Stanovisko IOL nám poskytla jeho PR manažerka, Jana Voňavková, v několika bodech:
- Informační e-maily byly rozesílány v 1. vlně 20.1.2000, ve 2. vlně 26.1.2000 – již s konkrétním datem a hodinou.
- Zákazníci služby INTERNET OnLine nejdou do Internetu přes žádný firewall.
- V článku uvedená adresa z traceroute na bigpenguin.inet.cz – 194.228.176.1 je adresa přístupového serveru v Praze, tzn. nejde o firewall a ani na něm není nijak omezen provoz do Internetu žádnými access listy apod.
- Museli by si stěžovat i ostatní zákazníci, kterých v té době bylo na daném serveru připojeno 60–100 (večer až 150).
- Pokud nefungoval routing ze zákazníkova počítače ven do Internetu, jak se tam pan Chocholáček přes Internet dostal?
- Domníváme se, že celý problém byl způsoben nějakou chybu v konfiguraci připojovaného počítače, ale nemůžeme to posoudit kvalifikovaněji, protože ji samozřejmě neznáme.
Prostor pro stručné vyjádření k jednotlivým bodům jsme poskytli i autorovi původního názoru:
- Napisal som do clanku to, co sme sa dozvedeli na zelenej linke Telecomu (0800/123456).
- Tak preco traceroute zo zakaznikovho pocitaca vyhadzoval to, co vyhadzoval? Mimochodom, do clanku som samozrejme neuvadzal VSETKY moje pokusy – bolo to mnozstvo telnetov na rozne pocitace a porty (hlavne http, https, smtp a pop-3, ale aj ine), traceroute a ping dalsie pocitace – vsetko koncilo bud hlasenim „no route to host“ (telnety) alebo „!X“ na 194.228.176.1 (tracerouty) alebo „ping: 194.228.176.1 – packed filtered“ (pingy). Jedine, co fungovalo, bolo DNS, pretoze resolving mien na IP adresy fungoval – predpokladam, ze DNS bezi na pocitaci 194.228.176.1.
Takto sa podla mojich znalosti a skusenosti sprava firewall, preto som to tam aj napisal. - K tomuto sa vyjadrit nemozem, viem len jedno – nas zakaznik problemy mal.
- Linuxovy pocitac (moja „domovska“ platforma) s dvoma sietovkami dokazem do hodiny nakonfigurovat tak, aby sa spraval presne rovnako – jednym smerom sa spojenie nadviazat bude dat (aj obojsmerna komunikacia), opacnym neprejde nic.
- Zaujimave je, ze som po tychto testoch uz nerobil ziadne zmeny v konfiguracii dotycneho servera u zakaznika (okrem zmien tel. cisla na nas modem pool a na druhy den spat na IOL) a na druhy den (3.2.) to uz fungovalo.
Stanovisko redakce:
Původní článek si stěžoval na dva problémy – na neinformovanost o změně telefonního čísla kvůli tarifu Internet 2000 a na nefunkčnost připojení prostřednictvím IOL. Pokud jde o první část, omlouvám se IOL za zveřejnění tohoto údaje. Jak potvrdila celá řada zákazníků IOL, byly skutečně rozeslány maily s informacemi o této změně tak, jak to uvádí ve své odpovědi Jana Voňavková.
Pokud jde o nemožnost přístupu do Internetu, je zřejmě mimo rámec našich možností rozhodnout, co bylo příčinou, problém mohl vzniknout na obou stranách.
IOL i čtenářům se omlouvám za zveřejnění neověřených informací. Šlo však o označený názor čtenáře, jež na Lupě podlehají benevolentnějšímu režimu než redakční články.