Červenec ve znamení silného propadu Novy. Česká televize jako skupina lídrem trhu

3. 8. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ ČERVENCE – Meziměsíční propad hlavního kanálu Novy je větší než v loňském roce, ČT1 se mu v cílové skupině 15+ přiblížila na necelý jeden procentní bod.

Meziměsíční vývoj (vs. červen 2015)

Cílová skupina 15+

Silný letní propad sledovanosti letos zažívá hlavní kanál skupiny Nova. První prázdninový měsíc si v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let oproti červnu pohoršil o 6,30 procentního bodu na hodnotu 17,30 procenta a od ČT1 jej dělil necelý jeden procentní bod. Nova si pohoršila i meziročně a tempo jejího poklesu v letní sezóně bylo větší než v loňském roce. Naopak ČT1 v červenci zaznamenala největší růst ze všech českých televizí měřených peoplemetry. Polepšila si o 2,14 procentního bodu na hodnotu 16,49 procenta. Výrazně stoupal i hlavní kanál Barrandova (+ 0,81 procentního bodu na 5,46 procenta), ČT2 (+ 0,77 procentního bodu na 5,18 procenta) a zpravodajská ČT24 (+ 0,71 procentního bodu na 4,99 procenta), které pomohl proces s Davidem Rathem a nehoda pendolina u Studénky. Naopak klesala Prima (- 0,41 procentního bodu na 12,93 procenta) a dětské Déčko (- 0,25 procentního bodu na 1,10 procenta).

ČERVNOVÁ DATA: V červnu posilovaly všechny televize kromě ČT Sport. Nejvíc Prima, i jako skupina

Česká televize jako celek v červenci porazila skupinu Nova. V součtu všech šesti jejích kanálů ji za celý den v průměru sledovalo 31,52 procenta dospělého publika, což bylo o 3,27 procentního bodu více než v červnu. Stoupaly všechny programy ČT s výjimkou ČT sport a Déčka, kterému odjela část publika na prázdniny. Nárůst podílu zaznamenala i skupina Barrandov, která si oproti červnu polepšila o 0,98 procentního bodu na 6,51 procenta. Naopak skupina Nova se výrazně propadla o 5,48 procentního bodu na hodnotu 26,98 procenta a od ČT ji dělilo 4,5 procentního bodu. Přitom kromě hlavního kanálu a částečně Novy Cinemy žádný z programů této skupiny meziměsíčně neklesal. Mírnou ztrátu 0,38 procentního bodu zaznamenala v červenci skupina Prima, která dosáhla měsíčního podílu 20,71 procenta.

Top 10 všechny stanice (červenec 2015)

Cílová skupina 15–54

Rovněž v mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let, na kterou se orientuje skupina Nova, v červenci nejvíc padal hlavní kanál Novy. Oproti červnu si v průměrném celodenním podílu na publiku pohoršil o rekordních 5,10 procentního bodu na hodnotu 21,38 procenta, i tak si ale udržel náskok téměř devíti procentních bodů před druhou televizní stanicí v pořadí, jíž zůstala ČT1. Klesala také „velká“ Prima (- 0,68 procentního bodu na 9,98 procenta), dětské Déčko (- 0,55 procentního bodu na 1,75 procenta) a ČT sport (- 0,39 procentního bodu na 3,07 procenta). Naopak největší růst připadl na ČT1 (+ 1,82 procentního bodu na 12,65 procenta), „ostatní“ neměřené stanice (+ 1,31 procentního bodu na 10,92 procenta) a zpravodajskou ČT24 (+ 0,75 procentního bodu na 2,99 procenta).

MINULÝ ROK: V červenci nejvíc stoupala ČT 1. Česká televize jako skupina nad Novou, posilovala i meziročně

Jestliže v širší cílové skupině všech dospělých diváků nad 15 let v červenci zvítězila Česká televize nad Novou, u mladších diváků od 15 do 54 let si skupina Nova udržela prvenství. V souhrnném celodenním podílu na publiku si ale ve srovnání s červnem pohoršila o 4,38 procentního bodu na hodnotu 33,39 procenta. Oproti tomu Česká televize v červenci stoupla o 2,16 procentního bodu na celkových 25,26 procenta. Nárůst vykázala také skupina Barrandov, ale ne tak velký: připsala si 0,72 procentního bodu na souhrnných 4,74 procenta. Skupina Prima naopak klesala, pohoršila si o 2,17 procentního bodu (tedy téměř o stejnou hodnotu, o jakou narostla ČT) na 20,93 procenta. Neklesal jen hlavní kanál, meziměsíčně si pohoršila také Prima love.

