Ilustrace: Nenad Vitas
Server Ars Technica upozorňuje na výsledky zajímavého výzkumu. Z Američanů se stali takzvaní „online economic users“, do této kategorie je možné zařadit celých 88 % z dospělých uživatelů Internetu v USA. Lidé hledají práci, rady, diskutují, prostě jsou součástí takzvaného „networkingu“.
Ekonomika najednou zajímá téměř každého, problematika krize je hnacím motorem Internetu v Americe. Už nejde jenom o zábavu, ale i o zjišťování „životně důležitých“ informací. Celých 52 % Američanů je prý nějakým způsobem zasaženo ekonomickými problémy. Lidé řeší, co dělat s pohledem hodnoty jejich investic nebo domů, snaží se najít někdy lepší, někdy vůbec nějakou práci.
Vyhledávání čísel z oblasti financí dnes v USA frčí. Dokonce neuvěřitelných 34 % uživatelů Internetu se pokouší nějakým způsobem vyjádřit svůj postoj k recesi, snaží se komentovat aktuální situaci. Jde konkrétně o sdílení videa, obrázků nebo audia o ekonomice (11 %), komentáři se zabývá 9 % uživatelů. A 2 % lidí se přihlásila do ekonomických skupin na Facebooku. Kde je ta legrace a uvolněnost, když se tato problematika už masivně dere i na místa, která byla dříve striktně zábavní?
Američané se díky „networkingu“ chtějí něco dozvědět, prostě jim teče do bot. Kdo by se před dvěma roky díval na ekonomická videa? Teď je ekonomika hitem, který válcuje vtipná videa a obrázky. Američané zírají na monitory, na kterých se nepromenádují komici nebo modelky, ale probíhají na nich řady čísel a rad, do čeho se vyplatí investovat.
Je to jistě dobrá zkušenost – miliony uživatelů Internetu najednou neočekávaně zjistí, že Internet není jenom zábava, ale hlavně informace a poznání. Z tohoto pohledu je krize docela fajn jev, který dost lidí něco naučí. Internet asi nikoho problémů úplně nezbaví, ale dokáže pomoci, najít pár důležitých rad a pokynů. A o to jde. Myslíte si, že až to bude s ekonomikou zase všechno v pořádku, se zase všichni ti noví „online economic users“ stanou pouhými klasickými konzumenty internetové zábavy? Já si to nemyslím…