Půlka července. Termín, který si operátor vybral pro krok, který jeho zákaznickým linkám a účtům na sociálních sítích přinese jistě plno vysvětlování. Firma totiž vyřešila přetahovanou s ČTÚ o automatické obnovování datových objemů tak, že prostě nebude svým zákazníkům nabízet nezpoplatněná data nad rámec datového limitu. Namísto toho chce přijít se zvýhodněnými přídavnými „nádržemi“ dat.
Operátor argumentuje investicemi do LTE a zákaznickou zkušeností. Při zpomalené rychlosti po vyčerpání základního objemu dat naopak připojení nefunguje spolehlivě, stránky se nenačítají správně. Zákazníci jsou pak nespokojení a obrací se na nás s tím, že se jedná o chybu sítě. Proto jsme se rozhodli zpomalená nezpoplatněná data již nenabízet,
komentuje mluvčí společnosti Lucie Pecháčková.
Informace o novince přichází jen týden potom, co operátor přilepil do podmínek nové služby Spotify podmínku souhlasu s automatickým obnovováním objemu dat. Kvůli tomu se stala nová služba hned tématem debaty nejen na Twitteru, ale i na půdě ČTÚ.
Podobně upravil už v loňském roce fungování některých svých tarifů T-Mobile a účtování dat s koncem roku 2015 změnil i Vodafone.
Šalamounské řešení ukončilo u O2 dlouholeté tahanice o FUP. Zatímco u pevného připojení se datové limity zrušily už dávno, u mobilního internetu dosud operátoři argumentovali obavami o přetížení sítě. Nezpoplatněná data nad rámec datového limitu přitom doposud využívala 4 procenta uživatelů.
Další z argumentů, který operátor používá pro vysvětlení svého kroku, je regulace ze strany úřadů. Přistupujeme k tomu také proto, abychom vyhověli výzvě Českého telekomunikačního úřadu. Ten po O2 požaduje úpravu velkoobchodní nabídky pro virtuální operátory,
dodává Pecháčková.
To ale regulátor odmítá. Respektive tvrdí, že nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po překročení limitu datových balíčků. Přesto si je ale vědom toho, že tato nezpoplatněná data hrají při výpočtu velkoobchodní ceny pro virtuály svou roli.
Mobilní data jsou teď hlavním zdrojem budoucích příjmů operátorů. A jako tomu bylo dříve u hlasových tarifů, i tady se marketingová oddělení snaží s nabídkami kouzlit tak, až to občas přeženou. Vodafone třeba za jeho automatické obnovování dat „ocenil“ ČTÚ milionovou pokutou za agresivní obchodní praktiky.