Hlavní navigace

Crossmediální měření pro SPIR by chtělo navrhnout šest společností, včetně O2

Jan Potůček

Na výzvu Sdružení pro internetový rozvoj reagovalo pět výzkumných agentur a jeden mobilní operátor. Nabízejí řešení, jak společně měřit výkon všech typů médií.

Doba čtení: 3 minuty

Šest společností vyslyšelo výzvu Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a nabídlo vlastní řešení tzv. crossmediálního měření výkonu všech typů médií v České republice. Z toho pět zájemců tvoří výzkumné agentury, jeden přihlášený je mobilní operátor. Mezi uchazeči z řad výzkumných společností jsou GfK, Median, STEM/MARK, Mediaresearch ve spolupráci s Nielsen a TNS Aisa se prezentuje společně s comScore a Kantar Media, sdělila marketingová manažerka SPIR Jitka Černá. Dalším uchazečem je společnost O2, která se vedle provozování mobilní sítě věnuje poskytování placených televizních služeb.

ROZHOVOR: Kateřina Hrubešová: Crossmediální měření nemusí znamenat konec stávajících mediálních výzkumů

Nyní proběhne zpracování došlých návrhů ve výkonném pracovišti SPIR a během května budou analýzy a návrhy postoupeny zúčastněným asociacím, dodala Černá. Na základě dodaných nabídek uvidíme, jestli existuje nějaké řešení, respektive kolik je řešení, které odpovídají potřebám trhu. Potom začne jednání v rámci asociací a výkonné rady SPIR. A dojdeme k závěru: buď existuje, nebo neexistuje pro trh přijatelné řešení, popsala tento týden v rozhovoru pro DigiZone.cz výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová. Pokud dospějeme k závěru, že nějaké řešení existuje a budeme mít podporu ostatních mediatypů, dalším krokem by měla být diskuse o vypsání výběrového řízení, dodala.

K TÉMATU: David Duroň (O2): Moc rádi bychom měřili mobilní GRP´s, už na tom pracujeme

Jasno v tom, zda se asociace dohodnou na společném postupu, by mělo být podle Hrubešové nejdříve do konce června.Ale záleží na tom, jak budou probíhat jednání s asociacemi. Vyjednávání může trvat různě dlouhou dobu, upozornila. Teprve poté by následovalo jednání o podmínkách tendru a také pilotního provozu nového měření. Pokud by vznikla široká shoda a byl by vybrán realizátor crossmediálního měření, které by zahrnovalo televize, rádia, tisk, internet i venkovní reklamu (outdoor), počítá SPIR nejprve s pilotním projektem, na který by mělo navázat ostré měření. K němu by patrně došlo od roku 2018.

Řešení navazuje na nové vlny jednotlivých měření různých mediatypů. Nová vlna NetMonitoru platí do roku 2016 a další dva roky, do roku 2018, máme opci. Myslím, že podobné je to u dalších mediálních výzkumů. Pokud se trh dohodne, že crossmediál zrealizuje, zaplatí a dohodne se na datových výstupech, které bude odebírat, což je nezanedbatelný faktor – upozorňuji, že každý mediatyp je dnes zvyklý na něco jiného – tak by to mohlo korespondovat s konci vln,potvrdila Hrubešová v rozhovoru pro DigiZone.cz. Od roku 2018 má startovat také nová vlna elektronického měření sledovanosti televizí, které zajišťuje Asociace televizních organizací (ATO).

Content 2018 tip Kavka

Zájem O2 jako jediné „nevýzkumné“ společnosti o realizování crossmediálního měření není překvapivý. Již loni v říjnu ředitel marketingu O2 pro segment domácností David Duroň v rozhovoru pro DigiZone.cz připustil, že by O2 ráda využila dat o konzumaci mediálního obsahu, která má k dispozici, pro veřejné výstupy. Zatím je pouze ladíme a zlepšujeme přesnost díky nové metodologii. Máme na to profíky v teamu O2 Média, který vyvinul a začal dočišťovat algoritmus výpočtu. Byli bychom strašně rádi, kdyby se začala měřit mobilní GRPs, to znamená ne klasická televizní GRPs, ale opravdu sledovanost mobilní televize v přenosných zařízeních, uvedl tehdy.

DigiZone.cz připravuje rozhovor se zástupci Asociace televizních oganizací (ATO) o jejich projektu crossmediálního měření televizní sledovanosti a online videí.

Našli jste v článku chybu?