel realita zdejšího prostředí, malého trhu s jistými zažitými a nestandardními vazbami a návyky. Vše stojí mnoho úsilí a hýbe se zbytečně pomalu. Kolik námahy dalo třeba jen omezení a zrušení monopolu jednoho operátora. Jde také o boj s legislativou. To, co ale můžeme ovlivnit naší silou v mediální oblasti, se týká kultivace marketingové struktury celého trhu.
Myslíte tím třeba zajeté zvyklosti v odměňování mediálních agentur?
Ano. Všechny subjekty na internetovém trhu by měly být v této záležitosti zajedno. Za velký příslib v kultivaci poměrů považuji vstup velkých domu jako např. Axel Springer do Internetu. To by mělo fungovat jako nástroj normalizace poměrů.
Přes tyto neduhy jste tu spokojeni?
Pouhým nadáváním na poměry věci nezlepšíme. Náš recept je v kultivování zdejšího trhu zevnitř. Všem médiím v našem portfoliu např. doporučujeme, aby byla monitorována seriózním auditem. Na základě našich zkušeností se zdejším prostředím jsme se také rozhodli usídlit tu naši centrálu pro střední a východní Evropu. Odsud budeme řídit další expanzi.
Stane se Čeknito.cz plnohodnotným protivníkem Stream.cz?