Hlavní navigace

Americký ComScore nakonec nebude schopen změřit český internet

Autor: 21971
Patrick Zandl

Tendr na nového dodavatele měření návštěvnosti českých internetových serverů má překvapivou dohru. Jeho vítěz, globální firma ComScore, nakonec není schopna dodat, co slíbila.

Letos v květnu jsme vás informovali o tom, že v roce 2012 začne měřit návštěvnost českých internetových serverů americká nadnárodní společnost ComScore. Ta totiž vyhrála tendr na dodavatele těchto měření pro oborovou organizaci SPIR, do níž je většina významných českých serverů zapojena a jejíž data odebírají i reklamní agentury jako „oficiální návštěvnost“. Což je také odpovědí na to, o co v celé této události jde: o čísla, která pomáhají rozhodovat reklamním agenturám, u kterých serverů utrácet kolik peněz.

Zdá se ale, že všechno bude jinak. Jak jsme vás včera na Twitteru informovali ihned po skončení jednání, ComScore nakonec pro SPIR měření dodávat nebude a SPIR zůstane u Gemiusu. Nyní je vše oficiálně potvrzeno.

Bye bye ComScore


Autor: Ivana Dvorská, Internet Info

Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR, na setkání NetClubu.

Bohužel po detailním prostudování metodiky a technologie měření ComScore jsme zjistili, že některé naše požadavky nemohou být v očekávaném termínu splněny, vysvětluje situaci výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová a dodává: Společnost ComScore má ve svém portfoliu řadu zajímavých a progresivních služeb. Na druhou stranu, některé naše dosavadní služby, na které jsou naši zákazníci zvyklí, bychom nebyli jejím prostřednictvím schopni dodávat, proto volíme v následující vlně měření NetMonitor spolupráci se stávajícím dodavatelem, společností Gemius.

To nechává řadu prostoru pro vysvětlení, z dobře informovaných zdrojů ovšem plyne, že ComScore se zasekl zejména na třech službách, které jsou pro české měření běžné: denní hodnoty, reální uživatelé a veřejně přístupný přehled měření, tedy v Gemiusu OLA aplikace. U veřejně přístupného přehledu měření jsme již dříve na Lupě vyjadřovali určitou skepsi, zda a v jakém komfortu se ComScore podaří takovou službu zprovoznit a provázat ji s původními daty. Nyní už to víme. Nijak. ComScore sice podobné služby v zahraničí poskytuje, ale nechává si je platit zvláště, a i když by teoreticky mohlo dojít k dohodě o realizaci, další dva body zůstávaly překážkou. 

Content 2017 - tip Creative Dock

Jaké byly důvody k vypsání výběrového řízení a hledání náhrady za Gemius? Proč vyhrálo ComScore, kdo se o to zasloužil a co měla změna přinést? Podrobně jsme situaci rozebírali ve článku Gemius a ComScore, veliká změna pro český internet.

Rok 2012: opět měří Gemius

SPIR tedy bude v roce 2012 pokračovat v měření se společností Gemius se všemi jeho výhodami a zejména nevýhodami, pro které se jej chtěl zbavit. Ačkoli spolupráce SPIR s ComScore na této vlně měření skončila, SPIR ve svém oficiálním prohlášení nepochybuje, že ComScore se zúčastní dalšího výběrového řízení v následujících letech. Samozřejmě v případě, že se bude chtít ještě někdy ztrapnit. Věta „při výběru rozhodly zkušenosti“ z našeho článku o vítězství ComScore nyní působí poněkud nepatřičně.

Jak bude pokračovat cesta české kanceláře ComScore, která letos v létě vznikla, ještě uvidíme. Vyjádření zástupců českého ComScore se nám do vydání článku nepodařilo získat, případně jej doplníme.

Je to důležité, zajímavé či neověřené nebo jen pozoruhodné? Sledujte Twitter Lupy, takové informace přinášíme na něm.

Našli jste v článku chybu?
11. 10. 2011 13:04
Pindal (neregistrovaný)

No tak pochopitelně, když už blokuji reklamu a nastavuju to lidem, tak davám pryč i ty servery s meřícími kódy. Nikdo nemá náladu čumět na resolvování/při­pojování na gemius, navrcholu, scorecardresearch a podobně.

11. 10. 2011 17:20
kaca (neregistrovaný)

Musím vás zklamat, ale tady žádné konspirační teorie nefungují. Nebyla tmavá kavárna, telefonáty z anonymní budky a už v tom vůbec není politika. Nehledejte v tom nic pokoutního, stalo prostě to, že se SPIR s dodavatelem nedohodl, to je vše.