Hlavní navigace

Apple i Google slibují, že budou šifrovat data majitelů mobilních telefonů

23. 9. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: Isifa
iOS 8 už to umí a v ostré verzi by to měl mít v základu i Android L. Nové zabezpečení telefonů má ale ulevit i firmám od tlaku ze strany tajných služeb.

Uživatelé by neměli za výhody telefonů platit svým soukromím – prohlásil šéf Applu Tim Cook. Odvážné tvrzení v době, ve které zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg trousí věty o tom, že soukromí je přežitek minulého století. 

„Nechceme prodávat informace z vašich iPhonů nebo iCloudu a stejně tak nechceme číst vaše e-maily a zprávy,“ tvrdí Cook s tím, že Apple se samozřejmě nevzdává výdělků z reklamy. Jeho služba se jmenuje iAd a dá se vypnout. 

Netrvalo dlouho a se svým zabezpečením přišel úhlavní konkurent Applu – Google. „Android nabízí možnost šifrování už více než tři roky. Nová verze operačního systému bude mít šifrování aktivováno automaticky,“ tvrdí mluvčí firmy, která stojí za mobilním operačním systémem Android. 

K tomu, aby se z iPhonů a telefonů s Androidem stali následovníci BlackBerry, stačilo málo. Pár hacků telefonů a jeden velký únik nahých fotek celebrit. Zároveň tím firmy zvyšují zajímavost svých zařízení pro firemní sektor. Apple navíc připravuje spolupráci s IBM, která cílí především do korporátního světa. A tam je každé zabezpečení plusem. 

ebf - tip - debata

Obě firmy ale mohou sledovat i další linku. Šifrováním se zbaví otravných vládních agentur, které internetové firmy bombardují požadavky na soukromá data jejich uživatelů. V okamžiku, kdy poskytovatelé služeb nemají klíč, kterým by mohli rozšifrovat uživatelská data, jsou takovéto požadavky úplně zbytečné. 

David Emm z Kaspersky Lab je ale mírně skeptický. „Jde spíš o soukromí než o ochranu. Uživatelé budou mít zakódovaná data v mobilu, ale pokud je budou nahrávat do cloudu, tak budou stále dostupná, a to jak pro hackery, tak pro tajné služby,“ tvrdí pro BBC.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).