Na českém Internetu se můžeme setkat s řadou elektronických obchodů. Bohužel, stejně jako u jiných firem, setkáváme se i zde s podnikateli, kteří si svých zákazníků váží, ale i s podnikateli, které vztah se zákazníkem naprosto nezajímá.
Poslední špatnou zkušeností, se kterou bych rád seznámil širokou veřejnost, byl nákup na serveru s honosným názvem Český Amazon. Svým chování dokonce porušuje zákony, avšak odpovědné osoby chladnokrevně dávají najevo, že jim to vůbec nevadí.
Hned na úvod bych si dovolil malou odbočku – nechápu, jakou drzostí se tento server nazývá „Český Amazon“. Jak provozovatel, kterým je nechvalně známá agentura Modré Stránky, sama uvádí, se servery amerického Amazonu nemají nic společného.
Sháněl jsem kazety k jisté učebnici němčiny – konkrétně Themen Neu. Pomocí služby vyhledání zboží v elektronických obchodech na portálu centrum jsem si vyhledal, které elektronické obchody je nabízejí a uviděl výhodnou nabídku na serveru Českého Amazonu. Po několika dnech jsem se rozhodl, že si kazety bude asi nejlepší objednat elektronicky. Proto jsem se na výše jmenovaném serveru zaregistroval a kazety si objednal. Při této příležitosti jsem si také objednal k tomuto kursu tzv. „Lehrerhandbuch“, kde jsou řešení některých cvičení s učebnice. Původní cena za obě položky byla 703 Kč. Objednávka mi byla vzápětí potvrzena E-mailem.
Jaké však bylo překvapení, když se po cca 8 dnech ozval zástupce firmy SVAN s tím, že zajišťují distribuci knih pro Český Amazon a že zboží mi mohou poslat za 1050 Kč (E-mail také uveden na konci). Upozornil jsem proto firmu SVAN, i odpovědnou osobu z agentury Modré Stránky – pana Ludvíka Farkaše – že odmítám platit tuto zvýšenou cenu a trvám na dodávce za cenu původní. Z hlediska práva se celá věc má totiž takto – já jako zákazník jsem učinil firmě „Agentura Modré Stránky s.r.o.“ vyplněním formuláře na Webu nabídku na uzavření kupní smlouvy. V právní praxi se této nabídce říká „Oferta“. Firma „Agentura Modré Stránky s.r.o.“ tuto moji nabídku přijala a dala to najevo odesláním E-mailu s konstatováním, že zboží bude zasláno na mojí adresu. Tomu se říká „akceptace“ a po této akceptaci je kupní smlouva uzavřená a závazná pro obě strany. Protože mi Český Amazon odmítal zboží za původní cenu zaslat, upozornil jsem pana Farkaše telefonicky, že de facto porušují zákon tím, že svévolně odstupují od kupní smlouvy. Ani toto tvrzení provozovatele nevyvedlo z klidu. V poslední fázi se ještě pan Farkaš snažil zdražení vysvětlit změnou kursu dolaru. Jelikož nárůst cen výše jmenovaného zboží byl 49%, hodnotil bych tuto „vysvětlení“ jako výmluvu.
Na celé věci mě spíše štve něco jiného – provozovatel serveru Český Amazon je naprosto neschopný udržet aktuální cenovou nabídku ve své elektronické podobě. Elektronický obchod v podání tohoto serveru tedy odumírá v bodě, který naprostá většina obchodníků dokázala obrátit ve svůj prospěch. Pokud by firmě Modré Stránky záleželo na dobré vztahy se zákazníkem, jistě by pro pár korun nechtěla ztrácet dobrou pověst. Na zboží má jistě nemalý rabat, takže prodej za původní cenu by jí jistě nezpůsobil žádnou významnou ztrátu (pokud vůbec nějakou). Ostatně prodej zboží „pod cenou“ za účelem získání trhu je na Internetu praxe dosti častá. Na americkém Amazony je údajně naprostá většina titulů prodávána pod cenou a celý výdělek plyne z prodeje „několika“ bestsellerů. Česká Vltava se v mnohém chová podobně.
Žít v právním státě, možná bych na Český Amazon žaloby podal. V tomto státě je to škoda slin na olizování kolku. Elektronické nakupování používám relativně často a hodlám v tom pokračovat. Velice bych si přál, aby se elektronický obchod v Česku dále rozšiřoval. Proto je potřeba s obchodníky, kteří podlamují dobrou pověst elektronických obchodů, naprosto nekompromisně skoncovat.
Vyjádření Českého Amazonu:
Rád bych učinil vyjádření k ke zkušenosti pana Martina Berana: Český Amazon nabízí ve svém internetovém obchodě kromě jiných titulů také přibližně 17.000 knižních titulů. Při takto velkém množství titulů se stane, že některý z titulů je vyprodán a až na základě objednávky zákazníka, se náš, již zmiňovaný partner firma SvAn, snaží zajistit titul pro našeho zákazníka z jiných zdrojů, než ze svého centrálního skladu, kde již byl požadovaný titul rozebrán. Bohužel v uvedeném případě se zboží podařilo zajistit za vyšší cenu než cenu uvedenou na objednávce. O celé této skutečnosti byl pan Beran samozřejmě informován. Vyšší cena nebyla panem Beranem akceptována.
Několik vět bych chtěl také říci k ostatním urážkám, které pan Beran směřuje na náš obchod:
- Každého zákazníka si samozřejmě velice vážíme a proto se snažíme k němu přistupovat zcela individuálně, což si myslím, potvrzuje elektronická korespondence mezi naším dodavatelem knižních titulů firmou SvAn z Brna a zákazníkem, v tomto případě panem Beranem.
- Pan Beran by byl velice překvapen s jakým rabatem operujeme při prodeji knižních titulů, rozhodně to nejsou desítky procent jak se mylně domnívá. Upozorňuji na to, že nejsme vydavateli knižních publikací jako někteří provozovatelé podobných internetových obchodů, kteří si samozřejmě mohou slevy v řádově desítkách procent dovolit (i když dle zkušeností nejsou mnohdy schopni také dodat objednané tituly ani z vlastní produkce – samozřejmě, že bez omluvy)
- Pan Beran se zmiňuje o praktikách amerického Amazonu, s prodejem pod cenou knižních titulů a výdělku pouze z několika bestsellerů. Bohužel nemáme ani takovou základnu uživatelů internetu a ani takový počet obyvatel, abychom mohli něco podobného provozovat.
Pana Berana bych chtěl závěrem ujistit, že Český Amazon určitě nepodlamuje dobrou pověst elektronických obchodů i když mnoho věcí můžeme zlepšit, patří Český Amazon k těm lepším českým elektronickým obchodům. (viz. Test MF DNES z 24.05.2000 s názvem: Dobrých internetových knihkupců není v současnosti mnoho – Autor: Test připravil Jakub Turek http://www.idnes.cz/idskosile/cas/test.asp?x=test/clanky/2000M120T02C)
Děkuji
Ludvík Farkaš