Internetovým obchodům a trendům v online nakupování jsme se na Lupě v posledních měsících pečlivě věnovali. V lednu jsme rekapitulovali vánoční trendy, v únoru prověřovali internetové prezentace kamenných obchodních řetězců, vyzkoušeli dvě nové služby nabízející vyhledávání v cenách e-shopů a v březnu, měsíci Internetu zaměřeném na internetový nákup, jsme srovnávali ceny potravinářských e-shopů.
Svou trochou do mlýna přispěl minulý čtvrtek monitorovací server Navrcholu tiskovou zprávou, v níž veřejnost seznamuje s výsledky březnového měření návštěvnosti e-shopů a internetových sexshopů.
Jelikož většina dosud publikovaných výzkumů se na návštěvnost e-shopů příliš nezaměřovala, a už vůbec nebrala v potaz internetové obchody s erotickým zbožím, máme možnost si utvořit zajímavý obrázek o chování a zvyklostech českých uživatelů.
Průzkum probíhal třetí březnový týden od pondělí 14. března do neděle 20. března a obsahoval téměř 800 serverů, z čehož třicítka webů patřila do podsekce „sexshopy“.
V kterých dnech čeští zákazníci navštěvují internetové obchody? Využívají neomezené návštěvní doby, nebo se řídí heslem „ráno moudřejší večera“? A co uživatelé sexshopů? Představují specifickou skupinu, nebo se svým chováním nevymykají průměru? Potvrdí naměřená data velké internetové domy, které do průzkumu nebyly zahrnuty?
Otázky jsou na stole, a tak se pojďme podívat na výsledky.
Rozložení návštěvnosti e-shopů během týdne
Den | Vše | Bez sexshopů | Sexshopy |
---|---|---|---|
Pondělí 14. 3. 2005 | 16,60 % | 16,70 % | 14,30 % |
Úterý 15. 3. 2005 | 16,70 % | 16,70 % | 14,30 % |
Středa 16. 3. 2005 | 15,80 % | 15,80 % | 14,90 % |
Čtvrtek 17. 3. 2005 | 15,20 % | 15,20 % | 15,30 % |
Pátek 18. 3. 2005 | 14,00 % | 14,00 % | 15,60 % |
Sobota 19. 3. 2005 | 10,50 % | 10,40 % | 12,80 % |
Neděle 20. 3. 2005 | 11,20 % | 11,20 % | 12,80 % |
Celkem | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % |
Zdroj: Navrcholu.cz, 03/2005, 12. týden, rozložení návštěv
Z analýzy jednoznačně vyplývá, že návštěvní horečku zažívají všechny e-shopy ve všední dny, zatímco o víkendu přichází znatelný pokles.
Srovnání s reálným životem se více než nabízí – zatímco kamenné obchodní domy praskají o víkendu ve švech, internetoví zákazníci tento čas využívají k jiným aktivitám (samozřejmě za předpokladu, že se masově nepřidají k nakupující většině, ale to můžeme skoro vyloučit).
Běžné internetové obchody jsou nejvíce navštěvovány na začátku týdne, intenzita pak klesá v pátek s nastupujícím víkendem. Sexshopy vykazují opačnou křivku. V pátek u nich návštěvnost kulminuje, víkend je sice také slabší, ale nezaznamenáváme takový propad jako v první kategorii.
