Hlavní navigace

Dlouholetý soudní spor mezi firmami Google a Viacom ukončila dohoda

Martin Vyleťal

Viacom žádal po Googlu miliardu dolarů za to, že umožnil uživatelům YouTube zveřejňovat copyrightem chráněná videa. Podrobnosti mimosoudní dohody nejsou známy.

Americká mediální skupina Viacom, která vlastní například hudební kanál MTV, televizní stanici Comedy Central či filmová studia Paramount Pictures, se dostala do sporu s Googlem už před sedmi lety. Stěžovala si, že se bez jejího souhlasu na videoserveru YouTube objevují videa, ke kterým Viacom drží autorská práva. Firma se v roce 2007 obrátila na soud s tím, že až 160 tisíc videí, která byla na YouTube vložena, pochází z pořadů, které Viacom vyrábí prostřednictvím svých dceřiných firem a byly zpřístupněny uživatelům v rozporu s ochranou autorských práv.

V žalobě se Viacom domáhal odškodnění ve výši jedné miliardy amerických dolarů a současně požadoval, aby Google začal používat softwarové filtry, umožňující rozpoznat autorsky chráněný obsah prostřednictvím digitálního otisku. Zatímco přístup k autorským právům YouTube záhy opravdu změnil, soudní spor to neukončilo.

Štěstí se ale po celou dobu klonilo spíše na stranu Googlu. V červnu 2010 newyorský soud konstatoval, že na YouTube se vztahuje právní ochrana v rámci tzv. bezpečného přístavu (safe arbor) amerického zákona Digital Millennium Copyright Act (DMCA), a proto YouTube nemůže nést plnou odpovědnost za obsah, který na tomto videoportálu publikují jeho uživatelé. Podle soudu totiž neexistuje plná kontrola provozovatele nad obsahem třetí strany (uživatelů), takže i odpovědnost je omezena.

Marcom

Viacom se sice odvolal, ale loni v dubnu soudce federálního soudu na newyorském Manhattanu smetl žalobu ze stolu s tím, že břemeno identifikace konkrétního obsahu, který měl být z YouTube odstraněn, neleží na YouTube, ale na Viacomu. Právní zástupci Viacomu tehdy dali najevo, že se proti verdiktu odvolají.

Nyní ve společném prohlášení firmy oznámily, že dosáhly mimosoudní dohody, která spor definitivně ukončí. Tato dohoda odráží rostoucí spolupráci mezi oběma společnostmi, uvedli zástupci Viacomu a Googlu s tím, že vzájemná spolupráce bude do budoucna ještě užší.

Našli jste v článku chybu?
18. 3. 2014 21:27
ekonom (neregistrovaný)

Nebylo by pro Viacom lepší svůj obsah zveřejnit na Youtube prostřednictvím svého kanálu a čerpat zisky ze zobrazených reklam? Předpokládám, že stejný model model používají v televizi. Jakožto hlavní dodavatel obsahu by jistě dosáhli na lepší podmínky od Googlu ohledně % z reklamy. Mně přijde tenhle hon za digitálními otisky takovej kotraproduktivní.

20. 3. 2014 0:43
ekonom (neregistrovaný)

Tak úvaha zní, že když prodáváte jablka těm, co mají rádi jaro, a pak k tomu přiberety i ty, co maj rádi léto, tak zisky vzrostou. Ale možná je mylná. Co myslíte, že je předmětem té mimosoudní dohody?