Asociace pro elektronickou komerci (APEK) minulý týden zveřejnila část informací z výzkumu, který už poněkolikáté uspořádala na českém Internetu. Týká se, jak jinak, e-shopů a toho, proč lidé nakupují, nenakupují, co se jim líbí či nelíbí. A některé výsledky nabízejí zajímavý pohled pro provozovatele e-shopů, návrháře a tvůrce e-shopového softwaru, ale možná i pro samotné zákazníky.
Čeští zákazníci e-shopů za nejpodstatnější výhodu e-shopu oproti kamennému obchodu považují výhodnější ceny (32 % z dotazovaných, kteří na Internetu nakupují aspoň jednou za rok) a lze říci, že právě tento aspekt se na zásadním místě v žebříčku výhod drží už dlouho. A ještě navíc s velkým odstupem od dalších výhod – možnost objednání zboží kdykoliv najdete na druhém místě (19 % respondentů), následuje snadné srovnání nabídek jednotlivých obchodů (18 %) a pouze o jedno procento méně má úspora času.
Na pátém místě je s osmi procenty pohodlné dodání, na čemž se nejspíš podepisují stále značné rezervy u odběru zboží jiným způsobem než osobně. A trochu překvapením pro některé může být, že hodnocení kvality produktů a spolehlivosti obchodů ostatními uživateli (zákazníky) považují za výhodu pouze 3 % (respektive 1 %) dotazovaných.
Nenechte se ale mýlit, recenze ostatních uživatelů přitom zohledňuje 33 % uživatelů (47 % občas, 15 % výjimečně a pouze 5 % nikoliv) – alespoň občas se jimi tedy řídí až 80 % zákazníků e-shopů.
“Výhody internetového nakupování jsou Čechům zřejmé. V začátcích nakupující na Internet opravdu přilákaly nejnižší ceny a tento důvod stále vede. Postupem času se důležitějšími stávají i další výhody, ať už úspora času v kombinaci s možností dodání kdykoliv nebo třeba možnost jednoduchého srovnání několika nabídek různých obchodů,” říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Připomeňme, že na Internetu nikdy nenakoupila pouze 3 % populace (tedy – internetové populace, 15+) a těch, co málo nakupují (méně často než jednou za rok), je v populaci pouze 7 %. Roste i počet nákupů.
Ve kterém obchodě lidé nakupují, respektive jak vybírají ten správný? Nejčastěji jdou tam, kde už mají dobrou zkušenost. V mírně menším počtu případů najdou zboží na více e-shopech a poté porovnávají nabídky. Výběr pěti nejoblíbenějších metod ještě zahrnuje využití srovnávačů cen, posouzení obchodu podle hodnocení uživatelů a doporučení přátel.
U výběru obchodů je dobré vědět, že první jmenovaný způsob, tedy nákup v obchodě, kde již lidé měli dobré zkušenosti, výrazně získává na oblibě (v roce 2010 se tímto řídilo 27 % dotazovaných, v letošním roce 43 %), zatímco vyhledávání v e-shopech a porovnávání se z 66 % snížilo na 41 %. Výrazně ale stoupá vliv doporučení přátel (z 5 % na 21 %).
A na závěr zajímavost hlavně pro provozovatele e-shopů. Pokud se zákazníků zeptáte, jestli jsou pro ně newslettery „dostatečnou motivací k nákupu v daném e-shopu“, dostanete v 5 % odpověď „ano, často“, v 29 % „ano, občas“, v 37 % „Ano, ale zcela výjimečně“ a v 31 % je odpověď negativní, tedy „ne nikdy“.