Hlavní navigace

Dva roky Fandy: jak mu stoupala sledovanost a co na něj říkají konkurenti?

21. 7. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

V pořadí třetím kanálem Nova přede dvěma lety rozjela dlouho slibovanou multikanálovou strategii v praxi. Jenomže tím poněkud zkomplikovala situaci placené Nově Sport.

Výhodná symbióza Novy s Radimem Pařízkem

Druhý rok existence oslavil minulý týden Fanda, v pořadí třetí volně šířený kanál skupiny Nova, který sehrál v historii tohoto mediálního domu hned několik důležitých rolí. Šlo o první program Novy, který se nespolehl na vysílací sítě Českých Radiokomunikací, ale vstoupil do konkurenčního multiplexu 4 Radima Pařízka, který se dočkal resuscitace právě díky úzké spolupráci Novy s jeho novým provozovatelem. Vznikem Fandy také Nova uvedla v život dlouho připravovanou a opakovaně avizovanou multikanálovou strategii, v níž ji o několik let předběhla konkurenční Prima. Té se podařilo obsadit velkou část prostoru, na který míří Fanda, svým kanálem Prima Cool o tři roky dříve než Nova.

Fanda měl ulevit hlavnímu kanálu Novy od pořadů, které jsou sice atraktivní, ale nemají takový dopad na masové publikum. Jestliže typickým divákem velkých plnoformátových stanic je žena středního věku, Nova si potřebovala udržet pozornost také u menšinových, ale z pohledu zadavatelů reklamy atraktivních skupin. Fanda tedy od začátku nebyl míněný jako reprízovací kanál, kam se budou stěhovat pořady po odvysílání na „velké“ Nově, ale premiérová stanice s užším, ale o to adresnějším cílením. Navíc na něj Nova mohla převést vybrané sportovní přenosy, které snižovaly sledovanost hlavního kanálu a nevešly se na placenou Novu Sport. Respektive: ony by se tam asi vešly, ale vzhledem ke své atraktivitě (jde o sporty s českou účastí) Nově mohu více vydělat na klasické televizní reklamě a sponzoringu než na předplatném Novy Sport.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Fanda mohl odstartovat v celoplošném DVB-T díky strategické spolupráci Novy s Radimem Pařízkem. A otevřel cestu i dvěma dalším kanálům Novy, Smíchovu a Telce.

Fandovi výrazně chybí HD kvalita

„Sportovní přenosy jsou důležitým pilířem kanálu Fanda. Řada sportovních akcí běží ve stejnou dobu, takže máme možnost vybrat některé z nich pro Fandu a jiné pro Nova Sport, nicméně hlavním sportovním kanálem s exkluzivním obsašhem pro předplatitele i nadále zůstává stanice Nova Sport. Volně dostupné zápasy na Fandovi na prémiový kanál výborně poutají a našim předplatitelům dávají možnost volby,“ říká mluvčí Novy Anna Suchá. Jenže například exkluzivní práva pro tenisový Wimbledon, která mohla Nově Sport přinést nové předplatitele, skupina využila především pro volně šířeného Fandu a u finále s Petrou Kvitovou i pro svůj hlavní kanál. Což mělo v případě Fandy ještě jeden negativní efekt: na rozdíl od Novy Sport nebyly dostupné v HD kvalitě.

„Zrovna Wimbledon je přesně ten produkt, kde u opakovaných záběrů, ale i u živých záběrů, je obrovský rozdíl mezi SD a HD kvalitou. Dokonale se to pozná tak, že u HD kvality vidíte mřížky na síti, kdežto v SD ne. U Wimbledonu, kde jsou ve zpomalených záběrech důležité detaily, kdy hráči doklouzávají a odlétává jim od tenisek tráva, je HD nepostradatelné,“ namítá šéfredaktor konkurenčního Sportu 5 Radek Macháček. „Přehazování atraktivních zápasů Wimbledonu z Novy Sport na Fandu, kde je obraz nepoměrně horší, byla opravdu velká škoda, na druhou stranu se to zase dostane k většímu počtu diváků, protože Fanda není placený kanál.“ Což potvrzují i data z peoplemetrů, protože Fanda měl za dobu své existence dvě silná období: při loňském a letošním Wimbledonu.


Zdroj: ATO-Mediaresearch

Průměrné celodenní podíly Fandy na publiku starším 15 let po měsících od jeho zařazení do peoplemetrů

Kdy se Fandovi dařilo nejlépe a proč?

Loni v červenci se Fanda díky nejznámějšímu tenisovému turnaji poprvé dostal v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku na hranici dvou procent, letos v červnu na 2,05 procenta a za první polovinu července dokonce na 2,42 procenta. Ještě lepší čísla Fanda vykázal v cílové skupině diváků od 15 do 54 let, na kterou Nova prodává reklamní časy. Loni v červenci dosáhl celodenního podílu 2,38 procenta, letos v červnu 2,34 procenta a za první polovinu července 2,63 procenta. Právě v celodenních číslech se Fandovi daří nejlépe, letos v létě v nich stoupá velmi znatelně (viz graf). V prime time se spíše drží „na svém“, v první polovině července dokonce oproti červnu mírně klesal (přenosy z Wimbledonu šly na Fandovi většinou mimo hlavní vysílací čas).

