Je otázkou, jak vážně brát dotazovací výzkum investiční banky Piper Jaffray (odkaz vede na to, co má být onen průzkum, ale je to jen prázdné PDF s výzvou ke kontaktování). Ale něco to přeci jenom ukazovat může.
Níže uvedený graf ukazuje pokles zájmu o Facebook u věkové skupiny 13 – 19, mírný nárůst zájmu o Instagram a ještě menší růst zájmu o Pinterest. Pokles zájmu najdete u všeho ostatního, s výjimkou Tumblru (pro pubertální slečny skvělý nástroj nekonečné prokrastinace) a Redditu (ten v Čechách moc neznáme, ale v USA je populární).
Průzkum se týkal 7 200 dotazovaných, což by mohl být dostatečně vhodný vzorek. A také se – teoreticky – jeho tvůrci snažili o vyváženost s ohledem na pohlaví a příjmy domácností.
Kam se ztratila třetina mládeže?
Jenže, to, že děti utíkají ve velkém z Facebooku, se řešilo už někdy v květnu letošního roku, aby se vzápětí ukázalo, že tomu tak není. Skutečnost byla nakonec taková, že je samozřejmě Facebook méně baví, ale stále pro ně zůstává zásadní sociální sítí – jsou tam záplavy jejich přátel, ale také jsou tam už většinou jejich rodiče či další členové rodiny.
Což nakonec vedlo k vzestupu zájmu hlavně o chatovací aplikace – vydělaly na tom Snapchat, WhatsApp, Viber, Secret a další a další. A samozřejmě, protože mládež ráda fotí, je logický zvýšený zájem o Instagram. Ten je ale poměrně jednosměrným kanálem, neumí sdílení a není ani příliš založený na tom, že by si tam lidé něco psali – což je pro některé způsoby užití zásadní omezení.
V Piper Jaffray nijak neřeší to, že se jim během půl roku z Facebooku měla ztratit prakticky třetina mládeže (pokles ze 72% na 45% podíl není až tak malý) a nikde jinde se neobjevila. Co navíc, poklesy u ostatních sociálních sítí musí nutně znamenat, že si někde našli náhradu – v odpovídajícím počtu.
Je dost pravděpodobné, že náhradou jsou právě chatovací aplikace jako Snapchat či WhatsApp, ale s jistotou se to nedozvíme. Bohužel polovičaté průzkumy a nikdy nekončící záplavy neověřených čísel od jednotlivých provozovatelů sociálních sítí odpověď nedá.