Začalo to už na začátku roku, kdy na regulátora O2 vytáhlo, podle něj, nedostatečnou rychlost, s jakou řeší spotřebitelské spory. Dalším ožehavým tématem sporu mezi operátorem a regulátorem je obnovování dat, kde operátoři zkoušeli hranice, kam až mohou zajít při automatickém obnovování datových balíčků.
Posledním krokem O2 bylo zrušení zpomaleného internetu po vyčerpání datového limitu. Prostě není kredit – není internet. Novinka vyvolala vlnu reakcí, a to včetně spotřebitelského sdružení dTest, které je podle serveru iDnes připraveno podat na operátora i žalobu.
Právě dTestu operátor vysvětloval, že „změna přímo vychází z povinnosti uložené Českým telekomunikačním úřadem.“ Tomu se ale chce úřad vedený Jaromírem Novákem bránit.
Operátor nařízením úřadu argumentoval už při oznámení novinky. Tehdy to bylo především proto, že „požaduje úpravu velkoobchodní nabídky pro virtuální operátory.“ I tento argument regulátor před týdnem odmítl s tím, že si je ale vědom, že nezpoplatněná data hrají při výpočtu velkoobchodní ceny pro virtuály svou roli.
ČTÚ v žádné výzvě nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat, ani jiným způsobem takovou povinnost nikdy neuložil. V současné době vede ČTÚ se společností O2 správní řízení ve věci automatické aktivace dokupování dat, rozhodnutí ale není pravomocné, protože proti němu společnost O2 podala rozklad.
Podle tiskového prohlášení regulátora také operátor může upravovat svou politiku účtování dat podle svého gusta. „V takovém případě však musí splnit všechny zákonem dané podmínky. Operátor musí patřičným způsobem a včas informovat své zákazníky o chystané změně a o jejich právu ve smluvním vztahu bez jakýchkoliv sankcí dál nepokračovat, pokud s touto změnou smluvních podmínek nebudou souhlasit,“ dodává mluvčí úřadu Martin Drtina.
„O2 byla nucena vyhovět výzvě ČTÚ na úpravu velkoobchodní nabídky LTE. To nebylo možné bez zrušení nabídky bezplatného čerpání dat omezenou rychlost. ČTÚ nemůže na jedné straně vyzývat k nápravě a hrozit za nesplnění milionovou sankcí a odnětím frekvencí a na druhé straně tvrdit, že nic takového po O2 nepožadoval,“ tvrdí mluvčí O2 Lucie Pecháčková.
Operátor argumentoval kromě regulace i zákaznickou zkušeností. „Při zpomalené rychlosti po vyčerpání základního objemu dat naopak připojení nefunguje spolehlivě, stránky se nenačítají správně. Zákazníci jsou pak nespokojení a obrací se na nás s tím, že se jedná o chybu sítě. Proto jsme se rozhodli zpomalená nezpoplatněná data již nenabízet,“ komentuje mluvčí společnosti Lucie Pecháčková.
Donutit co nejvíc zákazníků k tomu, aby si nastavili automatické obnovování objemu dat, je teď zřejmě parádní disciplína O2. Během června totiž operátor přišel s nabídkou hudebního streamu Spotify, které se nebude započítávat do FUP. Zapomněl ale zákazníkům připomenout, že využitím nabídky souhlasí s automatickým obnovováním dat.