Hlavní navigace

Česká crowdfundingová scéna vybrala na projekty už 24 milionů korun

19. 11. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Za poslední tři roky vzniklo v tuzemsku devět serverů, které vybírají peníze na různě zaměřené projekty. Češi nejvíc přispívají na kulturní nebo umělecké projekty.

Češi a Poláci naskočili na vlnu komunitního financování nejrychleji ze všech zemí bývalého východního bloku. Podle studie Aspen Institutu v rámci projektu Crowdfunding Visegrad se u nás daří především kulturním projektům. 

"České portály fungují především pro aktivity z kultury, umění či komunitní oblasti. Řada dalších záměrů, například počítačových her, přitom často využívá globální platformy, jako je Kickstarter,“ tvrdí spoluautor studie Milan Zubíček.

V Maďarsku zatím žádná tradiční platforma pro komunitní financování neuspěla, existuje zde pouze jeden server pro čistě neziskové a humanitární projekty. „Na Slovensku donedávna neexistovala žádná místní platforma a autoři projektů využívali především české či americké portály,“ dodává Zubíček.

Tuzemské služby vybraly podle studie za poslední tři roky kolem čtyřiadvaceti milionů korun. Nejúspěšnějším projektem byla kampaň festivalu United Islands, která vybrala víc než jeden milion. 

Z pohledu zásahů českých firem na globálním poli crowdfundingu přesvědčivě vládne středověké RPG Kingdom Come od pražských Warhorse Studios. Na Kickstarteru vybrali vývojáři z pražského Karlína přes 36 milionů korun a stali se šestnáctou nejúspěšnější kampaní v oblasti počítačových her. 


Zdroj: Crowdfunding Visegrad

Úspěšnost projektů na tuzemských serverech se pohybuje kolem padesáti procent. "Od listopadu 2012 prošlo HitHitem necelých 300 projektů, z toho necelá polovina jich byla úspěšná,“ vysvětluje Jana Ecksteinová ze serveru HitHit.

ebf - partner 1

Podobný poměr mají i u konkurenčního Startovače, který odstartoval loni v dubnu. „Momentální úspěšnost je u ukončených projektů  48,5 procent,“ tvrdil v létě Martin Brykner ze Startovače. 

Objem celé globální ekonomiky, kterou na podobných službách živí drobní přispěvatelé, se během posledních tří let vyšplhal na pět miliard dolarů. Studie se proto věnuje i využití komunitního financování v rámci Evropské unie. Komise už letos ustavila speciální tým a vydala crowdfundingovou příručku pro malé a střední firmy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).