Hlavní navigace

Alza bere útokem trh bílého zboží

4. 8. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Alza.cz a bílé zboží
Ambiciózní plány představila Alza.cz. Dnes v deset hodin dopoledne rozšíří svůj sortiment o velké domácí spotřebiče a v oblasti bílého zboží se chce stát jedničkou na trhu. Má šanci?

Kdyby k tomuto kroku došlo před pár lety, mohlo by se zdát, že Alza.cz útočí na Mall.cz, který byl léta považován za lídra trhu internetových obchodů. Poté, co společnost začala prezentovat své výsledky, je však zřejmé, že míří úplně jiným směrem.

Co se bude dít, když největší prodejce spotřební elektroniky koncovým zákazníkům a největší e-shop na českém trhu přidá i zboží, které dosud v nabídce neměl a jeho hlavní konkurenti vydělávali už jen na něm? To budeme mít dobrou příležitost zjistit právě teď.

V době doznívající ekonomické recese, kvůli níž skokově klesají meziroční tržby většiny hlavních konkurentů, je rozšíření sortimentu jediným způsobem, jak zachovat růstovou strategii společnosti. Tu přitom Alza.cz neztratila ani vloni, když s obratem 5,6 miliardy korun pokračovala v každoročním třetinovém zvyšování tržeb oproti předchozímu roku. Aby udržela stejné tempo, musela by letos utržit 7,5 miliardy. „Cílem pro letošní rok je růst přesahující hranici dvaceti procent,“ říká marketingový ředitel Alza.cz Jan Samko.

Alza.cz - vývoj obratu

Alza.cz – vývoj obratu do roku 2010

Ke splnění tohoto obratu by mělo dopomoci i nové logistické centrum v Horních Počernicích. „Kapacity naší hlavní pobočky v Holešovicích už nám pro rozměrnější zboží, ale ani pro narůstající množství zákazníků, nestačily,“ vysvětluje ředitel nákupu společnosti Jiří Med. „Vloni jsme vyřídili 1 859 156 objed­návek a letos budeme atakovat hranici tří milionů,“ doplňuje jej Samko.

Kdo prodává bílé zboží

Alza.cz a nejejí reklamy

Alzák dostane další vtíravé slogany a bude lákat na kosmetické slevy či dobré dodací podmínky…

V oblasti bílého zboží je dnes lídrem HP Tronic Zlín s prodejnami Proton a Euronics a mnoha internetovými projekty (poté, co skoupil internetové obchody Computer Pressu, patří do jeho portfolia např. Vltava nebo Cybex). Dvojkou na trhu jsou OKAY elektrospotřebiče, které v loňském roce významně zvětšily svou prodejní síť, což je uchránilo od výraznějšího propadu. Třetí příčku sice udržel Datart, ale s propadem tržeb 20 % oproti roku 2009 asi svého  majitele nepotěšil, stejně jaké čtvrtý Electroworld s desetiprocentním propadem.

Z internetových obchodů patří na špici Mall.cz a Kasa.cz. Prvně jmenovaný se v loňském roce pochlubil tržbami 3,23 miliard korun, Kasa.cz utržila 2,05 miliardy. Oba dva obchody však prozíravě rozšiřují sortiment zboží o další segmenty, ať už se jedná o prací prášky, parfémy, zahradní techniku, outdoorové vybavení či chovatelské potřeby, a jejich tržby tak nejsou čistě za segment bílého zboží a spotřební elektroniky.

Fakt, že to Alza.cz s bílým zbožím myslí vážně, dokazuje i to, že v loňském roce přetáhla OKAY Elektrospotřebičům klíčového manažera Petra Pražáka. Právě on má podle našich informací na svědomí vstup Alzy do segmentu bílého elektra. „Mohu potvrdit, že pan Pražák u nás již rok pracuje na pozici provozního ředitele, a také, že jedním z projektů, kterým se věnuje, je i projekt velké bílé,“ uvedl k tomu Samko.

Na bílém zboží je prima marže

Tento sortiment je o to zajímavější, že v něm není taková konkurence jako v případě běžné spotřební elektroniky či počítačů. Obchodníci si tak drží vyšší marži než na malém elektru. „Poslat notebook nebo digitální fotoaparát zvládne každý. U velkého bílého elektra to ale tak snadné není. Jde o logisticky poměrně náročný proces, který se malým obchodům nevyplatí,“ vysvětluje Samko důvody, proč se vstup Alza.cz na trh velké bílé elektroniky řadí mezi zásadní události letošního roku v e-byznysu.

MMF24

Agresivní cenovou politikou však Alza.cz o zákazníky bojovat nebude. „Nemáme v úmyslu podstřelovat ceny. V ničem, co děláme, nejsme nejlevnější, byť patříme cenově k těm levnějším. Chceme ale i u velkých ledniček či praček nabídnout totéž co u malých paměťových karet – dokonale funkční logistický systém a veškerý sortiment skladem. Prostě co zákazník uvidí na webu a objedná si, dodáme druhý den,“ uzavírá Samko.

Zda se Alze podaří s bílým zbožím znovu navýšit obrat a zvýšit podíl na trhu, se teprve uvidí. Již v případě posledního rozšiřování sortimentu na hračky a další „netechnické“ zboží, se našla řada kritiků, kteří předvídali, že se Alza novým sortimentem zahltí a stane se pro zákazníky méně čitelnou. To se ale zatím, zdá se, nestalo. Ovšem bílé elektro je jiná liga, takže bude zajímavé sledovat, jak ji Alza uhraje.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zakladatelem serveru BonusWeb.cz a spoluzakladatelem Stream.cz. Dnes se pohybuje v telekomunikacích, vlastní firmu Kaora podnikající na poli serverhousingu a prodeje IP konektivity a staví lokálního WiFi operátora v okrese Praha - Východ.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).