Hlavní navigace

Adéla Bartlová: na českém Internetu weby o parfémech zatím chybí

11. 8. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Před čtyřmi lety založila blog o parfémech, na který dnes zavítá každý den více než 1,5 tisíce čtenářů, kteří si na něj našli cestu převážně sami. Z původního koníčku se postupem času stala práce na celý úvazek. Právě v těchto dnech jedná se zájemci o prodeji a těší se, že bude mít konečně více času na psaní recenzí. „Pokud vím, tak žádný velký český e-shop padělky neprodává,“ říká Adéla Bartlová zakladatelka webu Arome.cz.

Jak vás napadlo založit web/blog o parfémech?

Jsem beznadějný grafoman a vždy jsem tíhla k tomu založit si nějaký web, kde bych se mohla realizovat. Konkrétně k parfémům jsem se dostala přes maminku, která si na ně potrpí.

Kdy byl web Arome.cz oficiálně spuštěn?

Na začátku roku 2006.

Pomáhal vám někdo s vytvářením webu po technické stránce?

Všechno jsem dělala svépomocí, občas je to možná v těch kódech trochu vidět. Nejdříve jsem to psala čistě v HTML, postupem času, tak jak narůstal objem obsahu, jsem přešla na PHP a databáze. Navíc původně neměl web ani svou současnou doménu. Zpočátku totiž běžel pod adresou konicky.net

Kolik lidí v současné době na váš web denně zavítá?

Přibližně 1500 lidí denně. Liší se to samozřejmě měsíc od měsíce, přičemž prázdniny jsou, co se týče návštěvnosti, tradičně slabší.

Arome - Adéla Bartlová 4

Napadlo vás už tehdy, když jste web před čtyřmi lety spouštěla, že by mohl jednoho přerůst v poměrně hojně navštěvovanou komunitní stránku, kde si lidé vyměňují své zkušenosti?

Takové ambice jsem neměla. Nicméně tak, jak postupem času rostl počet uživatelů, mi začínalo být jasné, že by o podobný web mohl být mezi čtenáři velký zájem.

Jakým způsobem jste web zpočátku propagovala?

Většina čtenářů si na web našla cestu sama. Reklama na hojně navštěvovaných serverech je pro web velikosti Arome.cz příliš drahá. Vyměňovala jsem tedy odkazy s různými e-shopy.

Kde jste získávala parfémy, na které jste následně psala recenze?

Jednoduše jsem přišla do obchodu, očichala je. To mně pro účely napsání recenze zpravidla úplně stačilo. Některé vůně jsou ale trochu komplexnější, a proto je musíte vyzkoušet i vícekrát. Často jsem si také vyměňovala vzorky s uživatelkami na diskusním fóru. Poznávaly jsme tak například parfémy, které se u nás vůbec neprodávají.

Diskusní fórum jste zřídila hned po spuštění webu?

Nebylo tam úplně od začátku, ale objevilo se poměrně brzy po spuštění.

Když jsme spolu domlouvali rozhovor, zmínila jste se, že v současné době jednáte o prodeji webu. Chcete se od něj úplně odstřihnout, nebo na něj budete i nadále přispívat?

Pokud k prodeji opravdu dojde, tak by potenciální nový majitel měl určitě zájem, abych se vytváření obsahu věnovala i nadále. Když se nebudu muset starat o ty technické věci kolem, tak mi zbude více času na psaní recenzí, což se v konečném důsledku může pozitivně odrazit na nárůstu návštěvnosti.

Myslíte si, že by si web zasloužil například vylepšení designu?

Určitě. Ale i po technické stránce je třeba přidělat některé funkcionality, na které už bohužel nemám znalosti. Navíc je to i otázka času, protože starat se o takový web je už skoro zaměstnání na plný úvazek.

Hovořila jste o výměně odkazů. Rozvíjela se postupem času vaše spolupráce s e-shopy i jiným směrem?

Některé e-shopy mi například poskytují vzorky.

Požadují od vás za to nějakou protislužbu?

