Hlavní navigace

AVG to řeklo na rovinu: co o vás zjistí, to také zpeněží

22. 9. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Otevřenost v podmínkách užívání, výzva ostatním ke stejnému přístupu a zkrácení těchto textů. Nu což, dobrý PR počin.

AVG nejprve trochu popíchlo ostatní firmy prohlášením, že je čas na krátké a srozumitelné Podmínky užívání (ale i Podmínky ochrany soukromí). Což je velmi dobrá připomínka, protože ty desítky stránek od Microsoftu či Facebooku už dávno nikdo nedokáže přečíst celé, natož pochopit a řídit se podle nich. Nehledě na to, že jejich součástí je i běžné kličkování a vynechávání podstatných detailů.

U AVG to vzali od podlahy a v nových podmínkách (budou platit od 15. října) to řekli na rovinu. V části o shromažďování informací o uživatelích upozorňují, že budou sbírat IP adresy, uživatelské data, data o účtech, telefonní čísla, údaje o SIM kartě, IMEI, MEID či geolokační informace. A že, pokud to není nutné zachovat, je anonymizují. 

Ale také to, že shromažďují řadu dalších informací, z nichž některé slouží k onomu klasickému „zlepšování produktů a služeb“. Ale co je dost revoluční, přímo uvádějí, že některá data shromažďují proto, že na nich vydělávají peníze – což se přímo týká inzertního identifikátoru, historie prohlížeče a vyhledávání (včetně metadat), informací o tom, odkud a jak se připojujete, a informací o aplikacích, které máte na zařízení nainstalované, a toho, jak je používáte.

Zdaleka to ale není všechno, AVG v další části Podmínek jasně říká, že může sdílet neosobní data s třetími stranami, stejně jako to, že může veřejně zobrazovat agregované nebo anonymní informace. Osobní data sice nesdílejí, ale pochopitelně je mohou poskytnout dalším společnostem spojeným s AVG. A týká se to samozřejmě také platebních informací, zákonem daných požadavků, ale také okamžiků, kdy je potřeba chránit práva či vlastnictví AVG.

Krátké podmínky se nakonec moc nepovedly

Nové Podmínky nakonec zrovna krátké nejsou, mají sedm autorských stránek, ale jsou vcelku kratší, než totožné podmínky u řady jiných společností. Poměrně jasně přiznávají to, co beztak dělají všichni. A také poměrně jasně říkají, že za vším je vhodné hledat peníze, a pokud dojde na lámání chleba, tak žádné ohledy na uživatele nikdo brát nebude.

Zveřejnění nových podmínek vyvolalo bouřlivé reakce uživatelů (viz třeba Reddit a AVG anti virus just updated there privacy policy. it says that they can and will sell your browsing history to 3rd parties), kteří se většinou pohoršují obecně, ale v některých případech upozorňují na některé zásadnější věci. 

Jako třeba to, že AVG ochotně využije informace o tom, kde se pohybujete na internetu, a s jejich poměrně osobním charakterem si moc hlavu nedělá. Na druhou stranu, uživatelé historii prohlížeče ochotně svěřují pochybným add-onům pro prohlížeč, kvůli kterým je pak mohou zneužívat viry, adware i malware.

Tipy C

Dobrá pointa kritiků nových Pravidel je i ta, že AVG velmi výrazně rozšiřuje to, co považuje za „neosobní“ data. Hlavně ale to, že jakkoliv určitý jeden údaj nemusí být osobní, ve spojení s dalšími se osobním může stát. Nutno ale podotknout, že AVG opravdu v zásadě pouze „skoro“ poctivě popisuje to, co dělají všichni ostatní (a nijak zvlášť to raději nepopisují).

Co k tomu všemu dodat? Máte možnost volby, nemusíte AVG používat (a nemůžete se AVG a antiviru zdarma vlastně ani moc divit, že potřebuje nějak vydělávat) a zkusit jiný antivirus. Po pečlivém přečtení jejich Podmínek užívání a Podmínek ochrany soukromí je ale dost pravděpodobné, že v nich buď najdete v zásadě to samé (napsané trochu jinak), nebo, což je daleko pravděpodobnější, vám „zapomenou“ říci, co vlastně dělají. Protože přeci to, co o vás ví, slouží k „zlepšení služeb a produktů“ a o dalším využití se stejně nemáte šanci dozvědět.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).