Hlavní navigace

Choice -- zednářská lóže?

11. 12. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Choice představuje tajemný úkaz v krátké historii českého Internetu. Prezentovala se jako klub webdesignerů, ale nevykazovala žádnou viditelnou činnost. Bránila se nařčením z kartelu, přesto se všichni její členové jako zázrakem ve stejnou dobu prosadili. Vznikala za velkého halasu, ale pak jako by se do země propadla.

Dnešní pohřebiště bude poněkud odlišné od těch ostatních – pohřbívat budeme projekt, ve kterém jsem se osobně více než angažoval. Dá-li se to tak říci, mám lví podíl na tom, že Choice je dnes mrtvá. Mezi čtenáři Lupy se vyskytuje mnoho těch, kdo o projektu Choice něco vědí, a proto bude zajímavé sledovat jejich postřehy v diskusi pod článkem. Věřím ale, že mezi vámi jsou i mnozí, kdož vůbec netuší, oč jde, a proto dovolte nejdříve drobné seznámení.

S myšlenkou Choice mě oslovil Jakub Chromý na začátku léta roku 1999, poté kdy se nedařilo naplnit původní záměry, které měl s doménou choice.cz. Chromý chtěl udělovat ceny za webdesign, protože laureáty cen Zlaté zmije nebo Zavináče považoval za výsměch tvůrcům kvalitního webdesignu. Přesvědčil jsem tehdy Chromého, že pokud chceme udělovat ceny, musíme představovat autoritu, což je nejlépe činit prostřednictvím asociace webdesignerů. Hned na nejbližší WebDeSession se s myšlenkou ztotožnili i další designeři a založili jsme přípravný výbor občanského sdružení Choice.

IV. Cíle a činnost.

§4. Cíle a činnost.
1. Choice je sdružení na podporu kvalitního grafického designu v síti Internetu, a to především na platformě World Wide Webu.
2. Choice sdružuje přední web designery, typografy, grafiky a subjekty pusobící v oblasti publikování na Internetu, jakož i další zájemce o naplňování cílů sdružení.
3. Hlavní cíle Choice jsou především tyto:

  1. Udělování certifikátů kvality za grafické provedení elektronických prezentací, publikací a WWW serverů;
  2. prosazování typografických pravidel v počítačové grafice;
  3. řešení sporů mezi členy;
  4. reprezentace a zastupování členů vůči dalším subjektům;
  5. organizace a provozování společenských aktivit na podporu web designu.

(Stanovy Choice PDF, 32 KB)

Jak můžete číst ve výše citovaném úryvku ze stanov sdružení, Choice se měla stát molochem. Zásadní chybou byl postup, který jsme zvolili. Místo toho, abychom začali pracovat na naplňování cílů, které jsme si vytýčili – ať už to bylo zřízení skutečného oborového serveru (jediný server, který občas o webdesign zavadil, byla Grafika), překládání standardů nebo společná propagace – mrhali jsme svou energií na vytváření nesmyslných interních předpisů a pravidel, schůzování a ustavování výborů. Odborná veřejnost, kterou jsme chtěli především přesvědčit ke vstupu do Choice a k podpoře aktivit, se pak domnívala, že Choice je zástěrka pro kartel.

557

Udělali chybu v tom, že jsme odmítli nabídku Petra Podhajského, který nám v počátcích nabídl, že místo tvorby vlastního webu můžeme Choice prezentovat v rámci Grafiky a podílet se zároveň na jejím rozvoji. Internet a web tehdy právě přicházel do kursu a všichni očekávali pohádkové příjmy – stačilo včas „vykolíkovat prostor“. Byli bychom měli v zádech silného partnera a vývoj mohl pokračovat zcela jinak.

