Jak vyplývá z analýzy globální mediální agentury ZenithOptimedia, spolu s odklonem od mobilních prohlížečů ve prospěch aplikací to brzy přinese významný rozmach hlasového vyhledávání. Agentura ve své studii ZenithOptimedia’s 2016 trends odhaduje, že v letošním roce budou hlasové vyhledávání pohánět tři klíčové faktory:
- hlasové vyhledávání se stává součástí mobilního chování generace Z, jelikož její příslušníci tráví více času používáním aplikací,
- vylepšené aplikace sloužící k hlasovému vyhledávání, jako je Siri nebo Cortana, jsou podporovány technologií umělé inteligence a proaktivními službami hlasového správce,
- vlastnictví přenosné elektroniky, u níž je hlasové ovládání klíčovou funkcí, je stále rozšířenějš.
Zároveň s tím, jak hlasové vyhledávání nabírá obrátky, by měla být součástí vyhledávací strategie každé značky jeho optimalizace a poskytování bezchybných služeb, to vše z mobilní platformy.
Hlasové vyhledávání se podle studie GlobalWebIndex rozšiřuje na úkor vyhledávání založeného na prohlížečích. Podle nové studie zadané společností Google využívá 55 procent uživatelů mladších 18 let aplikace umožňující hlasové vyhledávání – ať jde o Google Now, Siri nebo Cortanu – více než jednou denně oproti 41 procentu dospělých.
Tato studie také ukazuje, že 57 procent teenagerů při používání chytrých telefonů neřeší pravidla společenského chování, což kontrastuje s pouhými 24 procenty dospělých. Značky tak budou muset reagovat na situaci, jak spotřebitelé „vyslovují své vyhledávání“, neboť jak klíčová slova, tak přístup se liší od textového vyhledávání prostřednictvím prohlížeče.
Chytřejší služby hlasového správce podporují nejen organizaci denních aktivit, ale díky dříve vyhledávaným heslům chápou také kontext vyhledávání, např. polohu a záměr. Pochopí-li aplikace sloužící k hlasovému vyhledávání vzorce vyhledávání spotřebitelů, budou schopné předjímat jejich potřeby a touhy a poskytovat jim odpovídající pomoc,
říká Tomáš Varga, generální ředitel agentury ZenithOptimedia Prague.
S novinkou společnosti Google Now On Tap, která bude brzy spuštěna, mohou spotřebitelé využít službu Google Now, aniž by opustili aplikaci, kterou právě používají. Pokud například spotřebiteli přijde e-mail o návštěvě kina, Google Now nabídne hodnocení, upoutávku a odkaz na nákup vstupenek. Aby strategie vyhledávání nezastarala, firmy musí vzít v úvahu, jak mohou začlenit hlasové vyhledávání do různých aplikací, aby podpořily plynulý přechod v rámci spotřebitelské cesty,
doplňuje Varga.
Kde tento trend vznikl?
Hlasové vyhledávání se vyvinulo ze softwaru na rozpoznávání řeči, který se objevil před osmi lety, ale nebyl ani zdaleka přesný. Díky nedávným vylepšením výkonu je tato technologie konečně vhodná pro využití zaneprázdněnými a nedočkavými spotřebiteli.
Jaký je jeho potenciál?
Hlasové vyhledávání by mohlo způsobit revoluci ve vyhledávání, neboť mění způsob, jakým komunikujeme se svými mobilními telefony. Vyhledávání hovorovějších výrazů by mohlo nahradit klíčová slova, která využíváme v psaném vyhledávání, nebo jim konkurovat.
Jak by měly firmy zareagovat?
Firmy by se měly snažit pochopit, jak budou spotřebitelé hlasové vyhledávání pravděpodobně využívat a jak na ně lze reagovat, aby došlo k vylepšení výsledků vyhledávání. Důležité bude zaměřit se na zkušenosti spotřebitele se značkou, aby firmy při hlasovém vyhledávání poskytly spotřebiteli pohodlí, kontrolu a vhodné výsledky v závislosti na jeho chování. Důležité bude analyzovat digitální stopu spotřebitelů včetně jejich zvyklostí týkajících se hlasového vyhledávání (pokud nějaké mají), písemného vyhledávání a mobilního chování, aby firmy pochopily, jak mohou hlasové vyhledávání v budoucnu využívat,
dodává Varga.