Hlavní navigace

ČTÚ a ÚOHS: náhlé probuzení?

22. 3. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Tři měsíce poté, co Českému Telecomu schválil jeho nové tarify, požaduje ČTÚ jejich změnu. Přidává se i Úřad na ochranu hospodářské soutěže a společně požadují konkrétní úpravy tarifů nejpozději do 1.7.2002. Současně regulátor stanovuje nové ceny za propojení, byť podle oprášené loňské metodiky a ne podle LRIC.

Dění na naší telekomunikační scéně začíná v posledních dnech nabírat na tempu. Včera večer se v hlavní zpravodajské relaci ČT1 objevily informace o tom, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) společně vyzvali Český Telecom, aby změnil svou tarifní politiku. Oba úřady přišly podle ČT1 s následujícími konkrétními požadavky:

Co přesně se rozumí posledním požadavkem („Změna tarifu HOME MINI na přenositelný“), v reportáži nezaznělo, ale z kontextu odhaduji, že by se mělo jednat o možnost přenositelnosti čísla i pro ty uživatele, kteří se rozhodli pro HOME MINI. Pravdou je, že dosud se příliš nemluvilo o tom, že by majitelé tohoto tarifu měli být nějak omezeni, pokud jde o možnost využití přenositelnosti čísla (která by měla být dostupná od 1.1.2003). ÚOHS tedy nejspíše ví či alespoň tuší, že něco takového hrozí, a požaduje, aby tomu tak nebylo.

Předseda ÚOHS Josef Bednář k požadavkům svého úřadu přímo na kameru řekl:

Bude odeslána výzva Českému Telecomu, aby navrhl cenový program, který již nebude obsahovat jednak ten hovorový kredit, bude obsahovat i snížený tarif, a hlavně cenový program HOME MINI již nebude obsahovat omezení volby operátora.

Z úst komentátora pak zaznělo i následující stanovisko:

Paušální sazba, která zahrnuje i tzv. volné minuty, omezuje podle názoru antimonopolního úřadu svobodnou volbu zákazníka tím, že použitím volby operátora mu volný kredit propadne. Český Telecom je přitom dominantním operátorem na trhu a jeho chování se musí řídit zákonem o ochraně hospodářské soutěže.

K tomu je vhodné dodat, že Český Telecom nenabízí volné minuty (byť některé jeho reklamy zřejmě zmátly i redaktory České televize), a že volný kredit použitím volby operátora rozhodně nepropadne (v tom smyslu, že by byl zrušen či vynulován bez vyčerpání). Jeho negativní efekt (alespoň dle mého názoru) je v tom, že uživatele nutí používat služby Českého Telecomu, i když by raději využil služby jiného operátora – když už byl uživatel donucen dopředu si zaplatit určitý objem služeb od Českého Telecomu, proč by je měl nechat nevyužité a znovu si zaplatit tytéž služby od dalšího provozovatele? O „propadnutí“ kreditu, či spíše nemožnosti jeho využití, lze mluvit až u tzv. trvalé předvolby (měla by být dostupná od 1.1.2003), kdy všechny hovory uživatele budou vedeny přes jiného operátora.

Slovo v reportáži České televize dostala i kritizovaná strana. Ředitelka komunikace Českého Telecomu Dana Dvořáková na adresu volného kreditu řekla:

Volné kredity v naší nabídce mají základní smysl zlevnit telefonování.

Hlas komentátora také naznačil časový rámec a možné důsledky:

Český Telecom musí na výzvu antimonopolního a telekomunikačního úřadu zareagovat konkrétními kroky nejpozději do července letošního roku. Jestliže tak neučiní, hrozí mu zahájení správního řízení, a pokud se při něm prokáže porušení zákona, i pokuta do výše desetiny jeho obratu.

Co si o tom myslím?

