Hlavní navigace

Analytik: Hospodářské výsledky MTG značí problém pro volně šířené televizní kanály

Jan Potůček

Výhled MTG pro letošní rok naznačuje, že růst trhu s televizní reklamou v Česku se zastavil a zřejmě bude stagnovat, míní Pavel Ryska z J&T Banky

Doba čtení: 2 minuty

Obchodní model volně šířených televizních kanálů, které jsou závislé na prodeji reklamních časů, se dostává do problémů a tržby i zisky velkých televizních společností drží placené kanály. Podle analytika J&T Banky Pavla Rysky o tom svědčí hospodářské výsledky polovičního vlastníka skupiny Prima, švédské společnosti Modern Times Group (MTG), za poslední čtvrtletí loňského roku i celý rok 2014. Z nich vyplývá, že například konkrétně v České republice tržby MTG v porovnání s mimořádným rokem 2013, kdy se na Primu přesunula řada klientů od konkurenční Novy, vytrvale klesaly.

K TÉMATU: Primě se i v posledním čtvrtletí 2014 propadaly tržby, pokles očekává i v prvním kvartálu

„Hospodářské výsledky MTG za 4. kvartál 2014 i za celý rok 2014 byly nadále solidní. Mírným tempem vzrostly tržby i zisky, přičemž růst byl opět tažen placenými televizními kanály, a to jak na trzích v severní Evropě, tak na rozvíjejících se trzích. Naopak volně šířené televizní kanály zaznamenaly pokles tržeb a je tak znát, že stagnující zájem inzerentů o televizní reklamu není jenom případ českého trhu, ale že je širším problémem v řadě evropských zemí. MTG si nicméně i tak udržela slušné cash flow a navrhla mírné zvýšení dividendy akcionářům,“ míní Ryska. Z volně šířených televizních kanálů se v portfoliu MTG dařilo především televizím v Pobaltí.

ČTĚTE TAKÉ: Spolumajitel Primy, švédská MTG, prodal volně šířené televize Viasat v Maďarsku

Za zajímavý označuje Ryska komentář MTG k vývoji na českém trhu. „Tržby Primy klesly za 4Q14 o 15 % r/r v korunovém vyjádření. Tento výsledek není překvapivý, jelikož po celý loňský rok docházelo k návratu inzerentů na Novu, z velké části právě z Primy. Prima vykazovala poklesy i v předchozích kvartálech. Překvapivý je nicméně komentář MTG, že podle jejích odhadů ve 4Q14 klesl celý český trh televizní reklamy. Přitom v předchozích kvartálech podle MTG rostl,“ konstatuje analytik. „Pokles celého trhu by znamenal, že pokud si Nova udržela růst, ten musel výrazně zpomalit, aby pokles u Primy dokázal dostat celý trh do kontrakce. Zpomalení růstu bylo u Novy vidět už ve 3Q (růst o 19 % r/r po růstu 41 % z první poloviny roku).“

Predikce MTG pro letošní rok může podle Rysky značit další problémy. „Pokud je odhad MTG správný, je to podle mého názoru známka, že efekt nízké srovnávací základy z r. 2013 už se vyčerpal a že růst trhu se na konci roku 2014 zastavil. Mohlo by to znamenat, že v r. 2015 hmatatelný růst trhu očekávat nemůžeme,“ varuje. To by zkomplikovalo situaci provozovatelům, kteří se letos chystají spustit nové volně šířené programy závislé na prodeji reklamních časů. Tento týden zahájí ostrý provoz kulinářská televize Mňam TV a na duben ohlásila start svou nových celoplošných kanálů TV Barrandov, která na nich spolupracuje se společností SPI International CEE.

Našli jste v článku chybu?