Dial Telecom navýšil v roce 2010 tržby o 97,16 % a zisk před zdaněním o 92 %. Výrazně tak expandoval v roce, kdy většina ostatních operátorů klesala či stagnovala. Výnosy z prodeje datových a hlasových služeb dosáhly 850,7 mil. Kč a zisk před zdaněním 35,8 mil. Kč. Dial Telecom totiž získal v roce 2010 řadu velkých zákazníků (Alza.cz, Radio Free Europe ad.), akvizoval část firmy Master Internet, ale i divestoval prodejem slovenského Dial Telecomu a částí své firmy VOLNÝ a. s. Také z Volného převedl výnosy z některých služeb a zákazníků.
„Rok 2010 byl pro společnost Dial Telecom rokem velmi úspěšným. Orientace akciové společnosti na segment komerčních a velkoprodejních zákazníků přešla v cíl převzít v rámci skupiny Dial Telecom od společnosti VOLNÝ, a. s., tuto skupinu zákazníků a zajišťovat pro skupinu služby spojené s infrastrukturou. Sloučení s odštěpným závodem společnosti VOLNÝ a akvizice velkoprodejních aktivit společnosti Master Internet přispěly k nárůstu obratu na dvojnásobek,“ řekl Zdeněk Sivek, předseda představenstva Dial Telecom, a. s. „Nabíhající úspory z velikosti se začaly pozitivně projevovat od podzimu 2010 a největší finanční přínos lze očekávat letos,“ dodal Zdeněk Sivek.
Takřka dvojnásobný meziroční nárůst
Výnosy z prodeje služeb a zboží společností Dial Telecom dosáhly v roce 2010 celkem 850,692 mil. Kč, což je oproti roku předcházejícímu nárůst o 97,16 % (431,483 mil.). Podobně na tom jsou i hodnoty provozního zisku s odpisy, které v roce 2009 činily 89,256 mil. Kč a v loňském roce pak 161,267 mil. Kč, zde jde o 80,67 % navýšení.
Zisk před zdaněním však doznal o něco vyššího procentuelního rozdílu, a sice 92,04 %. Z předloňských 18,646 mil. vyšplhal na aktuálních 35,809 mil. Kč.
Zázemí Dial Telecomu se rozšířilo i v oblasti lidských zdrojů, oproti roku 2009 (95 zaměstnanců) zde pracovalo k 31. 12. 2011 už 129 zaměstnanců.
Nejvýnosnější je trh datových služeb
Z pohledu společnosti Dial Telecom je nejvýznamnější trh datových služeb, z něhož pochází 59 %* tržeb společnosti. Díky dalším velkým investicím do přenosových technologií jak na metropolitní síti v Praze, tak na národní síti v ČR, byl Dial Telecom schopen realizovat zakázky na optické síti v nových lokalitách (především optická síť v Praze) a dále na národní síti v ČR.
Nárůst obratu u Dial Telecomu patrný i přes stagnující trend u datových služeb, který je také podpořen poklesem cen na trhu s konektivitou do světového internetu, poklesem cen přenosových kapacit na páteřních i přístupových sítích a také efektem konsolidace trhu.
Portfolio výnosů ze služeb v letech 2009 a 2010
v tis. Kč 2009 2009 2010 2010
Hlasové služby 58 262 14 % 333 072 39 %
Datové služby 197 556 46 % 277 760 33 %*
Internet 162 385 38 % 223 487 26 %*
Ostatní 13 280 3 % 16 373 2 %
CELKEM tržby 431 483 100 % 850 692 100 %
Výnosy z prodeje datových a hlasových služeb dosáhly celkem 850,7 mil. Kč, z toho datové služby a internet 501,2 mil. Kč, hlasové služby 333,1 mil. Kč a ostatní obchodní případy 16,4 mil. Kč. Oproti roku 2009, kdy Dial Telecom realizoval srovnatelné výnosy ze služeb ve výši 431,5 mil. Kč, jde o navýšení o 419,2 mil. Kč, tedy o 97,1 %.
Výnosy z hlasových služeb dosáhly v roce 2010 celkem 333,1 mil. Kč, a šlo tak o navýšení o 274,8 mil. Kč oproti roku 2009, kdy tržby dosáhly 58,3 mil. Kč. Tento ohromný růst je především zapříčiněn akvizicí služeb jako Interconnect a ATX ze společnosti VOLNÝ, a. s.
Výnosy ze služeb poskytování datových služeb a internetu dosáhly 501,2 mil. Kč, což je zvýšení o 39,2 % oproti roku 2009, kdy výnosy dosáhly 359,9 mil. Kč.
Menšina velkoobchodních klientů tvoří téměř 60 % výnosů
Co se týká počtu klientů, měla společnost Dial Telecom k 31. 12. 2010 celkem 2 638 klientů, z toho 2 357 zákazníků korporátního oddělení a 281 velkoobchodních zákazníků. Tento poměr však nevystihuje rozložení výnosů. Ten činil v prosinci 2010 celkem 40,8 % výnosů z prodeje služeb firemním klientům a 57,7 % velkoobchodním. Zbytek, 1,5 % výnosů, jsou ostatní prodeje společnosti. Tento nepoměr je způsoben mnohem vyšší průměrnou hodnotou zakázky na velkoprodejním trhu oproti trhu firemnímu.
Jaký bude další vývoj trhu?
Trh v České republice dostává jiný rozměr. Mobilní operátoři, kteří doposud fixní sítě nerozvíjeli tak agresivně, si uvědomili, že pro budoucí udržení výnosů z mobilních služeb budou potřebovat nabízet komplexní řešení včetně služeb fixních sítí. To skýtá pro Dial Telecom pozitivní efekt – jako majitel národní a částečně mezinárodní sítě v kombinaci s metropolitními sítěmi je preferovaným dodavatelem infrastruktury pro mobilní operátory. Mobilní operátoři se dají označit za nejnáročnější zákazníky s vysokými požadavky na SLA. Národní síť Dial Telecomu je z velké části uložena kolem plynovodů, a je tak právě z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti považována za jednu z nejlépe zajištěných.
„Možnou odpovědí na směrování klíčových telekomunikačních služeb mezi komodity je využití akvizičních příležitostí, které rychle se vyvíjející trh nabízí, získání nové infrastruktury a báze zákazníků. I když v roce 2010 nedošlo k významnějšímu převzetí konkurence skupinou Dial Telecom, tuto cestu hodláme využít v maximální míře v následujících letech,“ naznačil další možný vývoj společnosti předseda představenstva Zdeněk Sivek. „Například již na přelomu let 2010 a 2011 do skupiny Dial Telecom přibyl další telekomunikační operátor – společnost MobilKom, známá pod komerční značkou U:fon,“ dodal Zdeněk Sivek.
Zdroj: Tisková zpráva.