Erika Luzsicza analyzuje důsledky prodeje televizní skupiny Nova

27. 11. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Axocom
Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh, a to hned z několika různých aspektů.

Především by mohlo záležet na tom, jak noví vlastníci budou přistupovat k celému portfoliu ze střednědobého a dlouhodobého hlediska. Jestli ponechají celé portfolio kanálů ve volně dostupné formě FTA/DVB-T(2), nebo ho rozdělí tak, aby do budoucna ještě více diverzifikovali své příjmy. 

PSALI JSME: Koupí Novu čínské CEFC ve spojení s finanční skupinou Penta? Podle Reuters nabízejí téměř 11 miliard korun

Pokud by noví majitelé posunuli alespoň část portfolia a případné nové stanice do placené části a například jen TV Nova nechali volně dostupnou, mohlo by to vést k dalšímu ekonomickému posílení celé skupiny. Zároveň by to mohlo motivovat určitou část diváků těchto kanálů k objednání placené nabídky TV operátorů. 

ROZHOVOR: Podle Eriky Luzsiczy bude lokalizovaných kanálů přibývat

Což by vzhledem k chystaným novým technologickým a vysílacím standardům mohlo mít pozitivní vliv na celý trh nejen tematických kanálů. Díky nárůstu nových předplatitelů by se celý segment mohl dynamičtěji rozvíjet. 

Češi se nikdy neměli lépe…

Proč právě teď? Rozdělení portfolia podporuje více faktorů. Předně ekonomická situace v tuzemsku k tomu přímo vybízí, Češi se nikdy neměli tak dobře jako nyní. A z dlouhodobého hlediska ani není příliš logické nechávat celé portfolio zdarma dostupné všem. 

K tomu se váže druhý fakt, a to, že v okolních zemích už to takto funguje. Například na Slovensku nebo v Maďarsku. Například na Slovensku skupina CME celé své portfolio přesunula z volně dostupné nabídky do té placené. Ano, je pravda, že historicky je na poli televizního vysílání velký rozdíl mezi Českem a Slovenskem. 

Inspirace Slovenskem?

Naši sousedé mají větší divácký zásah v placené části, u nás stále převládá sledovanost stanic volně dostupných. Nicméně je třeba si uvědomit, že z dlouhodobého hlediska by mohla být situace neudržitelná. Právě mediální skupiny s postavením jako například TV Nova mají potenciál svoji nabídku dále segmentovat a rozšiřovat, ale technické limity té volně dostupné části začínají být vyčerpané. 

Proto prodej celé skupiny na vrcholu ekonomické konjuktury nemusí být zajímavý jen z hlediska ceny transakce, ale právě vzbuzuje pozornost ohledně potenciálu dalších změn celého trhu. Kdy jindy udělat rázný krok, když ne právě teď? 

Autor článku

Autorka je ředitelkou společnosti Axocom, která zastupuje zhruba padesát stanic v regionu střední a východní Evropy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).