Hlavní navigace

Česká televize, teleshoppingový ráj to na pohled

28. 11. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jan Potůček Autor: 115393
Jan Potůček
Pořád mi tak nějak nešlo do hlavy, proč se prvnímu programu České televize nedaří oslovovat tak velké publikum jako Primě, když některé jeho pořady (soutěž StarDance, seriály Cukrárna a Vyprávěj, talk show Všechnopárty) drtivě poráží i Novu. Až mi to vysvětlil jeden známý z Kavčích hor: problém není v prime time, ale v off time programu a především v reklamě a blocích s teleshoppingem.

Když programu velí obchod

Člověk, který sleduje televizi jenom večer, si toho asi nevšimne. Česká televize se ale mimo prime time stala shromaždištěm teleshoppingu a různých sponzorských vzkazů a pořadů, od kterých divák utíká pryč, protože zkrátka nepřetrpí dlouhé minuty „akčních nabídek“ typu hudebních cédéček s Evou a Vaškem. A protože sledovanost televize nedělá jenom několik hodin večerního programu, ale celodenní průměr, Česká televize a zvlášť její první program poslední dobou vysloveně živoří.

Televize Prima svého času využívala právě neatraktivní vysílací časy během dopoledne nebo brzkého odpoledne, aby „vyzobávala“ okna vhodná pro určité cílové skupiny. Takovým „vyzobáváním“ si pak vylepšovala celodenní skóre, takže i když neměla zdaleka tolik peněz na program jako Nova nebo ČT, dokázala touhle mravenčí prací konkurenci dohnat a v případě ČT 1 dokonce i někdy předehnat. Jenže to bylo před deseti lety a za jiného programového ředitele.

Česká televize teď dělá naprostý opak toho, co kdysi Prima. Nehledá vhodné časy pro správně cílené pořady mimo prime time, ale zapleveluje schéma nekonečnými teleshoppingovými nabídkami, které se nezapočítávají do reklamních časů a tudíž výnosy z nich plynou přímo do rozpočtu ČT. Z veřejnoprávní televize se stále více stává reklamní nosič (ne že by jím nikdy nebyla), ovšem na úkor svého hlavního poslání: veřejné služby.

wt100 2024 EARLY

Vyrovnaný rozpočet není všechno

Pokud veřejnoprávní televize vysílá rádoby vědecko-populární Minutu o vodě, která je ve skutečnosti chytře zakamuflovaným sponzorským vzkazem či dokonce skrytou reklamou, asi není něco v pořádku. Když má obchodní oddělení ve veřejnoprávní televizi větší vliv na skladbu programu hlavní stanice ČT, která by měla oslovovat přiměřené velké publikum, je to tristní. Jenže z ČT se za poslední léta stala spíš obchodní společnost než cokoli jiného. Někdy se chová komerčněji než komerční televize.

Vyrovnané hospodaření je fajn věc, zvlášť když za ni dostane generální ředitel čtvrtletní, pololetní a roční odměny (a koupí si za ně efektní čtyřkolku). Ono by ale bylo vyrovnané i bez toho přehršle teleshoppingu, jen kdyby se ČT uskromnila a nevydávala milionové sumy za různé podivné poradenství a jiné nesmysly, zkrátka na všechny ty kšeftíky, kterými si současný management udržuje svoji pozici a zavírá pusu případným kritikům. A to už vůbec není služba veřejnosti.

Vadí vám přehršel reklamy a teleshoppingu v České televizi?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).