Dělám to tak, že u recenze napíšu „napsáno ve spolupráci s“ a dám tam odkaz na konkrétní e-shop.

Dá se říci, kolik se na webu velikosti Arome.cz dá měsíčně vydělat?

Záleží samozřejmě na tom, kolik se vám podaří sehnat reklamy. Řekněme, že se pohybujeme v řádu jednotek tisíc měsíčně.

Arome - Adéla Bartlová 2

Kolik nad webem strávíte za měsíc času?

To se nedá přesně říci, je to velmi proměnlivé.

Stěžují si například čtenáři, když dlouho nenapíšete novou recenzi?

Ano, občas si postěžují na diskusním fóru. Někteří si ale už na fóru vystačí v podstatě sami. Chodí tam jako na takový komunitní web. Diskutují mezi sebou, hledají radu, nebo jeho prostřednictvím prodávají parfémy.

Kolik uživatelů je na fóru registrováno?

Asi 2000. Vyloženě aktivní je zhruba polovina z nich.

Pojďme se vrátit k možnému prodeji. Oslovil vás potenciální kupec sám?

Zájemci jsou dva. Jeden mě oslovil sám. Jedná se o firmu, která provozuje komunitní weby a diskusní fóra. Druhý zájemce je z parfémové branže. Je to jeden z inzerentů, který se už pomalu začal shánět po reklamní kampani na Vánoce. Řekla jsem mu tedy, že web budu zřejmě prodávat a ať tedy počká, až bude nový majitel a dohodne se s ním. V ten okamžik projevil o web také zájem. Byla jsem s oběma zájemci na schůzce a nyní se rozhoduji, který z nich by byl pro Arome lepší.

Když máte dva zájemce, tak jste se mohla pokusit navýšit cenu?

O kousek se to opravdu povedlo. Ale nemohou se samozřejmě přeplácet do nekonečna. Cena, ale i plány na další směřování webu jsou u obou kupců velmi podobné.

Je možné prozradit, jakou sumu vám zájemci nabídli?

Jedná se řádově o stovky tisíc korun.

Překvapila vás výše této sumy?

Docela ano. Ale na druhou stranu si myslím, že potenciál tohoto webu je poměrně velký, protože konkurence mezi tuzemskými e-shopy v oblasti parfémů je už značná, tudíž o reklamu by neměla být nouze. Navíc žádný jiný podobný oborově zaměřený web na českém Internetu zatím nenajdete. I kdyby dnes vznikl, Arome má stále čtyři roky náskok.

Nesnažili se vás někdy výrobci ovlivňovat, aby recenze jejich parfémů vyzněla pozitivně?

Nikdy se mi nestalo, že by mě chtěl někdo vyloženě ovlivňovat. Ani zmiňovaný zájemce z parfémové branže nechce na Arome vázat svoje obchodní aktivity, protože by ten web vlastně ztratil spolehlivost a nezávislost.

Napadlo vás, že by na web mohli psát recenze i další lidé?

Nedávno jsem spustila sekci žurnál, která bohužel v současné době není funkční. Právě v žurnálu měli uživatelé možnost zveřejňovat své recenze. Myslím si, že by do budoucna tento koncept bylo dobré zachovat. Pokud bych toho chtěla někdy nechat, tak bych si mohla z těchto recenzentů vybrat svého nástupce.

Když na českém Internetu nejsou podobné weby, inspirovala jste se v zahraničí?

Trochu ano. Většina toho, co jsem dělala, už někde v zahraničí fungovalo. Navíc v zahraničí je kvalitních webů o parfémech a kosmetice poměrně dost.

Prodeje parfémů na českém trhu stále rostou, jak si potom lze vysvětlit absenci komunitních webů o parfémech?

Na to nedokážu odpovědět. Mnoho uživatelů chodí na zahraniční weby. Na druhou stranu například starší ročníky, u kterých je větší jazyková bariéra a které se o parfémy zajímají a už na ně mají i peníze, jsou odkázány pouze na Arome.cz nebo na zkušenosti svých kamarádů a známých.

