Hlavní navigace

Dva zážitky s Telecomem II.

7. 2. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Minulý týden jsme zveřejnili názor čtenáře, který si stěžoval na problémy s připojením u Internet OnLine. Vzhledem k nepřesnostem, které tento článek obsahoval, dnes přinášíme vyjádření IOL, odpověď autora a stručné vyjádření redakce.

Stanovisko IOL nám poskytla jeho PR manažerka, Jana Voňavková, v několika bodech:

  1. Informační e-maily byly rozesílány v 1. vlně 20.1.2000, ve 2. vlně 26.1.2000 – již s konkrétním datem a hodinou.
  2. Zákazníci služby INTERNET OnLine nejdou do Internetu přes žádný firewall.
  3. V článku uvedená adresa z traceroute na bigpenguin.inet.cz – 194.228.176.1 je adresa přístupového serveru v Praze, tzn. nejde o firewall a ani na něm není nijak omezen provoz do Internetu žádnými access listy apod.
  4. Museli by si stěžovat i ostatní zákazníci, kterých v té době bylo na daném serveru připojeno 60–100 (večer až 150).
  5. Pokud nefungoval routing ze zákazníkova počítače ven do Internetu, jak se tam pan Chocholáček přes Internet dostal?
  6. Domníváme se, že celý problém byl způsoben nějakou chybu v konfiguraci připojovaného počítače, ale nemůžeme to posoudit kvalifikovaněji, protože ji samozřejmě neznáme.

Prostor pro stručné vyjádření k jednotlivým bodům jsme poskytli i autorovi původního názoru:

  1. Napisal som do clanku to, co sme sa dozvedeli na zelenej linke Telecomu (0800/123456).
  2. Tak preco traceroute zo zakaznikovho pocitaca vyhadzoval to, co vyhadzoval? Mimochodom, do clanku som samozrejme neuvadzal VSETKY moje pokusy – bolo to mnozstvo telnetov na rozne pocitace a porty (hlavne http, https, smtp a pop-3, ale aj ine), traceroute a ping dalsie pocitace – vsetko koncilo bud hlasenim „no route to host“ (telnety) alebo „!X“ na 194.228.176.1 (tracerouty) alebo „ping: 194.228.176.1 – packed filtered“ (pingy). Jedine, co fungovalo, bolo DNS, pretoze resolving mien na IP adresy fungoval – predpokladam, ze DNS bezi na pocitaci 194.228.176.1.
    Takto sa podla mojich znalosti a skusenosti sprava firewall, preto som to tam aj napisal.
  3. K tomuto sa vyjadrit nemozem, viem len jedno – nas zakaznik problemy mal.
  4. Linuxovy pocitac (moja „domovska“ platforma) s dvoma sietovkami dokazem do hodiny nakonfigurovat tak, aby sa spraval presne rovnako – jednym smerom sa spojenie nadviazat bude dat (aj obojsmerna komunikacia), opacnym neprejde nic.
  5. Zaujimave je, ze som po tychto testoch uz nerobil ziadne zmeny v konfiguracii dotycneho servera u zakaznika (okrem zmien tel. cisla na nas modem pool a na druhy den spat na IOL) a na druhy den (3.2.) to uz fungovalo.

Stanovisko redakce:

Původní článek si stěžoval na dva problémy – na neinformovanost o změně telefonního čísla kvůli tarifu Internet 2000 a na nefunkčnost připojení prostřednictvím IOL. Pokud jde o první část, omlouvám se IOL za zveřejnění tohoto údaje. Jak potvrdila celá řada zákazníků IOL, byly skutečně rozeslány maily s informacemi o této změně tak, jak to uvádí ve své odpovědi Jana Voňavková.

Pokud jde o nemožnost přístupu do Internetu, je zřejmě mimo rámec našich možností rozhodnout, co bylo příčinou, problém mohl vzniknout na obou stranách.

ebf - tip - debata

IOL i čtenářům se omlouvám za zveřejnění neověřených informací. Šlo však o označený názor čtenáře, jež na Lupě podlehají benevolentnějšímu režimu než redakční články.

Marek Antoš

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).