Rozložení návštěvnosti e-shopů v průběhu dne
Pracovní den | Víkend | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Hodina | Vše | Bez sexshopů | Sexshopy | Vše | Bez sexshopů | Sexshopy |
1 | 1,50 % | 1,50 % | 2,90 % | 2,60 % | 2,60 % | 4,60 % |
2 | 0,90 % | 0,90 % | 1,40 % | 1,60 % | 1,60 % | 2,80 % |
3 | 0,60 % | 0,60 % | 0,90 % | 1,10 % | 1,00 % | 1,80 % |
4 | 0,50 % | 0,50 % | 0,60 % | 0,90 % | 0,90 % | 1,10 % |
5 | 0,50 % | 0,50 % | 0,50 % | 0,90 % | 0,90 % | 1,30 % |
6 | 0,60 % | 0,60 % | 0,90 % | 0,90 % | 0,90 % | 1,00 % |
7 | 1,70 % | 1,70 % | 1,40 % | 1,30 % | 1,30 % | 1,20 % |
8 | 3,50 % | 3,50 % | 2,50 % | 2,00 % | 2,00 % | 2,00 % |
9 | 5,20 % | 5,20 % | 3,30 % | 3,10 % | 3,10 % | 2,70 % |
10 | 6,30 % | 6,30 % | 4,70 % | 4,30 % | 4,30 % | 3,50 % |
11 | 6,80 % | 6,90 % | 4,90 % | 5,40 % | 5,40 % | 5,00 % |
12 | 6,70 % | 6,80 % | 5,30 % | 5,70 % | 5,80 % | 3,50 % |
13 | 6,90 % | 7,00 % | 6,00 % | 5,10 % | 5,20 % | 4,00 % |
14 | 7,30 % | 7,30 % | 6,40 % | 5,40 % | 5,40 % | 5,50 % |
15 | 7,40 % | 7,40 % | 7,60 % | 5,40 % | 5,40 % | 5,90 % |
16 | 6,50 % | 6,50 % | 6,90 % | 5,50 % | 5,50 % | 6,10 % |
17 | 5,70 % | 5,70 % | 6,90 % | 6,10 % | 6,10 % | 6,30 % |
18 | 4,80 % | 4,80 % | 5,90 % | 6,50 % | 6,50 % | 6,30 % |
19 | 4,90 % | 4,90 % | 4,90 % | 6,60 % | 6,70 % | 5,60 % |
20 | 5,10 % | 5,10 % | 5,00 % | 7,00 % | 7,00 % | 6,20 % |
21 | 5,30 % | 5,30 % | 5,40 % | 7,10 % | 7,10 % | 6,30 % |
22 | 4,90 % | 4,80 % | 5,60 % | 6,50 % | 6,50 % | 6,40 % |
23 | 3,70 % | 3,60 % | 5,30 % | 5,30 % | 5,30 % | 6,30 % |
24 | 2,60 % | 2,50 % | 4,90 % | 3,70 % | 3,70 % | 4,50 % |
Celkem | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % |
Zdroj: Navrcholu.cz, 03/2005, 12. týden, jde o průměr návštěv za pět všedních dnů a za dva víkendové dny
Českým internetovým uživatelům dopolední hodiny všedních dnů pro nákupy příliš nevoní. Tento fakt je ještě markantnější u zákazníků sexshopů. Návštěvnost se bez ohledu na charakter obchodu zvyšuje v odpoledních hodinách, nejvyšších hodnot dosahuje mezi 14. a 15. hodinou. V nočních hodinách si oproti hodinám dopoledním druhy obchodů vyměňují pozice, sexshopy ve vzájemném „souboji“ posilují, což rozhodně není překvapivý údaj.
Rozložení návštěvnosti o víkendu takřka kopíruje všední dny. Noční a brzké hodiny patří sexshopům, dopolední a večerní e-shopům a odpoledne je relativně vyrovnané.
Bez zajímavosti není ani srovnání chování zákazníků internetových sexshopů s návštěvníky erotických webů. Jedná se o typově stejné uživatele? S určitostí to samozřejmě prohlásit nemůžeme, ale také v těchto statistikách vychází vítězně pátek, víkend je nejslabší a návštěvnický boom nastává v odpoledních hodinách na konci pracovní doby…
Obchody čísla potvrzují
Jedna z největších českých nákupních galerií, Internet Mall, uváděná čísla potvrzuje na základě vlastních statistik. V měsíci březnu patřily mezi nejnavštěvovanější povelikonoční dny, jinak je návštěvnost konstantní.
„Průměrná denní návštěvnost obchodů Mall se pohybuje kolem 30 tisíc unikátních návštěvníků za den. Ve špičce loni před Vánoci to bylo 53 tisíc návštěvníků za den. Co se týče rozložení návštěvnosti ve dnech v měsíci, nejslabší je téměř vždy sobota, nejsilnější pondělí,“ říká Tomáš Kovařík, marketingový ředitel Internet Mall.
