Hlavní navigace

Co čtenáři, co chcete...?

6. 5. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Před časem se na Lupě konala poměrně obšírná anketa, která se týkala především obsahových preferencí našich milých čtenářů. Jak už to v podobným případech bývá, výsledky jsou poměrně zajímavé - především jsme zjistili, že naši čtenáři vlastně ani sami nevědí, co chtějí. Kterak je to možné?

Bez velkého povyku jsme před měsícem oslavili čtvrté narozeniny našeho serveru, což dává prostor k určitému bilancování. Pro začátek jsem si zkusil namátkou projít některé ze starších článků z různých dob (už jich máme přes dva tisíce!) a samotného mne překvapilo, jak velké rozdíly v nich jsou. Když pominu jistou „rodinnou atmosféru“ – nebo chcete-li amatérismus – prvního roku, největší odlišnosti jsou jednoznačně v tématickém zaměření. Zatímco původně jsme se věnovali především poskytovatelům internetového připojení, politikaření v NIX.CZ a kupříkladu otázky poskytovatelů obsahu jsme brali spíš jako doplněk, dnes je všechno dávno jinak. Není se ostatně čemu divit: v NIX.CZ už se tak moc nepolitikaří, zato třeba kolem internetové reklamy je stále živo.

Hlavní poselství, které jsem si z výsledků ankety odnesl, s touto postupnou proměnou úzce souvisí. Potvrdilo se totiž naše intiutivní tušení, že nás čtou dvě základní skupiny čtenářů, které jsou často ve svých preferencích dosti nesmiřitelné. První z nich jsou „skalní“ čtenáři z nejstarších dob, kteří mají blízko k technickým tématům, problematice domén a podobně. Druhou skupinu pak tvoří lidé, kteří se na Internet dívají spíše očima obchodníků a marketérů – ti by nejraději četli jen o reklamě, e-commerce a domény, neřku-li rovnou Šťoura, je nesmírně otravují. Pro nás to znamená jediné: i nadále se musíme snažit pokrývat všechny tyto oblasti, což nakonec plně odpovídá našemu podtitulu „server o českém Internetu“.

Pojďme ale k odpovědím na jednotlivé otázky. Přes 50 procent respondentů nás navštěvuje alespoň jednou denně, 12 procent dokonce každý den několikrát. To koresponduje s počtem čtenářů, kteří se během dne vracejí, aby sledovali vývoj diskusí pod články; dalším udávaným důvodem byly také Zprávičky, které se během dne aktualizují.

Naši čtenáři jsou už také poměrně „věkovití“ – jen tři procenta nás čtou kratší dobu než tři měsíce, do jednoho roku to celkem dělá 30 procent. Dalších 32 procent nás čte dva roky, 25 procent tři roky a šest procent čtyři roky. Něco přes pět procent čtenářů se nachytalo na malý špek, který jsme jim nastražili: odpověděli totiž, že nás čtou déle než čtyři roky, ačkoliv jsme v té době čtvrté narozeniny ještě neoslavili. :-)

V další otázce jsme se ptali, která témata na Lupě preferujete – v tomto případě každý mohl zaškrtnout tolik odpovědí, kolik chtěl. Největší zájem je paradoxně o technické články o Internetu (297), které těsně následují poněkud neurčitě definované „novinky v českém Internetu“ (273). V kurzu jsou také recenze internetových služeb (205), „investigativní články“ (204) a s mírným odstupem internetové výzkumy (177) a Šťoura (168). Na opačném konci spektra zůstali poskytovatelé obsahu (132), internetová reklama (118) a úplně nejhůře dopadly výměnné reklamní systémy (77). Pokud jde o odborné ladění článků, 152 respondentů považuje současný stav za vyhovující, 118 by chtělo více specializovaných a odborných článků a jen 16 lidí by preferovalo jednodušší texty pro laickou veřejnost.

Na Lupě v současné době vydáváme zhruba tři články denně, výjimky oběma směry jsou sice možné, ale nepříliš časté. Zajímalo nás proto, kolik článků z denní nabídky čtenáři průměrně přečtou. Všechny aktuální texty přečte 21 procent, což je podle mého názoru poměrně velké číslo. 55 procent se pohybuje mezi jedním a dvěma a 12 procent se většinou spokojí jen s jedním.

Po menších diskusích v redakci jsme se rozhodli dát čtenářům možnost oznámkovat i jednotlivé pravidelné autory. Jsme si ovšem vědomi toho, že to může v řadě případů přinést poněkud zkreslené výsledky, takže autorské honoráře se podle nich měnit nebudou. :-) Nasbírané známky lze navíc hodnotit z celé řady pohledů: tak například podle průměrné známky je na tom nejlépe Jiří Peterka (1,62), kterého následuje Pavel Satrapa (1,72), dále Marek Antoš (1,74), Mirek Zeman (1,89), Ján Matejka (2,14), Michal Krsek (2,18) a další. Podle počtu jedniček, což je kritérium vstřícnější k výrazným autorům, kteří mají hodně příznivců i odpůrců, je pořadí mírně odlišné: na prvním místě sice opět Jiří Peterka (121), dále však Marek Antoš (107), Pavel Satrapa (97), Martin Kopta (90), Mirek Zeman (82), Miloš Čermák (62) a další. Podle povědomí o autorovi to zase vypadá trochu jinak: nejméně lidí nezná Marka Antoše (47), dále Jiřího Peterku (61), Mirka Zemana (62) atd.

Na Lupě si velmi ceníme diskusí pod články, které jsou pro mne osobně – ač bych to asi neměl říkat – často dokonce zajímavější než původní text. Také v anketě jsme proto debatám věnovali hned několik otázek. Ukázalo se, že diskuse jsou populární i mezi čtenáři: pouhá tři procenta respondentů totiž čtou jen samotné články a do diskuse nezavítají. V kategorii lidí, čtoucích převážně jen články, je 27 procent, naopak převážně obojí sleduje plných 65 procent. Necelá dvě procenta dokonce odpověděla, že čtou většinou jen diskusi.

Pokud jde o aktivní přispívání do diskusí, jen necelá dvě procenta čtenářů se nepřímo označila za grafomany, když odpověděli, že do nich píší velmi často. 27 procent přispívá občas, 46 procent jen výjimečně a 22 procent čtenářů ještě nikdy nic nenapsalo – vzhledem k procentům u předchozí otázky je však zřejmé, že názory ostatních sledují.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Pomalu se už dostáváme ke konci, podívejme se ještě na výsledky vybraných otázek v takzvané „rozvojové části“ ankety. Na dotaz, zda byste byli ochotni něco platit za Lupu bez reklam, odpovědělo přes 70 procent lidí, že zas tolik jim reklama nevadí, dalších 11 procent se jí zbavuje jinak a bez placení. Je tedy zřejmé, že předplatné výměnou za filtrování reklamy není tou správnou cestou, což ostatně na Lupě tvrdíme celou dobu. Vstřícnější jsou názory na placení za rozšířenou verzi Lupy, většině čtenářů však není příliš jasné, co by mělo být jejím obsahem.

Takové jsou tedy výsledky – ne příliš překvapivé, pro nás však přesto inspirativní.

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).