Prohlášením, že chystáme vlastní oborový server a Grafika nám do plánů nezapadá, jsme tehdy Podhajského dovedli k přesvědčení, že se k Choice musí postavit jako ke konkurenci, a označil Choice za tabu, dokonce i v konferenci webdesign@grafika.cz  – v té době Choice otevřela vlastní konferenci, kde se pracovalo na přípravě projektů, i nečlenům, abychom tak vyvrátili tvrzení, které šířil především administrátor zmíněné konference – můj dnešní kolega Adam Hauner :-) – totiž, že Choice je nástrojem pro prosazování především vlastních členů na trhu a o kvalitní design jde až v druhé řadě.

Choice je zatím pouze bublina, která se několik měsíců pouze nafukuje (navíc jen v podobě silných prohlášení)…
Prosím vyvarujte se další diskuze na téma Choice, jiná konference atd. Jinak nezbyde nic jiného, než Vás z konference vyřadit. (Petr Pohajský, konference Webdesign)

Kdybych dnes hodnotil Choice jako nezúčastněný pozorovatel, byl bych mohl říci, že tehdejší kritici měli pravdu. Jak jinak si vysvětlit, že z CZCOMu, člena Choice se do dvou let stal pod logem Tiscali největší poskytovatel připojení pro domácnosti, že webdesignerská společnost Nexen prorazila nejen v tuzemsku, ale i na mezinárodní trhy, že Hosting CZ patří k desítce největších webhosterů, že lidé spojení s Choice dnes zastávají významné pozice u společností, které svými rozhodnutími ovlivňují trh Internetu a veřejné mínění?! Kdybych jako nezávislý komentátor chtěl navázat na odkaz Ladislava Zajíčka, mohl bych Choice prohlásit za vlivovou skupinu, kterou je o to těžší kontrolovat, že oficiálně zanikla v roce 2000. Mohl bych pak paranoidní úvahu rozvést ještě o tezi, že došlo k neveřejné dohodě tohoto tajného řádu s velkou lóží Liane…

WT100

Nestranným pozorovatelem ovšem v tomhle případě nejsem, a nechci vás přesvědčovat o opaku. Choice ve skutečnosti za dobu svého trvání neudělala nic pro to, aby se stala autoritou, a nejen že žádný ze svých projektů nedotáhla do konce, ale ve skutečnosti žádný z halasně annoncovaných projektů Choice nepřekročil stádium příprav – tedy jak už jsem napsal, schůzovali jsme a připravovali interní předpisy. Čím déle trvaly přípravy, tím více se ukazovalo, že projekt, který původně měl jednoduchý koncept, chce každý ze zúčastněných vést jiným směrem. Nakonec z veškerého snažení zbyla jen ikonka na webu členů a řádek v signatuře. Choice nepřežila stádium zrodu a záhy po vzniku valná hromada odhlasovala zánik. Jestli se její členové později dopracovali k nějakým úspěchům, určitě to nebylo zásluhou Choice.

Vzhledem k tomu, že od zániku Choice ještě nevznikla žádná oborová asociace webdesignu, zdá se, že se designeři a webdesignerská studia docela dobře obejdou i bez zastřešující instituce. Mezitím, co jsme ztráceli čas s Choice, vyrostl na webu Isolate uznávaný weblog českých a posléze i zahraničních webdesignerů, a to i bez nějaké asociace. Zároveň na webu vyrostlo několik oborových serverů, mezi nimiž kraluje Interval CZ a webdesigneři se i bez valných hromad dále setkávají na WebDeSession, která se dokonce pravidelně střídá mezi Prahou a Brnem. Webové standardy se prosazují i bez záštity Choice, a kvalitní webdesign a typografie se propagují samy. Bylo někdy na českém Internetu něco zbytečnějšího než Choice?

Pohřebiště představuje ve všech kulturách místo posvátné. Prostor, kde potomci a přeživší vzdávají hold svým předkům. V seriálu Pohřebiště se na Lupě zamýšlíme nad „životem“ aktivit, projektů a serverů, které zásadním způsobem změnily Internet nebo jeho chápání. Připomínáme si nesmrtelné činy často již zapomenutých hrdinů a vyprávíme legendy z krátké historie českého Internetu.

Domníváte se, že by se webdesigneři měli sdružovat?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).