Každý jistě během brouzdání Internetem musel někdy zadat svou emailovou adresu – jako určité potvrzení vlastní totožnosti. Poměrně běžná záležitost, bez které systém často nemůže fungovat, lze namítnout. Ano, v tom s vámi naprosto souhlasím. Jako správce oficiálního antispamového serveru českých providerů, sdružených v NIX.CZ, Antispam.cz, se denně setkávám s žádostmi lidí, kteří svou adresu „někde“ zadali a následně byli bombardováni zprávami od neznámých individuí, která se skrývala za neexistujícími emaily. Někteří spammeři stále využívájí oblíbených freemailových služeb a těší se tak částečné anonymitě. BÝT či NEBÝT proti spammerovi, proti svému zákazníkovi na straně jedné a internetovému škůdci na straně druhé? Právě tak se nedávno ptala jedna z nejznámějších freemailových služeb, součást portálu Seznam.cz. A výsledek? Posuďte sami!
Předtím, než se do systému přihlásíte, musíte souhlasit mimo jiné s následujícím ustanovením: „Provozovatel si vyhrazuje právo ze systému Služby vymazat uživatelský účet: – Který je používán pro rozesílání hromadných, nevyžádaných e-mailů (SPAM).“ Žádný problém by tedy logicky neměl nastat, řeknete si. Realita se ale od této strojené formulace zásadně liší.
Uživatelův deník (autor 0A4h „hanke@volny.cz“), 19.7., 22:05 – Do konference hardware@pandora.cz přichází z adresy blexn@seznam.cz první spam upozorňující na nabídku Targetshopu. O šest minut později se stejný spam objevuje i v konferenci odkazy@pandora.cz.
21.7., 12:46 – Spam s předmětem „100 dolaru provize za tyden – neverite“ dorazil do konferencí hardware@pandora.cz, odkazy@pandora.cz, penize@pandora.cz. Dále do všech jmenovaných konferencí putoval spam upozorňující na firmu epruzkum.cz, přibyl však i do konference hacking@pandora.cz
22.7. – Další série spamů mířená do všech konferencí (celkem 6).
22.7., 15:32 – Na heldesk@seznam.cz zaslán mail s žádostí o zrušení konta spamera blexn@seznam.cz a výběr dvou ukázkových spamů z jeho produkce. Téhož dne rozeslány žádosti o zrušení jeho konta u společností, za které spamuje.
23.7. – Dorazilo „pouze“ 5 spamů.
23.7., 14:51 – První člen konference se výrazně ohradil: „Zacinas byt fakt votravnej!!!! Nejdriv si SPAMoval v konferenci Hardware a tedka to dokola posilas sem!!! Sice tahle konference je o vydelavani, ale s tim TargetShopem tady votravujes uz po nekolikaty…“, čímž vystihl pocity naprosté většiny.
24.7., 10:51 – Od helpdesk@seznam.cz přichází mail tohoto znění: „Zrusit konto na prikaz jine osoby neni mozne. Resenim je vytvoreni filtru, ktery odesilate zablokuje a jeho prichozi zpravy ihned smaze, tak ze se Vam v Dorucene poste nezobrazi“ a následně popis, jak nastavit filtr…
Tím si ale Seznam zásadně protiřečí, viz. výše či stránka Seznamu http://email.seznam.cz/webmail?page=info&subpage=la&lang=cz, jasně se postavil na stranu spamera – klienta a odmítl problém řešit.24.7., 11:44 – Obratem jsem odpovedel dlouhým mailem na helpdesk@seznam.cz, ve kterém jsem se ohradil proti tomu jak ignorují spamming a odmítli problém řešit. Podrobněji jsem popsal jaké adresy na Pandoře.cz zaspamoval a uvedl jsem můj odhad, kolik lidí spamy dostává. Také jsem přiložil některé spamy a přidal hlavičku jednoho z nich.
24.7., 13:55 – Od pana Čapky ze Seznamu.cz jsem dostal odpověď, že již kontaktoval Pandoru.cz a žádá o potvrzení. Vše je zdánlivě v pořádku.
