Loňské rekordní tržby FTV Primy, kterou z poloviny vlastní švédský mediální koncern Modern Times Group (MTG), se letos nemusí opakovat, protože výkon televizní skupiny ve sledovanosti je nižší a konkurenční skupina Nova napravuje chyby v obchodní politice nastavené minulým vedením. Na dotaz serveru DigiZone.cz to uvedli analytici J&T Banky Pavel Ryska a společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. FTV Prima se loni stala z hlediska tržeb z inzerce nejsilnějším mediálním domem v Česku, meziročně její výnosy rostly o 22 procent.
„Budou nutné další investice do programu“
„Skupině MTG se daří plynule zvyšovat tržby a závěr loňského roku byl v tomto ohledu silný. Firmě se dařilo růst ve všech segmentech. Poněkud slabší byla nicméně ziskovost, kde se projevují jednak zvýšené náklady na programy a dále náklady na začleňování nově získaných aktiv,“ popsal Ryska celkovou situaci MTG, která kromě Česka působí ve Skandinávii, Pobaltí a Bulharsku. „MTG neuvádí čísla k samotné Primě, pouze uvádí růst tržeb. Ty vzrostly ve 4. kvartále meziročně v korunách o 22 procent. To je sice mírné zpomalení růstu ze 3. kvartálu (+27 procent r/r), přesto jde ale o rychlý růst, a to navzdory poklesu sledovanosti kanálů Primy,“ konstatuje Ryska.
K TÉMATU: Spolumajiteli Primy pomohl loni v České republice start dokumentárního Zoomu
„MTG zároveň uvedla, že český televizní reklamní trh ve 4. čtvrtletí nadále klesal. Celkově tyto komentáře naznačují, že na konkurenční Novu se inzerenti v závěru roku vraceli pouze pozvolna. Zároveň MTG zmínila nutnost dalších investic do programů, což potvrzuje pokračující válku o diváka na českém trhu, která zvyšuje náklady oběma hlavním konkurenčním skupinám,“ uvedl analytik J&T Banky. Podle Tomáše Menčíka ze společnosti Cyrrus hospodaření celé skupiny MTG loni mírně překonalo očekávání, zejména v případě tržeb.
Primu čekají investice nejen do Ligy mistrů, aby si podržela a pokud možno zvedla současný výkon televizních kanálů
Primě uškodil start nových kanálů Novy
„Co se týče příspěvku FTV Prima, vzrostly tržby o 22 procent, což bylo způsobeno jednak vlivem spuštění nového kanálu Prima Zoom, ale také mírným oživením reklamního trhu v České republice. Zajímavý je pokles sledovanosti na 34,1 procenta ze 36 procent. Tento pokles jde pravděpodobně na úroku TV Nova, která ve sledovanosti posiluje. Ucelenější obrázek o českém mediálním trhu podá až CETV se svými výsledky 27. února 2014,“ míní Menčík. Údaje o sledovanosti MTG ve zprávě o hospodářských výsledcích za 4. čtvrtletí 2013 a celý loňský rok uvedla v souhrnném podílu všech stanic skupiny Prima v cílové skupině 15 až 54 let v prime time, jehož definici ale ve zprávě neuvedla (nejde o klasický prime time od 19:00 do 23:00, jak jej u nás definuje ATO).
Pokles výkonu FTV Primy přisuzuje MTG spuštění nových, volně šířených terestrických kanálů v České republice, zejména Telky od skupiny Nova a vstupu dalšího kanálu této skupiny, zábavného Smíchova, do elektronického měření sledovanosti. Smíchov se tematicky i zaměřením na cílovou skupinu částečně kryje v Primou Cool, která je stabilně druhým nejsilnějším programem skupiny Prima. Stejně jako Prima Cool cílí na mladší diváky, ale ve výkonu je mnohem níž než program Primy. Skupina Prima klesala zejména kvůli svému hlavnímu kanálu, který meziročně ztrácel nejvíc ze všech českých televizí.