Minulý čtvrtek, na setkání Contactelu s novináři, se hovořilo o tom že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) z vlastní iniciativy šetří od února nové cenové programy Českého Telecomu pro podezření ze zneužití monopolního postavení. Aby mohl vše posoudit, vyžádal si stanoviska různých stran, včetně stanoviska alternativních operátorů. Ti nyní zveřejnili své vyjádření formou tiskové zprávy, vydané včera. Jde o společnou zprávu společností Aliatel, Contactel, Czech On Line, eTEL a GTS. Jak toto stanovisko vypadá?
Co si myslí alternativní operátoři?
ÚOHS se alternativních operátorů nejspíše ptal na jejich názor na tarif HOME MINI. Zde alternativci odpověděli v tom smyslu, že podle jejich názoru:
(…) cenový program HOME MINI odporuje telekomunikačnímu zákonu a zákonu o ochraně hospodářské soutěže (…).
Zdůvodňují to tím, že Český Telecom křížově financuje služby v tarifu HOME MINI z jiných služeb (což je v rozporu s § 80 telekomunikačního zákona, který něco takového zakazuje). To nejspíše navazuje na výroky představitelů samotného Českého Telecomu a posléze i ČTÚ (Českého telekomunikačního úřadu), že tento tarif je „sociální“ a dotovaný.
Dalším důvodem je podle alternativních operátorů zákaz volby operátora u tarifu HOME MINI. Tento zákaz alternativci shledávají v rozporu s § 76 telekomunikačního zákona (který obecně říká že „provozovatelé (…) s výrazným podílem na trhu jsou povinni (…) umožnit přístup ke službám kteréhokoliv (…) propojeného poskytovatele veřejných telekomunikačních služeb (…).“). Nyní bude na ÚOHS posoudit, zda „umožnit přístup“ fakticky znamená ve všech cenových programech, nebo jestli stačí volbu operátora umožnit jen v některých tarifech a v ostatních ne.
Alternativní operátoři také upozorňují ÚOHS na to, že „omezení v možnostech volání zákazníkům nebylo přiměřeně komunikováno a byli tudíž uvedeni v omyl.“ Jinými slovy že Český Telecom lidem včas neřekl, že u tarifu HOME MINI je zakázána volba operátora. Podle neoficiálních signálů byl právě tento aspekt (tedy neseznámení uživatelů se zákazem volby operátora) důvodem, proč ÚOHS začal své šetření.
Alternativci dále kritizují povinné „bundlování“ hovorného s paušálním poplatkem, které Český Telecom zavedl ve všech svých cenových programech a nedal zákazníkovi šanci koupit si právě a pouze takovou službu, jakou potřebuje (bez hovorného). Podle jejich názoru to je v rozporu s principy volné soutěže a odporuje to zásadám platným v Evropské unii. K tomu si dovolím dodat, že „povinný“ volný kredit ještě více váže zákazníka k Českému Telecomu, tj. k odběru právě jeho služeb a nikoli služeb konkurence, byť by pro něj mohly být výhodnější – když už jednou někomu za něco zaplatíte dopředu, oželíte to a půjdete si znovu koupit to samé jinam, byť za příznivější cenu?
V této souvislosti je jistě zajímavý i další moment, na který alternativní operátoři poukazují: že zákazník si nemůže zjistit, jak velkou část volného kreditu již vyčerpal, resp. zda jej již vyčerpal celý (to se dozví až ze svého účtu, který ale dostane až ex-post, po skončení zúčtovacího období). Tím fakticky vzniká další překážka bránící tomu, aby zákazník mohl efektivně využívat konkurenční nabídku (když nepozná, kdy se mu to už vyplatí a kdy ještě ne).
Závěrem svého stanoviska alternativci poukazují také na to, že regulátor poměrně rychle rozhodl jen o jedné části celé širší oblasti cen pro rok 2002 – o cenových programech Českého Telecomu spadajících do univerzální služby – ale stále ještě nerozhodl o dalších cenových aspektech, které spoluvytváří konkrétní situaci na trhu (jmenovitě jde o novou výši propojovacích poplatků, viz včerejší článek).
Co bude dál?
Stanovisko alternativních operátorů, které si vyžádal, bude nyní ÚOHS nejspíše nějakou dobu zkoumat. Mezitím se ale mohou odehrát i další zajímavé věci. Například již na dnešek svolalo GTS mimořádnou tiskovou konferenci na výmluvné téma Liberalizaci stojí v cestě Český Telecom. Podle zpráv agentur chystá v příštích 10 dnech tiskovku i ČTÚ, kde se nejspíše vyjádří k nedávné kritice na svou adresu.
Možná nejvýznamnější událostí nadcházejících hodin a dnů by ale mohla být návštěva z Evropské unie, konkrétně z direktoriátu pro informační společnost. Ta by u nás měla být dnes a zítra, a mohla by zkoumat náš pokrok v liberalizaci telekomunikací a budování informační společnosti. Myslím si, že existuje příčinná souvislost mezi touto návštěvou a aktivizací alternativců proti Českému Telecomu a ČTÚ. Pravdou ale je, že situace s našimi telekomunikacemi začíná být vážná (ohrožená volba operátora, nerealizovaná metoda LRIC, zvyšování cenové hladiny služeb pro koncové zákazníky atd.), a tlak Evropské unie na odstranění těchto problémů by mohl významně pomoci.