Největší návštěvnost v Internet Mall zaznamenávají v průběhu třinácté a čtrnácté hodiny. Zeptali jsme se také na poměr objednávek ku návštěvnosti: „Konverzní poměr na jednotlivých obchodech velmi kolísá a liší se podle prodávaného sortimentu. Pohybuje se od poloviny procenta do 4–5 procent,“ uzavírá Tomáš Kovařík.
Také další z významných e-shopů, Obchodní-dům.cz, naměřená čísla potvrdil. „V dobách celkem nedávných byl propad ještě větší mezi začátkem a koncem týdne. Také byl velký rozdíl mezi přístupy v jednotlivých hodinách dne. Jak se ale rozšiřuje Internet, statistiky se postupně srovnávají. Myslím si, že do několika let by mohl být náš graf v podstatě vyrovnaný,“ věří obchodní ředitel Petr Šebek.
Poměr návštěvnosti a objednávek Obchodní-dům podle svých přesně nesleduje. „V zásadě platí, že čím více přístupů, tím více objednávek. Někdy jsem ale překvapen, jak z relativně „malé návštěvnosti“ lze vytěžit velké množství objednávek,“ pochvaluje si Petr Šebek.
Jedničkou v žebříčku e-shopů Navrcholu byl v březnu HiFiShop.cz. Zde patří k nejnavštěvovanějším dnům středa a čtvrtek. Nejvíce objednávek (22 procent) se ale uskuteční v úterý, naopak nejslabší je v tomto pohledu pondělí, pátek a samozřejmě víkend.
„Návštěvnost ovlivňuje mnoho vlivů, u objednávek je zřetelný nárůst v obdobích mezi 5. – 15. dnem v měsíci, kdy je výplatní termín mezd. Zákazníci objednávají v týdnu zboží, které se třeba rozhodli koupit během víkendu, a objednávku pak učiní ze zaměstnání,“ myslí si jednatel Roman Křenek.
Žebříček v podsekci Sexshopy vedl obchod Virtshop. Měsíc březen patří v tomto e-shopu mezi nejslabší měsíce, jak návštěvou, tak počtem objednávek. „Z dlouhodobého hlediska má na nákup na Internetu značný vliv počasí. Při ochlazování mají lidé zřejmě špatnou náladu a nákupem si „dělají radost“. Stejná situace je v horkých měsících, kdy se nedá jít ani k vodě, lidé jsou unaveni a zůstávají doma – pak nakupují. Naopak příjemné jarní počasí nebo hezké počasí po dlouhodobějším ochlazení obchody téměř zmrazí,“ říká Tomáš Koubík z Virtshop.cz.
Pomohl Březen – měsíc Internetu?
Ačkoliv nemáme k dispozici absolutní čísla, obchodníci se shodují, že březen patří k méně úspěšným měsícům.
Jiný názor dnes bude mít sdružení BMI, které stálo za tradičním projektem Březen – měsíc Internetu s podporu online nákupu, a mediální partner portál Atlas. Ten dokonce tvrdí, že zaznamenal ve vyhledávání nárůst zájmu o slova, jako je prodej, internetový obchod nebo nákup o více než 25 procent.
Shrnutí
Z výše uvedených výsledků vyplývá následující: české internetové e-shopy jsou navštěvovány hlavně během pracovního týdne, nejvíce zpravidla na jeho začátku. U sexshopů platí totéž, jen s tím rozdílem, že vlnu zájmu registrují na jeho konci.
Dopolední čas není nákupům příliš nakloněn, zájem zákazníků se soustředí na odpolední hodiny v rozmezí třinácté až šestnácté hodiny, v sexshopech je „plno“ také v pozdních nočních hodinách.
Návštěvnost většiny českých internetových obchodů během roku není příliš konstantní, je ovlivňována vnějšími vlivy přes počasí po velké televizní sportovní akce typu mistrovství světa v hokeji, které pozornost směřují jinam. Největších návštěv a tím pádem zisků nabývají obchodníci v chladnějších obdobích a samozřejmě o Vánocích.
A kdy navštěvují e-shopy čtenáři Lupy?