Hlavní navigace

Doplatky.eu ukáže, kde nejmíň doplatíte za léky

3. 7. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Doplatky.eu je služba velice jednoduchá: od uživatele nevyžaduje registraci a předkládá mu jen několik snadných funkcí. Jenže aby mohla fungovat opravdu naplno, musí ji začít používat velké množství uživatelů. A ti nemají moc důvodů ji používat, dokud nefunguje naplno. Jak chce tento gordický uzel rozseknout?

Když chcete srovnávat ceny, neobejdete se bez dostatečně reprezentativní množiny dat. Aplikace Doplatky.eu, která se snaží nabídnout přehled o doplatcích za léky v jednotlivých lékárnách, zcela závisí na informacích od lékárníků nebo na dobrovolných hlášeních zákazníků.

Na aktivitu uživatelů příliš spoléhat nejde. Velká část cílové skupiny navíc nepatří k příliš aktivním uživatelům internetu. A co víc – každého logicky zajímají jen lékárny v jeho bezprostředním okolí. Provozovatel se proto snaží pro spolupráci získat především samotné lékárny. Spolupracovníci firmy je obcházejí a přesvědčují, že je pro ně výhodné poskytovat do databáze Doplatky.eu alespoň část ceníků.

Podle majitele a ředitele provozující brněnské Meta IT Ladislava Ruttkaye na webu zaznamenají asi 1000 přístupů denně a návštěvnost roste asi o 40 % týdně. Snaží se přitom růst udržet a přitom nepřehnat – šíření povědomí o službě se podle něj musí vyvažovat s tím, co noví návštěvníci na webu prozatím najdou, aby jej zklamáni zase houfně neopustili:

Co je podstatou služby Doplatky.eu?

Webový portál Doplatky.eu umožňuje návštěvníkům efektivně vyhledávat a aktualizovat doplatky předpisových léků v konkrétních lékárnách v zadaném městě v celé ČR. Vyhledávat lze nejen podle obchodního názvu léku, ale také podle obsažené účinné látky, tedy lze vyhledat i léky generické, které jsou často mnohem levnější a mají stejný účinek.

Principem projektu je heslo: lidé lidem. Portál představuje prostor pro sdílení informací o doplatcích léků v lékárnách. Pro fungování projektu je nezbytná vzájemná solidarita návštěvníků. Ceny konkrétních léků jen zřídka zveřejňují samy lékárny. Z tohoto důvodu návštěvník portálu nemůže pouze očekávat, že zjistí cenu doplatku, ale také po návratu z konkrétní lékárny danou cenu zadá sám, čímž pomůže ostatním i sobě.

Jak vás napadlo službu Doplatky.eu vytvořit?

Měl jsem recept od doktora a ve městě před sebou dvě lékárny, a nevěděl jsem, do které jít, ani podle čeho se rozhodnout, tak jsem se šel zeptat na doplatek, a dozvěděl se, že je různý. Hledal jsem další informace a zjistil, že ve skutečnosti je dána maximální prodejní cena léku, a doplatek nemusí být všude stejný. Doplatky na některé dražší léky se mohou lišit i o několik set korun, a to je už rozdíl podstatný. Doplatky však téměř nikdo pořádně nezveřejňuje, a tak pro nás, pacienty, je to jako kdybychom jeli natankovat, ale benzínka neměla vypsané ceny a prozradila je až při placení. Ve firmě jsme se proto rozhodli, že s tím něco uděláme, a výsledkem je tento portál.

Kdy jste jej spustili?

Doplatky.eu jsme spustili v březnu 2012.

Co si od služby slibujete? Jaký s ní máte obchodní záměr?

Nejvíce si od této služby slibujeme, že zvýšíme sebevědomí pacientů, kteří budou schopni vést dialog s lékárníkem, a podpoříme konkurenci, čímž ušetříme finance nejen pacientům, ale také pojišťovnám. Zdraví je totiž to poslední, na čem chce každý šetřit, a to si uvědomují nejenom pacienti, ale také výrobci a distributoři, zkrátka všichni v tomto sektoru.