Silnější zájem o Fandu mají muži středního věku, jeho nejsilnější diváckou skupinou jsou muži od 35 do 44 let. „Průměrně ho v této cílové skupině u obrazovek v prime time sledovalo během druhého roku vysílání 2,75 procenta diváků. Populární je i ve skupině mladých, průměrně ho denně během druhého roku vysílání sledovalo během celého dne 2,88 procenta mužů u televize mezi 15 – 24 lety,“ poznamenává Anna Suchá. U mladších mužů ale spíše vede konkurenční Prima Cool, která přeci jenom cílí na mladší ročníky a daří se jí (byť už ne tolik jako v prvních letech vysílání, ale stále má nad Fandou výraznou převahu). Výhodou druhého kanálu Primy je delší existence i jasnější profilace. Navíc vysílá v celoplošném multiplexu 2, který má lepší pokrytí než multiplex 4 s Fandou.


Zdroj: ATO-Mediaresearch

Průměrné večerní podíly Fandy na publiku starším 15 let po měsících od jeho zařazení do peoplemetrů

Prima Cool má mladší publikum

„Prima Cool je velmi dobře vyprofilovaný kanál, který za dobu své existence vybudoval silnou pozici na trhu v segmentu diváků, kteří obecně televizi vyhledávají méně. Tento úspěch a navíc skutečnost, že tito jeho nároční diváci jsou i dlouhodobě a nadprůměrně věrní, nás přesvědčuje, že jsme zvolili správnou cestu,“ říká programový ředitel FTV Primy Roman Mrázek. „Každopádně nesedíme s rukama v klíně, protože víme, že konkurence také nespí a stále pracujeme na tom, aby Prima Cool byla i nadále trendsetterem v cílové skupině 15–44,“ dodává. Také Primě Cool hodně pomáhají sportovní přenosy, konkrétně fotbalová Liga mistrů, již opakovaně chtěla získat i Nova, ale odmítla jít do cenových válek s konkurencí.

Fandovi kromě Wimbledonu ve sledovanosti vévodí zejména závody Formule 1. Přenos podvečerního závodu loni 6. dubna byl vůbec nejsledovanějším pořadem na Fandovi za celý rok 2013. Vidělo jej 17,69 procenta diváků ve věku 15 až 54 let u televizních obrazovek, což je hodnota, za kterou jsou v dnešní době vděčné i ČT 1 nebo Prima. „Úspěch slavilo také odpolední semifinálové utkání ve Wimbledonu mezi pozdější vítězkou slavného tenisového turnaje Petrou Kvitovou a její českou rivalkou Lucií Šafářovou: historický souboj dvou Češek sledovalo 28,56 procenta diváků u televizních obrazovek ve skupině 15–54. Ohlas mělo i dramatické finále mezi Novakem DjokovičemRodgerem Federerem, které sledovalo 14,73 procenta diváků u televize ve stejné cílové skupině,“ dodala mluvčí Novy.

Mezi diváky Fandy překvapivě posilují ženy

Wimbledon je asi jedinou sportovní událostí, již Fandovi může závidět i Česká televize. Na jejím kanálu ČT Sport by se tento grandslam skvěle vyjímal, podle informací DigiZone.cz jej však v příštím roce bude vysílat opět Nova, respektive Nova Sport a Fanda (a v případě české účasti ve finále i hlavní kanál Novy). Oficiálně ČT nechce roli Fandy na českém televizním trhu nijak hodnotit. „Aktivity komerčních televizí ze zásady nekomentujeme,“ odpověděl na žádost DigiZone.cz programový ředitel ČT Milan Fridrich. Pokud se nedějí nějaké velké sportovní akce, ČT Sport většinou v celodenním a zejména večerním podílu na publiku s Fandou prohrává. To je ale dané Fandovým schématem, v němž sport tvoří jen malou část. Jde hlavně o akční seriály, filmy a dokumenty.

MIF analytika

U sportů až na zmíněné velké akce ale pro změnu často prohrává Fanda. A pokud vysílá atraktivnější přenosy, většinou to je na úkor Novy Sport, jež kvůli tomu už vypadla z nabídky největší kabelové společnosti UPC. Mluvčí Novy Anna Suchá ale strategii Novy s dělením sportů mezi tyto dva programy hájí: „Kanály Fanda i Nova Sport se výborně doplňují. V případě, že se například v rámci Evropské ligy konají čtyři zápasy ve stejný čas, můžeme našim divákům zprostředkovat dva různé atraktivní přenosy najednou. Naším cílem je efektivně distribuovat sportovní práva mezi obě stanice. Podobnou multikanálovou strategii má řada sportovních televizí.“ Nechybí ale Fandovi u sportovních přenosů HD kvalita?

„Pokud se rozhodneme distribuovat signál kanálu Fanda ve vyšší kvalitě, budeme o tom naše diváky včas informovat,“ odpovídá diplomaticky Anna Suchá. A dodává, že pro Novu je určitým překvapením zvyšující se zájem o Fandu u ženského publika, na který tento kanál příliš nemíří.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.