Placený obsah má budoucnost, jen nikdo neví, jak velkou, glosoval na březnovém NetClubu šéf Centrum Holdings Andreas Demuth (profil na LinkedIn). Na setkání moderovaném tradičně Petrem Koubským hodnotil také experiment své firmy s placeným obsahem – deník Insider.
Internet podle něj přetéká obsahem a z běžných denních zpráv se stává komodita. Klíčem k placenému obsahu je proto vysvětlování: proč se události dějí? co znamenají? Pokud média chtějí za obsah peníze, musí nabídnout kontext, komentáře, analýzy.
„Insider je náš experiment v této oblasti, nabízíme za velmi rozumnou cenu kvalitní obsah a dobrou žurnalistiku. V současné době máme kolem 1500 předplatitelů a jsme tedy asi na půl cestě k původnímu cíli asi 3000 předplatitelů. A stále se učíme,“ řekl Demuth.
V úspěch modelu slovenského Piana, které nabízí za paušál přístup k sadě obsahových služeb jinak skrytých za paywall, Demuth podle svých slov nevěří. „Princip ‚zaplaťte a můžete mít všechno‘ pomíjí důležitou věc: nekupujete si konkrétní noviny, protože se vám líbí, protože se identifikujete se značkou nebo lidmi, které je tvoří. A to je v placeném obsahu důležité.“
Centrum na léto chystá nový mediální koncept Stardance, který bude zahrnovat prvky Insideru, připomněl také.
Portály tady budou ještě řadu let
V rozhovoru s Petrem Koubským mluvil Andreas Demuth také o budoucnosti portálů. Podle něj je „portál“ v podstatě umělý pojem používaný hlavně odborníky. Uživatelé je vnímají spíš jako vstupní stránky, přes které přicházejí na Internet. A proto jsou portály jako Centrum.cz podle Demutha stále životaschopným modelem.
„V uplynulých letech se uživatelská základna výrazně segmentovala a řada lidí už portály nepoužívá, chodí přímo na vyhledávání nebo na Facebook,“připustil. „Hlavní stránky portálů jsou dnes orientovány hlavně na zpravodajství a několik klíčových služeb, jako je vyhledávání a e-mail. A tento model bude pro masové publikum fungovat ještě řadu let,“ dodal Demuth.
Delší přepis rozhovoru s Andreasem Demuthem publikujeme na Lupě zítra ráno.