Přeměnit obyvatele celého města v potenciální kurýry, kteří za odměnu doručují nákupy svým sousedům, není úplně nový nápad. V USA už od roku 2011 funguje například startup Postmates, který je založený na podobné myšlence. Podle serveru TechCrunch Amazon začátkem letošního roku uvažoval, že jej koupí. Dohoda ale padla a e-komerční obr nakonec přichází s vlastní službou.
Amazon Flex zatím funguje jen v oblasti Seattlu, domovského města Amazonu. Kurýři tady budou rozvážet nákupy z programu Amazon Prime Now, který předplatitelům zaručuje doručení balíčku do jedné hodiny od nákupu. V budoucnu prý mají rozvážet i další zásilky.
Kurýrem se může stát kdokoli, kdo má vlastní auto a řidičský průkaz, je starší 21 let, projde úvodní prověrkou Amazonu a má smartphone s Androidem. Přes mobilní aplikaci nahlásí, v jaké oblasti chce doručovat a jaký čas chce práci věnovat. Vybrat si zatím může z časových bloků o délce 2, 4 a 8 hodin.
Za doručování pak bude pobírat odměnu ve výši od 18 do 25 amerických dolarů za hodinu. Po Seattlu se má služba brzy rozšířit i do New Yorku, Baltimoru, Miami, Dallasu, Austinu, Chicaga, Indianapolisu, Atlanty a Portlandu.
Soudní spory
Amazon službou vstupuje na pole tzv. sdílené (P2P, sharing) ekonomiky a v principu se přidává k jejím ikonám jako je dopravní Uber nebo ubytovací AirBnb, které v roli prostředníků také propojují nevyužitou kapacitu lidí s poptávkou zákazníků.
Tento model ovšem na řadě míst naráží na odpor regulátorů či na místní zákony a vyhlášky. Někdy ale také na odpor vlastních „zaměstnanců“, podle kterých není práce pro takové firmy vždy tak výhodná, jak se z reklamních prohlášení zdá.
Uber, Postmates a další společnosti tak v poslední době často čelí soudním sporům o to, jestli jejich řidiči či kurýři mohou používat status zaměstnance (s výhodami z toho plynoucími), nebo jde o nezávislé dodavatele služeb.