„Tento server užívá sprostých slov a je přístupný jen osobám starším osmnácti let.“ Zhruba takové varování by asi měla nést Lupa po dobu přítomnosti tohoto článku na titulní straně.
Server, o kterém je řeč, podobné varování nenese. Místo toho návštěvníky vítá velký nápis „Namaluj si vlastní píču“. Každý zájemce si tu může nechat nakreslit obrázek známý z výtahových kabin a tmavých průjezdů podle svých představ a podle parametrů, které si zvolí. Potud celkem neškodná Internetová aplikace. Problém je však v tom, že když se mu výtvor dostatečně zalíbí, může jej nechat někomu poslat e-mailem. Stačí jen zadat svoji adresu, adresu obdarovaného a zmáčknout tlačítko.
Pochopitelně záleží jen na dotyčném odesílateli, zda uvede svou pravou adresu, nebo zda si něco vymyslí. Přesněji řečeno, zda použije coby odesílatele adresu někoho jiného. Vzhledem k tomu, že služba se stala za pár dní své existence celkem populární, kolují nyní českým Internetem maily s neslušnými obrázky od lidí, kteří o tom nemají ani tušení. Kdyby mi něco takového skončilo v mailboxu, asi by mne to nenechalo klidným a domnělému odesílateli něco odpovídajícího odepsal. Podobně se chová většina příjemců, což je nejlepší cesta ke vzájemnému naštvání.
Problém je v tom, že většina lidí stále považuje to, co je napsáno v mailu ve From: za svaté. Vinou – podle mého názoru špatné – specifikace protokolu SMTP to však je pouze obvyklé, nikoliv jisté. Do From: i To: si každý může napsat, co se mu zlíbí. Pokud používáte standardní poštovní programy, zpravidla tam skutečně je to, co tam býti má, ale když to někdo chce obejít, klidně může. Pamatuji si na svoje první zkušenosti s touto věcí před pár lety, když jsem telnetoval na SMTP server a ručně posílal maily „od někoho jiného“. Dnes, v době masového rozšíření POP3 klientů, je to ještě mnohem snazší – a rozšířenější.
Pokud tedy prográmek, pod kterým je podepsán C. McCohy, známá postavička světa českých Internetových BBS, pomůže k tomu, že lidé přestanou brát hlavičky mailů jako svatý obrázek, bude aspoň k něčemu dobrý. Zatím však způsobuje spíš problémy a hádky uvnitř firem, když někteří chytráci (třeba bývalí zaměstnanci) posílají tyto maily jednotlivým zaměstnancům mezi sebou jejich jménem. Jako studijní materiál doporučuji maily od poškozených lidí, které provozovatelé služby škodolibě zvěřejňují, místo toho, aby jejich autorům jakkoliv pomohli.
Podobná situace nastala i ve firmě Ryston, kde působí náš stálý spolupracovník Petr Souček, takže mám tuto zprávu z první ruky. Maily byly odesílány přes SMTP server olomouckého subprovidera CESNETu, firmy Onyx. Správci z Rystonu se nejprve domnívali, že někdo zneužil jejich server, proto napsali správcům příslušné sítě. Teprve později zjistili, že jde o dotyčnou službu, která běží u jednoho ze zákazníků Onyxu. V současné době se věc zřejmě řeší, jsem skutečně zvědav, jak to dopadne. Možná jsem poněkud úzkoprsý, ale považuji tuto službu za těžko omluvitelné porušení síťové etikety a domnívám se, že poskytovatel by neměl váhat ani minutu a žádat po zákazníkovi její zrušení. V této chvíli je možnost rozesílání mailů alespoň pozastavena, ale podle poznámky na serveru se hledá jiné řešení, jak službu obnovit.