Kanály – průměrné podíly (červenec 2015)
Graf podílu kanálů (červenec 2015)
Graf podílu skupin (červenec 2015)

Meziroční vývoj (vs. červenec 2014)

Cílová skupina 15+

Ani meziroční srovnání s loňským červencem není dobrým čtením pro skupinu Nova. Její hlavní kanál se v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let propadl o rovné dva procentní body na hodnotu 17,30 procenta. Nedařilo se ani ČT sport, která bez loňských velkých sportovních událostí přišla o 1,74 procentního bodu a vykázala měsíční podíl 3,28 procenta. Propad o 0,72 procentního bodu na podíl 12,93 procenta zaznamenal i hlavní kanál Primy. Naopak největší meziroční růst připadl ČT1. Polepšila si o 0,93 procentního bodu na hodnotu 16,49 procenta. Dařilo se také ČT2, jež si připsala 0,65 procentního bodu na 5,18 procenta a TV Barrandov, která si růstem o 0,53 procentního bodu na podíl 5,46 procenta pomohla k pozici čtvrté nejsledovanější televize v zemi.

Pohledem celých televizních skupin došlo v červenci k meziročním poklesům u dvou největších komerčních televizí. Největší propad zaznamenala skupina Nova, která si v souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku pohoršila o 2,08 procentního bodu na letošních 26,98 procenta. Klesaly přitom všechny její programy s výjimkou Telky. Skupina Prima si pohoršila o 0,91 procentního bodu na 20,71 procenta, přičemž jediným jejím programem, který si meziročně polepšil, byla Prima COOL. Česká televize ve srovnání s loňským červencem mírně rostla o 0,13 procentního bodu na souhrnných 31,52 procenta a stejně jako loni si v této cílové skupině udržela prvenství. Nejvýraznější růst připadl na skupinu Barrandov, čerstvě posílenou dvěma novým kanály. Její podíl vzrostl o 1,58 procentního bodu na 6,51 procenta.

Cílová skupina 15–54

U mladších diváků od 15 do 54 let si z jednotlivých televizních stanic v průměrném celodenním podílu na publiku nejvíce pohoršila ČT sport. Oproti loňskému červenci přišla o 1,97 procentního bodu a vykázala podíl 3,07 procenta. Nedařilo se ani televizním stanicím zastupovaným agenturou Atmedia, které si v součtu pohoršily o 1,62 procentního bodu na letošních 2,99 procenta. Klesala také „velká“ Nova, konkrétně o 1,15 procentního bodu na 21,38 procenta. Naopak největší meziroční růst připadl na Primu COOL, která si polepšila o 0,64 procentního bodu na 5,98 procenta. Stoupala také ČT2 (+ 0,57 procentního bodu na 4,32 procenta), TV Barrandov (+ 0,53 procentního bodu na 3,77 procenta) a „ostatní“ neměřené televize (souhrnně + 0,72 procentního bodu na 10,92 procenta).

Pohledem celých televizních skupin se v červenci u mladšího publika podařilo meziročně stoupat jen skupině Barrandov. V celodenním souhrnném podílu všech tří svých programů si oproti loňskému výkonu jediné své tehdejší stanice polepšila o 1,50 procentního bodu na letošních 4,74 procenta. Relativně malý pokles zaznamenala skupina Prima, která si pohoršila o 0,38 procentního bodu na 20,93 procenta. Nebýt silného růstu Primy COOL, výsledek by byl horší. Meziroční pokles o 0,92 procentního bodu na hodnotu 25,26 procenta vykázala i Česká televize, v jejímž případě kromě ČT sport klesalo i dětské Déčko. Největší meziroční propad připadl na skupinu Nova, která si pohoršila o 1,08 procentního bodu na 33,39 procenta (stoupala jen Nova Cinema a Telka).

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).