Hlavní navigace

Dělat televizi pro mladé je téměř sebevražda

10. 1. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Závěr loňského roku sváděl k tradičnímu bilancování. Pro plnoformátové televize to byl opravdu krušný rok – vyjma Novy, která si jako jediná meziročně polepšila v podílu na sledovanosti – neboť vzniklo hned několik nových televizních programů a významně se rozšířil dosah zemské digitální televize, dostupné zdarma většině diváků v České republice.

Zvlášť zajímavé je sledovat osud televizí, které se zaměřily na nejlukrativnější cílovou skupinu mladých diváků. Podle mediálních agentur jsou takovou cílovou skupinou lidé ve věku od 15 do 54 let, a právě na ně začala už před lety cílit televize Nova. Oprostila se od zastaralých zábavných show s Petrem Novotným či sourozenci Gondíkovými (které si nadále udržuje v kutilském pořadu Rady ptáka loskutáka) a zcela pominula svoji původní diváckou základnu starších, sice méně bonitních, ale o to stálejších diváků.

Stejnou cestou se krátce na to vydala televize Prima. Druhá nejsledovanější komerční televize u nás dlouho těžila s toho, že nalezla díru na trhu v oblasti rodinného kanálu zaměřeného spíše na ženy. To je celkem nenáročné publikum, které si nehoví v akčních filmech a nejnovějších trhácích, ale spíše v nenásilné zábavě a romantických filmech, které se dají pořídit „za babku“. Jenže Prima se krátce po vstupu strategického investora ze Švédska rozhodla jít ve šlépějích Novy a přímo jí konkurovat.

Horší strategii snad nešlo vymyslet. Televize, která nemá silnou značku (tedy u masového publika, nikoli u určité cílové skupiny), rozhodně nemůže konkurovat lídrovi trhu, byť by se postavila na hlavu a investovala do programu horentní sumy. Prima nakoupila celou řadu světově úspěšných filmů a seriálů, ale rozhodně s nimi neuspěla natolik, jako kdyby se vysílala Nova. Nedá se říct, že peníze investované do těchto akvizic byly přímo vyhozené do kanálu, ale při rozumnější strategii se za ně dalo pořídit mnohem víc pořadů s větší sledovaností, ovšem ne v té divácké skupině, na kterou cílí Nova a kterou chce, nebo – mediálními agenturami naočkovaná – musí oslovit Prima.

Podívejme se na Primu Cool, druhý program Primy, který začal vysílat loni v dubnu. Tato televize se orientuje výhradně na mladé diváky, především muže, tedy z inzertního hlediska na nejlukrativnější cílovou skupinu vůbec. Seriálové novinky totiž její publikum už dávno vidělo, stáhlo si je z internetu. Jak dlouho Primě Cool trvalo, než v průměrných týdenních podílech na sledovanosti dosáhla alespoň půldruhého procenta? Ani dnes to není hodnota, jíž by se Prima Cool mohla pyšnit každý týden. Přesto její program stojí Primu významné peníze, často mnohem víc, než kolik její majitel investuje do nákupu do pořadů vysílaných na hlavním programu Primy.

Na druhé straně tu máme nové digitální televize, jako je plnoformátový kanál Barrandov, který týden co týden zvyšuje podíl na trhu, aniž by přicházel s nějakými hluboce promýšlenými strategiemi. Barrandov prostě převzal původní koncept Primy – rodinné televize zaměřené na ženy – a nabízí celkem levné starší české filmy a seriály, doplněné a původní koncept zábavy, osvědčený z Novy a Primy, který však tyto televize opustily ve snaze bojovat o mladšího diváka. Jenže mladší divák na sledování televize kašle – nejnovější seriály si stáhne z internetu – nějaké sledování televize, jejíž program mu diktují dramaturgové vlastní programovou skladbou, je jim ukradené.

BRAND24

Možná by bylo dobré, kdyby si televizní stanice rozmyslely, co nabízet klasickou formou televizního vysílání a co po internetu. Generální ředitel Novy Petr Dvořák v nedávném rozhovoru pro týdeník Czech Businnesss Weekly prohlásil, že internet se v nejbližších letech stane dominantním zdrojem příjmů z prodeje reklamy, a dokonce předčí samotnou televizi. Nova to nebere na lehkou váhu a internetu se věnuje na maximum. Jaká je v tomto ohledu strategie Primy? Opravdu zoufalá.

Klasické televizní stanice mají šanci pouze v případě, že se jako plnoformátové kanály zaměří na středně staré a starší publikum, nebo se budou úzce specializovat. Mladé diváky televize osloví pouze prostřednictvím internetu. Pokud si myslí něco jiného, velmi brzy narazí.

Chybí vám na Nově a Primě původní pořady, určené staršímu publiku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).