Stanovisko a požadavky ČTÚ a ÚOHS podle mého názoru dávají za pravdu tvrzením, že stávající skladba tarifů Českého Telecomu pro bytové stanice (neexistence programu bez volného kreditu, zákaz volby operátora u HOME MINI, vysoké ceny) působí proti nástupu konkurence. Mohu jen kvitovat, že ÚOHS se rozhodl vstoupit do hry a zakročit. Budu držet palce, aby výsledný efekt byl přínosem především pro koncové zákazníky – a vedl k nástupu a rozvoji konkurence, a jejím prostřednictvím i k tolik potřebnému poklesu cenové hladiny a větší dostupnosti telekomunikačních služeb pro veřejnost (včetně přístupu k Internetu). Doufám naopak, že vše neskončí nějakým zahráním celé záležitosti „do autu“.

Určitým překvapením je pro mne postoj regulátora. Právě on totiž současné tarify Českého Telecomu schválil, a podle nedávných slov svého předsedy Davida Stádníka to dokonce byl právě ČTÚ, kdo přiměl Český Telecom sestavit program HOME MINI v jeho stávající podobě údajně jako dotovaný (což je samo o sobě ve sporu s požadavky telekomunikačního zákona). Na úterní tiskovce regulátora přitom zaznělo, že sjednávání letošní podoby tarifů Českého Telecomu trvalo mnoho měsíců a táhlo se od srpna loňského roku.

Co ale nyní přimělo ČTÚ k poměrně zásadní změně postoje? Proč požaduje tak výraznou změnu programů, které před čtvrtrokem Českému Telecomu schválil? Co přivedlo ÚOHS, aby se konečně rozhoupal a konkrétně se vyjádřil, co se mu nelíbí a jakou nápravu požaduje? Že by zaúčinkovala hrozba znovuotevření telekomunikační kapitoly před naším vstupem do Evropské unie? Nebo jiný tlak ze strany Evropské unie? Nebo už té šaškárny bylo jednoduše dost a ledy se konečně hnuly? A jakou roli v tom sehrála právě vrcholící (do)privatizace Českého Telecomu?

Máme (staro)nové ceny!

Včerejší den (21.3.2002) přinesl i další významnou událost. Jde o nové cenové rozhodnutí 02/PROP/2002, kterým regulátor stanovil maximální ceny za propojení s pevnými sítěmi (tj. z pevné do pevné a z mobilní do pevné sítě).

Jak jsem již naznačoval v předchozích článcích, ČTÚ v loňském roce deklaroval, že od 1.1.2002 hodlá udělat vše pro to, aby se ceny stanovily již na základě metodiky LRIC. Nestalo se, a 5.3.2002 regulátor vydal jako závazné dvě metodiky, z nichž jedna sice je LRIC (resp. LRAIC), ale druhá je oprášenou loňskou metodou. No a právě podle této druhé metody nyní určil svým včerejším cenovým rozhodnutím nové maximální ceny. Nové i staré ceny ukazuje následující tabulka (všechny jsou v Kč bez DPH za jednu minutu):

WT100 tip temata2

Nové ceny (od 21.3.2002) Staré ceny
1 tranzit v rámci uzlového telefonního obvodu Silný provoz 0,60 0,66
Slabý provoz 0,30 0,33
1 tranzit do jiného uzlového telefonního obvodu Silný provoz 0,80 1,08
Slabý provoz 0,40 0,54
2 tranzity Silný provoz 0,97 1,59
Slabý provoz 0,48 0,79

Z tabulky je vidět, že u „delších“ hovorů přece jen došlo k poměrně výraznému poklesu cen – například o dvou tranzitů až o 64 procent, což by mohlo mít pozitivní vliv na faktické zavedení volby operátora (byť nejde o ceny za služby realizované v rámci volby operátora). Naopak k nejmenšímu poklesu (jen o 10 procent) došlo u „nejkratších“ hovorů.

Podrobnější hodnocení efektu těchto nových cen si nechám do dalšího článku, až také budou známy první reakce operátorů.

Anketa

Považujete nové ceny za propojení za krok...

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.