Prima mohutně investuje do programu a přeplácí nabídky jiných televizí na atraktivní akviziční pořady i sportovní přenosy. Kdyby se to dělo jen po nějakou omezenou dobu, bylo by to asi pochopitelné, ale Prima se takhle chová už nejméně dva roky, přičemž z reklamních výnosů jí kvůli těmto nákupům musí zbývat opravdu málo peněz (pokud nějaké). Ostatní dvě velké české televize, Nova a ČT, na to nevěřícně zírají a odmítají se nechat zatahovat do „cenových válek“. Naposledy se to týkalo třeba fotbalové Ligy mistrů, u které Prima v závěrečné soutěži o vysílací práva silně přeplatila Novu.
Výrazně vyšší částky než konkurence je Prima ochotna platit i za kultovní seriály typu Simpsonovi, Sex ve městě nebo Ally McBealová. A všichni si jistě dobře pamatujeme na situaci okolo minulého fotbalového Eura, za které Prima zaplatila prostřednictvím svého polovičního vlastníka, švédské mediální skupiny MTG, částku okolo 100 milionů korun, přičemž tradiční vysílatel evropského fotbalového šampionátu, Česká televize, byl ochoten z kapsy vytáhnout jen 60 milionů (že to zkomplikovalo jednání o právech pro letošní Euro, není třeba opakovat).
Svého času bylo hodně populární heslo „Nova ku**í fotbal“, dnes by se dalo říct, že Prima ku**í ceny. Ale má to zapotřebí? Přeplácením konkurence sice získá atraktivní pořady, z dlouhodobého hlediska je ale její strategie cestou do pekel: jestliže navykne majitele práv na tak vysoké částky, těžko někdy v budoucnu docílí jejich snížení a jakmile jí dojdou peníze na přemrštěné investice do programu, všechna akviziční esa z její obrazovky zmizí. Dlouhodobý smysl tohoto počínání managementu Primy proto asi nehledejme.
Nabízí se jiné vysvětlení. Okolo Primy už delší dobu krouží investiční skupina J&T, která se v Česku spálila s projektem vlastní zpravodajské televize Z1 (zavřela ji loni v lednu po necelých třech letech vysílání), ale na Slovensku provozuje velice úspěšnou televizi Joj a její druhý kanál Joj Plus (či Plusko, jak mu sama říká). Jojka je velice dobře „našlápnutá“ televize, které se tu a tam daří porážet Markízu a stávat se lídrem trhu (Markíza by sice tvrdila něco jiného, ale to je jen otázka interpretace dat sledovanosti a volby cílových skupin a vysílacích časů).
Prima s Jojkou strategicky spolupracuje už delší dobu, vydařené jsou jejich společné talentové show (třetí řadu Česko Slovensko má talent budou obě televize vysílat letos na podzim). Jiné projekty se sice uchytily jen na Slovensku (Šéfka, Hotel Paradise), vzájemná synergie je ale pro obě televize hodně výhodná. Mohou tak konkurovat Nově s Markízou, které spolupracují už z principu, protože patří stejnému majiteli. Dotáhnutí spolupráce Primy a Jojky do podoby společného podniku by tedy bylo více než logické. Otázka je, kdo by Primu prodával a za kolik.
Prima je totiž z hlediska vlastnické struktury zajímavý unikát. Půl na půl ji vlastní švédská MTG a český podnikatel Ivan Zach, jemuž v minulosti patřila i satelitní služba CS Link, firma Czech Digital Group provozující multiplex 3 či síť rádií Hey. Toho všeho se Zach postupně zbavil a nebylo by překvapením, kdyby chtěl prodat i svůj podíl v Primě. Jenže na ten si brousí zuby i MTG, pro kterou je Prima velmi zajímavou televizí. Vždyť kdo by se zbavoval potenciálního lídra trhu! Mohutné investice do programu všech tří kanálů Primy ale naznačují, že se k něčemu schyluje.
Vlastně je jedno, komu Zach nakonec svůj podíl v Primě prodá. Diváci budou z námluv s potenciálními kupci těžit v podobě velmi zajímavého programu, jenže po prodeji přijde vystřízlivění a potom i logický pokles. Nový majitel nebude mít potřebu investovat do nákupu vysílacích práv jako nyní, logicky se spíš soustředí na co nejvyšší výnosy. Ale možná se mýlím a hyperinvestice do programu jsou skvěle promyšlené, žádný prodej se nechystá a Prima postupně vykoupí všechny zajímavé pořady, aby porazila Novu.
Jen aby se potom ona sama nestala tím nenáviděným arogantním lídrem, za jakého je dodnes považovaná Nova. Zbavovat se téhle nálepky je těžké. Na Barrandově by mohli vyprávět.