Když kupujete sekačku, televizi nebo kečup, ptáte se, jak je výkonná, jaká je ostrost nebo jestli jsou v něm rajčata. Ale když pan doktor předepíše lék, neptáte se, zda existuje jiná varianta, levnější lék se stejným účinkem nebo kde ten lék koupit.

Dalším zásadním problémem je, že pacienti se nezajímají o generické léky, tedy léky se stejnou účinnou látkou, protože se neodváží oponovat doktorovi. A tak pacienti pouze nadávají, že doplatky stoupají, pojišťovny přeplácejí pořád víc, ale v podstatě jde o to zjistit, jaký lék je náhradou, kolik by stál doplatek, popřípadě ve které lékárně po cestě od doktora to mají nejlevnější, a hlavně nebát se zeptat doktora a lékárníka.

A obchodní záměr? Je podobný například Seznamu, kam se firma může zapsat zdarma, ale také může zaplatit a uvést o sobě více informací. My také umožňujeme lékárně základní zápis, i zápis nadstandardní.

Jak se na projektu podílejí partneři uvedení v patičce webu?

Naši partneři se na projektu podílejí zejména svým nadšením pro projekt, kdy v něm vidí značný přínos pro své členy a klienty. Kupříkladu VZP nám poskytla možnost konzultovat danou problematiku s veřejností pomocí jejich chatu na Komunitě 111.

Proč tam máte loga Evropské unie a Ministerstva průmyslu a obchodu?

Na vývoj projektu se nám podařilo získat částečné financování ze zdrojů Evropské unie, a to v rámci programu ICT a strategické služby. Ministerstvo průmyslu a obchodu je koordinátorem daného programu. Tato dvě loga jsou součástí publicity projektu.

Kdo je vaší cílovou skupinou?

Naší cílovou skupinou jsou pacienti, zejména však chroničtí pacienti, čili ti, kteří potřebují léky často, a proto potřebují řešit i finanční záležitost doplatků léků. Do těchto skupin patří zejména alergici, astmatici, diabetici a podobně. Uvědomujeme si, že největší skupinou pacientů jsou zejména senioři, proto spolupracujeme s řadou klubů aktivních seniorů a vytvořili jsme také možnost sdělit nám výši doplatků telefonicky.

V neposlední řadě je tato stránka také pro lékárny, které mohou být blíže svým zákazníkům.

Jakou máte prozatím návštěvnost a jak ji chcete zvýšit?

Prozatím se návštěvnost pohybuje kolem 1000 přístupů denně, s tím že růst je cca 40 % každý týden. Návštěvnost se snažíme zvýšit informováním veřejnosti přes masová nebo odborná média; rovněž připravujeme účast na veřejných akcích a konferencích s našimi partnery nebo šíření informací přímo přes naše partnery. Lidé nám mohou psát své připomínky a tipy na nové lékárny. Lékárny, které se zapojí, obdrží kulatou samolepku projektu.

Máte nějaké ohlasy na funkčnost webu? Zkoušeli jste ji se zamýšlenou cílovou skupinou?

Původně jsme měli „standardnější“ grafiku webu, která více připomínala oficiální stránky pro sdělování informací o lécích. Nakonec jsme se však odhodlali k méně standardnímu, ale více vyzývavému grafickému designu, kterým má jak web, tak logo podněcovat lidi ke spolupráci a aktivitě, a zároveň má sdělovat, že nejsme webová stránka ministerstva, ani žádné konkrétní lékárny nebo distributora.

Sledujeme, jak lidé přidávají nové doplatky nebo jak efektivně a rychle je dokáží na stránce dohledat. Zvažujeme další úpravy ve zvětšení některých textů nebo upozornění. Samozřejmě vítáme každé doporučení na zlepšení od návštěvníků stránek.

