Hlavní navigace

Česká televize si v říjnu spravila reputaci. Na rozdíl od Novy a Primy stoupala

3. 11. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ ZÁŘÍ – Meziročně si ale veřejnoprávní televize pohoršila v obou základních cílových skupinách. Naopak skupina Nova oproti loňskému říjnu výrazně rostla.

Meziměsíční vývoj (vs. září 2014)

Cílová skupina 15+

Výrazně lepších výsledků sledovanosti než v září dosáhla během října Česká televize. Její hlavní program ČT 1 se stal skokanem měsíce v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let. Oproti září si polepšil o 0,48 procentního bodu na hodnotu 13,59 procenta, ale stále zaostával o víc než procentní bod za hlavním kanálem Primy. Významněji rostla i ČT 2, a to o 0,28 procentního bodu na podíl 4,61 procenta. Největší propad v říjnu potkal hlavní kanál Novy, který si pohoršil o 0,66 procentního bodu na hodnotu 24,94 procenta. Klesala i Prima Cool. Ve srovnání se zářím letošního roku spadla o 0,22 procentního bodu na podíl 3,10 procenta.

ZÁŘIJOVÁ DATA: Září ve znamení silného nástupu Novy, Česká televize stejně jako loni výrazně klesala

Nejmarkantnější rozdíly byly vidět v souhrnných celodenních podílech celých televizních skupin. Z „velké trojky“ si ve srovnání se zářím polepšila Česká televize, a to o 0,85 procentního bodu na hodnotu 26,60 procenta. Kromě zmiňovaných ČT 1 a ČT 2 se na růstu podílel i dětský kanál Déčko. Obě velké komerční televizní skupiny v říjnu klesaly. Nejvíc Nova, která si pohoršila o 0,66 procentního bodu na hodnotu 34,59 procenta, která jí ale s náskokem zajistila pozici lídra trhu. V případě Novy klesal kromě hlavního kanálu i Smíchov. Skupina Prima si meziměsíčně pohoršila o 0,31 procentního bodu na kumulovaný podíl 22,44 procenta.

Top 10 všechny stanice (říjen 2014)

Cílová skupina 15–54

V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let, na kterou programově i obchodně cílí skupina Nova, v říjnu v průměrném celodenním podílu na publiku nejvíce posilovala ČT 1 a dětský kanál Déčko. Oproti září si oba programy veřejnoprávní televize polepšily o 0,35 procentního bodu, ČT 1 na hodnotu 10,86 procenta a Déčko na 2,61 procenta. Zajímavě rostl i hlavní kanál Primy, který si polepšil o 0,24 procentního bodu na podíl 12,15 procenta. Naopak „velká“ Nova klesala nejvíc ze všech televizí měřených peoplemetry. Pohoršila si o 0,40 procentního bodu na říjnových 26,98 procenta. Významně klesala i Prima Cool (o 0,31 procentního bodu na 4,86 procenta) a Smíchov (o 0,25 procentního bodu na 2,57 procenta).

MINULÝ ROK: Prima i v říjnu klesala, zejména tematické kanály. ČT meziročně rostla u mladých

Pohledem celých televizních skupin v říjnu jako jediná v souhrnném celodenním podílu na publiku od 15 do 54 let stoupala Česká televize. Polepšila si o 0,69 procentního bodu na hodnotu 22,38 procenta, přičemž o jednu setinu procentního bodu prohrála se skupinou Prima a zůstala v této divácké kategorii trojkou trhu. Na růstu ČT se kromě Jedničky a Déčka nejvíce podílela ČT Sport. Skupina Nova v říjnu zaznamenala pokles o 0,45 procentního bodu na hodnotu 38,82 procenta. Klesaly jen hlavní kanál Novy a Smíchov, Telka stagnovala na stejném podílu jako v září. Pokles potkal i skupinu Prima, jež se oproti září propadla o 0,41 procentního bodu na hodnotu 22,39 procenta. Podílely se na tom všechny tři tematické stanice skupiny.

Kanály – průměrné podíly (říjen 2014)
Graf podílu kanálů (říjen 2014)
Graf podílu skupin (říjen 2014)

Meziroční vývoj (vs. říjen 2013)

Cílová skupina 15+

V meziročním srovnání s říjnem loňského roku si v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku nejvíce polepšila ČT 2. Její podíl narostl o 0,91 procentního bodu na letošních 4,61 procenta. Významný růst o 0,73 procentního bodu na hodnotu 4,79 procenta zaznamenala i Nova Cinema. Zaznamenání hodný je i nárůst dětského kanálu Déčko o 0,56 procentního bodu na hodnotu 1,51 procenta. Významnější však byly meziroční poklesy. Mezi nimi vede ČT 1, která si oproti říjnu 2013 pohoršila o 1,60 procentního bodu na hodnotu 13,59 procenta. Podobně velký pokles zaznamenala zpravodajská ČT 24, která byla loni poznamenána předčasnými parlamentními volbami. Letos v říjnu si pohoršila o 1,46 procentního bodu na hodnotu 4,23 procenta. Pokles o 0,60 procentního bodu na podíl 24,94 procenta zaznamenal i hlavní kanál Novy.

Pohledem tří největších televizních skupin v zemi a jejich souhrnných celodenních podílů na publiku starším 15 let si meziročně jako jediná polepšila skupina Nova. Její podíl meziročně vzrostl o 1,26 procentního bodu na hodnotu 34,56 procenta, přičemž nejvíce se na tomto růstu podílela Nova Cinema, Telka a Smíchov, které stačily vykompenzovat významný pokles hlavního kanálu Novy. Česká televize si meziročně pohoršila o 1,06 procentního bodu na souhrnný podíl 26,60 procenta. Pokles mohl být ještě vyšší, ale dařilo se ho tlumit dobrými meziročními růsty tematických kanálů. Skupina Prima klesla o 0,15 procentního bodu na hodnotu 22,44 procenta.

WT100 tip temata2

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let si meziročně z jednotlivých televizních stanic v průměrném celodenním podílu na publiku polepšil dětský kanál Déčko. Narostl téměř o jeden procentní bod, konkrétně o 0,95 procentního bodu na hodnotu 2,61 procenta. Podobně velký růst zaznamenala i Nova Cinema, která si polepšila o 0,80 procentního bodu na 6,15 procenta. Významně si přilepšil také Smíchov (o 0,68 procentního bodu na 2,57 procenta). Největší meziroční pokles zaznamenala zpravodajská ČT 24 (o 1,33 procentního bodu na 2,29 procenta) a poté TV Barrandov, která si u mladšího publika meziročně pohoršila o 0,69 procentního bodu na podíl 2,83 procenta, čímž klesla pod hodnotu Primy love.

Meziroční vývoj za celé televizní skupiny kopíroval situaci u širší cílové skupiny všech dospělých diváků nad 15 let. Jako jediná z „velké trojky“ si polepšila skupina Nova, která rostla o 1,26 procentního bodu na hodnotu 38,82 procenta. Bylo by to ještě víc, nebýt poklesu hlavního kanálu, který si pohoršil jako jediný z celé skupiny. Česká televize zaznamenala mírný pokles o 0,14 procentního bodu na hodnotu 22,38 procenta, přičemž vedle ČT 24 významně meziročně klesal i hlavní kanál ČT 1. Skupina Prima si u mladšího publika meziročně pohoršila o 0,28 procentního bodu na hodnotu 22,39 procenta, přičemž mírný nárůst zaznamenal jen hlavní kanál a Prima Zoom.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.