Některé parfémy jsou v Česku sále dražší než v zahraničí. Čím je to podle vás způsobeno?

Možná je to tím, že se jich na tuzemském trhu prodává málo. V českých e-shopech, které mají nižší ceny, se dá dnes nakoupit poměrně výhodně a kolikrát se už nevyplatí objednávat či kupovat parfém v zahraničí.

Češi jsou cenově velmi sensitivní, platí to i v případě parfémů?

Platí. Dělala jsem na Arome anketu, podle čeho se zákazníci při nákupu parfému rozhodují, a pro většinu je stále tím hlavním faktorem cena. Dokonce si koupí parfém raději v e-shopu, se kterým nemají žádné zkušenosti, s vidinou, že ušetří stokorunu.

Limitujícím faktorem v případě nákupu přes Internet je fakt, že si parfém nemůžete vyzkoušet. Tudíž asi lidé nakupují spíše už vyzkoušené vůně.

Lidé to řeší převážně tak, že zajdou do kamenné parfumerie, konkrétní produkt si vyzkouší a pak si jej koupí levněji na Internetu. Jsou ale parfémy, které se vyplatí nakupovat v kamenné parfumerii. Například Dior nebo Chanel, které jsou i v e-shopech docela drahé a nákupem na Internetu v podstatě příliš neušetříte.

Arome - Adéla Bartlová 5

I kamenné parfumerie ale mají přece své e-shopy?

Některé mají, ale prodávají v nich za stejné ceny jako v kamenných pobočkách. E-shopy většinou kamenné prodejny nemají, ale i to se začíná pomalu měnit. Bude zajímavé sledovat, jak se bude boj mezi kamennými a elektronickými obchody v budoucnu vyvíjet.

V souvislosti s nižšími cenami v e-shopech se mluví i tom, že mohou prodávat padělky.

Je to problém, ale spíše mezi zákaznicemi. Jak se o tom neustále mluví, tak jsou hodně nedůvěřivé. E-shopy kvůli tomu mají velké problémy, protože zákaznice například vrátí parfém s tím, že je falešný, protože na něm najde něco, co se jí nezdá. Některé značky například prodávají parfémy v papírových krabičkách, které nejsou zabalené v celofánu, a občas se stane, že si zákazník myslí, že parfém je už použitý. Přitom je takto expedovaný z výroby. Je-li parfém použitý, poznáte to velmi jednoduše – při stisknutí rozprašovače ihned stříká. Pokud je parfém nový, chvíli trvá, než se napumpuje obsah do hadičky.

Někdy si zase zákaznice objedná parfém a ten voní jinak, než je zvyklá. Buď se jí to zdá, nebo je to třeba novější verze. Výrobci to hodně mění, zvláště poté, co Evropská unie uvedla v platnost pravidla o používání alergenních složek v parfémech.

Pokud vím, tak žádný velký český e-shop padělky neprodává. Určitě by se jim to nevyplatilo, ztratily by u zákazníků důvěru.

Takže v případě padělků jde spíše o hysterii?

Ano. Myslím si, že za to mohou trochu i kamenné parfumerie. S tím, jak se rozmáhá internetový obchod s parfémy, jim klesají zisky. Občas tedy vypustí nějakou informaci o kradených parfémech nebo o parfémech, které někde pět let ležely na skladu a pak se prodaly v českých e-shopech.

Osobně jste se tedy s padělky nikdy nesetkala?

Pouze na Aukru nebo v tržnici.

Dá se padělek poznat od originálu?

Obvykle podle vůně. Někdy to voní úplně stejně, ale za čtvrt hodiny to vonět přestane. Někdy to voní úplně jinak, setkala jsem se i s obarvenou vodou. Viděla jsem už i flakón od jednoho parfému a přitom na něm byl název parfému jiného.

Kolik parfémů vy osobně během roku používáte?

Tak dvacet jich protočím určitě.

UX DAy - tip 2

Děkujeme za rozhovor.

Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz

Koupili jste si již v některém tuzemském e-shopu parfém?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).