24.7., 23:37 – Začínám dostávat první rozhořčené maily z konference hardware@pandora.cz, jako reakci na „forwardnutý“ mail z helpdesk@pandora.cz, ve kterém Seznam.cz odmítl situaci řešit. Účastníci konference si stěžují na to, že v ČR pořád něco nejde a je tu Kocourkov.
25.7. – Mám ve schránce dalších 6 spamů od blexn@seznam.cz.
25.7., 22:40 – Dostávám velmi zajímavý mail – od kolegy Jana Kuneše z konference hardware@pandora.cz. V osobní korespondenci s ním totiž pan Čapka lživě popřel, že by mi kdy z helpdesku byl poslán mail s informací, že Seznam.cz nemůže schránku na požádání třetí osoby zrušit. Živě požádalo o vyjádření k situaci Seznam.cz, ale ten oznámil, že schránka blexn@seznam.cz je již zablokovaná, což je další lež, protože maily chodí vesele dál.
25.7., 22:52 – Administrátor konference penize@pandora.cz vyhodil uživatele blexn@seznam.cz. Ostatní velké konference, jako odkazy@pandora.cz a hardware@pandora.cz, nemají administrátora a nemohou se tedy bránit.
26.7. – Spam téhož obsahu, poslaný do téže konference, mi došel 3×.
28.7. – Další lidé se připojují k rozhořčení nad přístupem Seznamu.cz.
29.7., 16:28 – Odesílám na helpdesk@seznam.cz další žádost o vyřešení sitace. Přeposílám jim mail Jana Kuneše, ve kterém je jasně řečeno, že pan Čapek poskytl lživé informace. Upozorňuji že pokud budou dále setrvávat v pozici mrtvého brouka, nebude záležitost bez následků. Odpovědi na tento mail jsem se nedočkal.
30.7. – Ticho po pěšině. Začínám věřit tomu, že blexn@seznam.cz je mimo hru. Ustupuji od myšlenky napsat report o přístupu Seznamu.cz na Antispam.cz.
31.7. – Pan Petr Červenka ze Seznam.cz mi posílá mail ve kterém mne upozorňuje, že od 24.7. nejsou v logách Seznamu.cz záznamy odesílání jakékoli pošty z adresy blexn@seznam.cz a že z nekompletních hlaviček, které jsem zaslal, není možné nic zjistit. Hlavičky nejsou kompletní, protože Pandora.cz je ořezává o důležité údaje – v rámci přeposílání zpáv členům konferencí. Vzhledem k tomu, že Janu Kunešovi již dříve kdosi od Seznamu.cz řekl, že s Pandorou.cz jsou v kontaktu a na případu tohoto spamera spolupracují, působí vyjádření poněkud komicky, jelikož Pandora.cz loguje hlavičky příchozích mailů.
Dále je v mailu od pana Červenky uvedeno, že schránka je z pohledu Seznamu.cz čistá a je zde !pouze! filtr na mazání veškeré příchozí pošty. Doslova také pise: „zadne filtry, ktere by rozesilaly hromadne postu ruznym lidem osoby v adresari take zadne, takze by spamer musel pracne vypisovat do pole "komu“ vsecky adresy a to by toho moc nenaspamoval."
Následují spekulace, že adresa může být podvržená v hlavičce mailu a přes SMTP Seznamu.cz vůbec neprošla, což je poněkud kuriozní teorie.
31.7., 22:15 – Od uživatele blexn@seznam.cz dorazil další mail. Pohár trpělivosti přetekl. Opět jsem se rozhodl, že situace nemůže zůstat tak jak je.
Co říci závěrem? Provozovat freemailovou službu je službou nákladnou na prostředky a čas a je ve hvězdách, zda se vám podačí nalákat uživatele. Jedno je ale jasné. „Sliby, chyby“ není rozhodně tím nejlepším reklamním sloganem ani na poměrně mladém internetovém trhu.
(Hynek Hanke, autor deníku a Michal Zálešák, správce serveru Antispam.cz)