Digitální domorodci a přirozená digitální kultura. Všechno staré ne-digitální je dnes digitalizováno. Neznamená to ale zdaleka to, co si pod tím asi představujete. Kdo se však nedokáže přizpůsobit, stává se dinosaurem odsouzeným k vymření.
Hodně to bylo podle všeho vidět na letošní nákupní horečce okolo Černého pátku a Cyber pondělí. Kamenné prodejny hlásí meziroční pokles zájmu v procentech (a jdou až do deseti procent), zatímco online nakupování roste.
Jací byste tedy měli ve firmě být, abyste byli digitální a úspěšní? Podívejte se na to z pohledu manažerů středních a velkých firem, kterých se ve výzkumu dotazovala společnost Econsultancy.
Požadavkem číslo jedna je dnes zaměření na zákazníky – tzv. „customer centric“ přístup jepodle odpovědí respondentů nejdůležitější součástí digitální kultury pro 58 % dotazovaných. Zaměření na zákazníky je v tomto roce takové staronové pravidlo, které se zdánlivě vrátilo po delší době ignorování, ačkoliv je jedním z nejdéle platných. A dalo by se říci, že i univerzálně platných bez ohledu na (ne)digitálnost.
Na druhém místě, se 40% podílem, je pohánění daty neboli „data driven“. V zásadě tak trochu připomenutí toho, že pokud nepodnikáte na základě konkrétních informací (obratu, zisk, náklady, marže, vývoje ukazatelů, trendy, sledování dat o trhu, konkurentech), tak jednoho dne zjistíte, že jste prostě mimo. Na což vám hodně často úspěšní podnikatelé namítnou, že jejich podnikání je řízeno intuicí či selským rozumem a vše funguje, jak má. Otázkou zůstává, jak dlouho. A co se změní, pokud ve svém oboru narazí na někoho schopnějšího.
Následuje inovativnost a kolaborativnost (28 %), agilita (26 %), přizpůsobitelnost a flexibilita (23 %), autonomní a samostatné podnikání (18 %). Stejný podíl má i zvědavost či technologické schopnosti. O jedno procento méně získaly komerční schopnosti. Na předposledním místě je s pouhými 12 % potřeba, aby firma byla otevřená a transparentní. Nejméně (8 %) získalo podnikání bez klasických hierarchií.
Zmíněný výzkum může být (a nepochybně je) ovlivněn tím, že probíhal převážně ve Velké Británii. Řada z těchto vlastností je ale zásadní pro efektivní vedení firem a šéfy firem.