Hlavní navigace

Citibusiness umožní platit přes Internet!

12. 4. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jedním z velkých problémů českého obchodování po Internetu jsou nepochybně platební nástroje: zatímco v zahraničí je běžná platba kartou, u nás je banky zatím nechtějí přijímat. Časy se však mění: Citibank přichází s novým projektem, který by mohl přinést další pokrok v této oblasti. Podrobnosti uvádí Jasna Sýkorová.

Platit elektronické nákupy přímo po Internetu umožní po Expandii další banka v České Republice. Podle zástupců Citibank, kteří službu Citibusiness představili 10. dubna v Praze, byla tato služba vyvinuta speciálně pro český trh a nebyla bankou zatím prezentována nikde jinde na světě.

Základem služby je virtuální „obchodní dům“, do kterého se mohou prodejci (zájemci o prodej svého zboží po Internetu) po zaplacení příslušného poplatku nastěhovat a využívat tak programové podpory a prostředí vytvořeného Citibankou. Tento „obchodní dům“ by měl rozšířit možnost e-commerce mezi všechny ty drobné podnikatele, kteří se necítí na vytvoření svého vlastního obchodu na Internetu.

Nákup samotný bude probíhat přes speciální službu, virtuální kartu Juice Pay, vytvořenou Citibank ve spolupráci s Eurotelem. Tato virtuální karta bude dostupná pro všechny majitele jakéhokoliv bankovního účtu (nejen pro klienty Citibank) a to jak přes Internet, tak přes WAP.

Virtuální karta funguje na principu karty do mobilních telefonů Go. Což znamená, že si zákazník kartu pořídí, dostane PIN a peníze na ní si bude převádět – „dobíjet“ ze svého konta. Po zadání pin se z virtuálního účtu odečte patřičný obnos, přenos dat bude fungovat pouze mezi bankou a zákazníkem a bankou a prodejcem. Prodejce tedy nebude disponovat žádnými osobními údaji o zákaznících.

Pro již existující internetové obchody připravila banka speciální připojení do „obchodního domu“ přes gateway tak, aby jejich zákazníci mohli platit pomocí Juice Pay. Obchody by měly být on-line ve chvíli, kdy se prodejci podaří zaregistrovat se u Citibank (a to i on-line přes citibusiness.cz) a vložit data. Tedy třeba už dnes. Podmínkou umístění v „obchodním domě“ je však dodržení určitých pravidel, mezi něž patří nutnost zveřejňovat veškeré dostupné informace o produktu a jeho ceně, možnosti vrácení výrobku v případě nespokojenosti a zajištění reklamací.

Zákazníci začnou službu využívat až ve chvíli, kdy bude pro ně připraveno dostatečné množství obchodů. Kolik nebo kdy přesně to bude, zástupci Citibank bohužel neprozradili.

Přestože se už po nějakou dobu ví, že banky na on-line platbách usilovně pracují, překvapilo mě, že jako první (po Expandii) s ní přišla Citibank, o které zrovna v České republice nikdy nebylo moc slyšet.

Tento projekt, přestože se ještě nejedná o ten běžný v západních zemích, který umožňuje platit přes Internet skutečnou platební kartou bez dalších dodatečných registrací, určitě rozhýbe trh elektronického obchodu. Zatím jde sice o podobně proprietární řešení jako u Expandia banky, jde však o další krůček ke klasickým platbám kartou.

I kdyby Citibank nezaznamenala rychlé zvýšení zájmu o e-commerce, s čímž, jak se její zástupci přiznali, ani moc v nejbližší době nepočítá, rozhodně vyprovokuje k rychlejší akci ostatní banky. Ty by se logicky měly snažit svými službami Citibank přetrumfovat a vytvořit tak zdravé soutěžní prostředí, prospěšné pro zákazníky.

KL24

Přestože trh v ČR není zatím příliš velký, bude určitě o co bojovat. Podle průzkumu finanční instituce Credit Suisse First Bonton zveřejněného minulý týden by do roku 2005 měl český trh e-commerce dosáhnout objemu tří milliard dolarů a k Internetu by mělo mít přístup 36 % obyvatelstva.

Jasna Sýkorová

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).