Nezaznamenali jsme žádné negativní ohlasy na současné barevné provedení. Barvy byly voleny tak, aby zapadaly do lékárenského prostředí.

Zdá se, že služba obsahuje takřka úplnou databázi lékáren. To samo o sobě se může hodit. Aby však naplňovala záměr, potřebujete, aby lékárny s Doplatky.eu spolupracovaly. Jak je k tomu přimějete?

Databázi se snažíme dynamicky doplňovat, zejména ve velkých městech. Někdy nám píšou lidé, že chtějí přidat tu jejich lékárnu, protože je nová, a tak podobně. Lékárny po ověření dynamicky přidáváme nebo zaniklé odebíráme.

Samozřejmě se snažíme zapojit lékárny, aby vkládaly doplatky léků. Nechceme po nich, aby vkládaly všechny, stačí pouze ty, kterými se chtějí prezentovat. Žádná lékárna totiž nezbohatne na doplatcích, ale na tom, že k nim chodí pacienti s drahými recepty.

Například když pacient dostane předepsaný recept na tři injekce inzulínu, jeho doplatek je 0 Kč a platí 30 Kč regulační poplatek, ale pro lékárnu je hodnota toho předpisu ve skutečnosti 3 000 Kč. Proto by se měli lékárníci snažit přilákat pacienty. Samozřejmě lékárník má také radit a vychovávat pacienty, ale musí myslet v dnešní době i ekonomicky. Je to skutečně pro nás těžká práce vysvětlit některým majitelům lékáren, že nemohou pouze čekat na pacienty a doufat, že je přilákají kvalitnějšími službami a poradenstvím. Lékárny se často bojí toho, že kdyby nebyly nejlevnější, tak k nim nikdo nebude chodit, a že tento portál pouze zveřejní to, že jsou drahé. Kdyby to takto fungovalo, tak by byl pouze jeden e‑shop s elektronikou, pouze jedna síť potravin a podobně.

Do jaké míry stojí služba také na zapojení uživatelů? A jak se chcete vyrovnat s tím, že zatím skoro nikde nemáte doplatky u konkrétních lékáren zadány?

Uživatelé webu jsou neméně významným pilířem projektu a snažíme se vytvářet komunitu lidí, která si takto navzájem pomáhá. Zároveň ale tlačí na lékárny a ptá se, proč ještě nejsou zapojeny do tohoto projektu. Snažíme se, aby veřejnost, partneři i média vytvářela tlak na lékárny a ty se zapojovaly do projektu a nestyděly se zveřejňovat ceny. Lékárna nám může ceníky poslat v Excelu nebo podobně, dokážeme je efektivně zobrazit a pro uživatele webu se zobrazují tyto ceny výš, protože se jedná o informaci od lékárny napřímo.

Mohou lékárny údaje o sobě samy upravovat?

Lékárny dostanou přístup ke správě svých údajů a doplatků a mohou informace o sobě upravit. Tyto údaje nemohou být upraveny běžnými uživateli webu.

Lze do údajů o lékárně doplnit otevírací dobu?

Ano, je možné doplnit otevírací dobu i čas pohotovosti. Postupně připravujeme naplnění databáze těmito údaji. Je však nutné, aby danou informaci, podobně jako podrobnější kontakt na sebe, poskytla sama lékárna.

MMF24

Doplatky lze zadávat anonymně. Jak zabráníte tomu, aby někdo nepoškozoval konkurenci falešným zadáváním vysokých doplatků?

Doplatky lze zadávat anonymně, protože v případě, že bychom zavedli různé registrace, bylo by zadávání zbytečně složité a mohlo by návštěvníky odradit. Přidané doplatky kontrolujeme, jestli nejsou vysoko nad průměrem. Samozřejmě k nekalé konkurenci může dojít. Ale když s námi lékárna spolupracuje a sama doplatky zveřejňuje, nemohou být pak přepsány jinými návštěvníky, a tím se lékárna brání jakékoliv nekalé konkurenci.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).