Nový algoritmus ovlivňující, co nevidíte na Facebooku (je nutné opravdu zvolit právě tuto negativní formu, protože to, co vidíte, je jenom nepatrný zlomek toho, co byste vidět měli a co jste vidět chtěli), bude brát v úvahu zcela novou metriku: to, kolik času lidé na Facebooku stráví na určitém příspěvku.
V News Feed FYI: Taking Into Account Time Spent on Stories to Facebook zdůvodňuje spoustou důležitě vypadajících věcí. Realita ale může být trochu jiná. Staré věci už nefungují, všichni se v tom už naučili chodit, málokdo už tomu věří. Je potřeba přijít s něčím novým.
Součástí reality ale může být i to, že stále silnější omezování dosahu příspěvků Facebooku vedlo k příliš prudkému poklesu engagementu (zapojení) a Facebook už nedokáže tenhle pokles maskovat tím, že si vybírá pouze tu lepší část (tedy engagement za delší období vs. engagement na jednotlivých příspěvcích).
Jedna věc je na nové argumentaci Facebooku nicméně pravdivá. Totiž to, že pokud něco dostalo Líbí (či bylo komentováno nebo sdíleno), nemá to nic společného s kvalitou ani významem pro ty, kteří se na tom podíleli. Lidově řečeno: čím větší blbost, tím spíše ji lidé sdílejí a lajkují. A všichni to známe, skutečně významné a zajímavé věci na Facebooku zapadnou, nejsou totiž dostatečně hloupé, aby je masa posunula na vrchol.
Nová metrika Facebooku bude měřit – bez vás – jak dlouho si zobrazujete určitý příspěvek v news feedu. Což vás okamžitě musí přivést k tomu, že nikdo nedokáže změřit, jestli se na něco opravdu díváte, nebo jestli jste prostě nechali něco zobrazeného a právě děláte něco jiného. Poměrně zásadním problémem, na který Facebook nikdy nebude mít řešení – tedy až do okamžiku, kdy by zapnul kameru a sledoval vás a vaše oční pohyby. Jediné, co tady vlastně v celém algoritmu bude hrát podstatnou roli, je to, že se „zastavíte“na určitém příspěvku, tedy že přerušíte rolování stránkou.
Přivítejme další zbytečnou metriku, která nevyjadřuje nic jiného, než zbožné přání jejích tvůrců. Ale zcela zaručeně umožní vybrat více peněz, protože se bude dobře zdůvodňovat, proč jsou příspěvky ukazovány ještě méně. Dost tomu odpovídá i to, že tato metrika nebude zpřístupněna a nemáme šanci se dozvědět, co to vlastně Facebook provádí.
A až budete vytvářet nové příspěvky, pamatujte, že to chce hodně videí, protože ta se spouštějí automaticky a přinutí vás zastavit rolování (videa teď Facebook hodně prosazuje ve snaze porazit YouTube). A chce to hodně animovaných GIFů, ty se sice automaticky nespustí, ale ikonka na nich přispěje k tomu, že na ně lidé budou více klikat. A chce to hodně křiklavé a vybočující obrázky, ať už přímo nebo jako součást odkazů – protože tohle dokáže zaujmout a je daleko větší šance na to, že uživatel přestane rolovat.
Jinak bude fungovat to, co předtím: hlouposti, provokace, linkbaiting, clickbaiting, likebaiting, kontroverze, extrémně lživé a chytlavé titulky. Pokud máte obsah, který se pro tento způsob šíření nehodí, máte smůlu.
Připravte se na to, že někteří budou novou metriku vyzdvihovat jako geniální a dokonalou a ty předchozí šmahem odsuzovat. Dělají to tak pokaždé, když se objeví nějaká změna metrik od Facebooku.