Česká obchodní inspekce (ČOI) vydala varování pro spotřebitele před praktikami e-shopů, kde s nimi obchodník místo kupní smlouvy uzavírá smlouvu příkazní. Jednoduše řečeno, touto příkazní smlouvou dáváte provozovateli internetového obchodu příkaz k obstarání zboží, které jste si vybrali z nabídky. Ten vám vybrané zboží obstará a nechá jej dodat na vámi uvedenou adresu za smluvenou cenu. Tady končí povinnosti provozovatele vůči spotřebiteli a všechny ostatní vzniklé nároky jsou již na bedrech kupujícího,
tvrdí Česká obchodní inspekce. V případě reklamací je nutné obracet se přímo na dodavatele zboží, který ovšem může být ze zcela jiného státu, což může znamenat problémy. Například ani ve všech zemí Evropské unie neplatí standardní dvouletá záruka.
Další problém může nastat při pokusu o vrácení zboží do 14 dnů. Problémy nastanou v případě dodávky zboží mimo území ČR. V rámci EU je ve většině případů možné vrátit zboží i finanční plnění, ale v případě dodávky zboží mimo EU – např. Čína, se těžko domůžete vrácení zboží a peněžní částky, nehledě na náklady na dopravu,
vysvětluje ČOI. Dalším problém mohou představovat nedodané návody v češtině, clo při dodávání ze zahraničí nebo extrémně dlouhé dodací lhůty. V diskusních fórech a v recenzích lze snadno nalézt kladné nebo záporné hodnocení a zkušenosti s příslušným internetovým obchodem. Doporučujeme proto vždy před nákupem zejména cenově hodnotnějších výrobků prověřit vybraný internetový obchod z hlediska spolehlivosti a solidnosti,
říká Jana Příhodová, ústřední ředitelka České obchodní inspekce. (Tisková zpráva)