Hlavní navigace

eTel přeoral internetovou divizi

Mirek Zeman

Když jeli v polovině ledna technici eTelu instalovat bezdrátové pojítko nejmenovanému ostravskému klientovi, ještě netušili, že budou v polovině cesty odvoláni zpět do Prahy, aby si přišli převzít výpovědi. Stejný osud postihl ještě několik dalších. eTel se chystá outsourcovat, což v České republice není příliš v módě.

Když jeli v polovině ledna technici eTelu – druhého nejmladšího, ale nikoli nejmenšího z pěti hlavních telekomunikačních operátorů na českém trhu – instalovat bezdrátové pojítko nejmenovanému ostravskému klientovi, ještě netušili, že budou v polovině cesty odvoláni zpět do Prahy, aby si přišli převzít výpovědi. Stejný osud postihl ještě několik dalších zaměstnanců (přesné číslo tisková mluvčí eTelu neuvedla). Z původního osazenstva zůstali pouze tři, z nichž jeden má smlouvu na dobu určitou a za těchto okolností mu sotva bude prodloužena. Důvodem je zefektivnění chodu společnosti, resp. prodělečné internetové divize.

<INTERMEZZO>

Místností přechází mladý muž v béžovém obleku – ředitel a spolumajitel firmy Globix Radek Brňák (28). Globix , vzniklý loni v prosinci, zajišťuje telefonní spojení například Rádiu Svobodná Evropa nebo Avii (další zákazníky tají). Mezi pražskými firmami koluje jeho oficiální ceník: za minutu hovoru do Kanady nebo Spojených států si účtuje i s DPH 26 korun, zatímco Telecom je o třináct korun dražší. „Ano, poskytujeme kompletní služby včetně spojení do zahraničí,“ říká Brňák. „Máme licenci a platíme daně. Ale je to dost citlivá věc, na hraně zákona. Možná trochu účel světí prostředky.“

V čem je trik? Monopol Telecomu stojí na stále platném zákonu z roku 1964, podle nějž lze „telekomunikační služby“ poskytovat jen s licencí, a na článku VII v usnesení Klausovy vlády o exkluzivitě na „telefonní služby“. Brňákova firma má od Českého telekomunikačního úřadu povolení na přenos dat, tedy na telekomunikaci, ale přitom – podle stanoviska svých právníků – nepřenáší na linkách hlas, a proto neprovozuje telefonní službu. Laicky řečeno, přenáší hlas převedený do počítačového kódu, do „nul a jedniček“. K tomu jí stačí mít speciální ústřednu a od Telecomu pronajatý mezinárodní okruh. – Tomáš Němeček, Vražda monopolu, Respekt, 1.6.1998

</INTERMEZZO>

Jak je z výše uvedených řádků patrné, Globix (dnešní eTel) nebyl tak úplně regulérní telekomunikační operátor a už vůbec ne poskytovatel internetových služeb. Tím se víceméně stal až v okamžiku vstupu irské společnosti eTel Group do majetkové struktury firmy. Tj. připojení k Internetu začal nabízet z perspektivy trvání českého internetového trhu relativně nedávno, protože původně si jej založila hrstka nadšenců pro provozování pololegálního byznysu. Toto „hard-core“ jádro navíc společnost s příchodem irského investora opustilo a založilo si Dial Telecom, který však zřejmě bude dalším investičním debaklem II. EPIC Holding (Atlas, Super).

Zdejší trh již je delší dobu ve stádiu hibernace. S kolika novými službami jste se za poslední rok setkali? Na hibernace trhů jsme ostatně mi, Češi, experti a netýká se to pouze internetového připojení, ale kupříkladu RED (tj. Real Estate Development) a mnoha dalších. Naše národní povaha – nic jiného to snad ani být nemůže – zatlačila ceny některých produktů na únosnou mez a mnohde dokonce pod čáru ponoru. Všichni se prostě dlouho předháněli, kdo nabídne levnější počítanou pevnou linku o rychlosti 64 kb/s, jejíž provozování reálně nevydělává žádné peníze a přináší pouze komplikace. To si můžete dovolit jen s výhledem na zisky v dlouhodobém horizontu.

Z historického hlediska to mírně připomíná strategii, kterou volily v druhé polovině minulého století japonské společnosti při nástupu na americký trh. Nebyl-li americký podnik v zisku do tří měsíců od založení, jeho akcionáři začali být nervózní. Japonské firmy klidně udržovaly dumpingové ceny 15 let v očekávání krachu konkurence a příchodu technologie umožňující zlevnit výrobu. Zde se samozřejmě nepočítalo s možností „zlevnění výroby“, ale s tím, že se zákazníkům dodatečně podaří podat nějaké další služby a produkty. Jenže se ukázalo, že uživatel „sociální“ počítané přípojky 64 kb/s je hnán jedinou motivací – ušetřit. Nic jiného jej nezajímá.

CIF17_Rozkosny

Internetová divize proto těžko může být v zisku, když eTel vstupoval na „mrtvou půdu“, kde zákazníky nezajímá přidaná hodnota, ale cena, a neposlouchají, jakou výhodu má vaše mikrovlna s agregací 1:1 oproti levnější konkurenci s poměrem 1:8. Výnosy tak můžete zvyšovat pouze snižováním nákladů. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je outsourcovat, což je přesně to, co se eTel aktuálně chystá udělat. Pokud vím, podobným způsobem funguje v současné době kupříkladu Nextra a v minulosti outsourcoval instalace antén a bezdrátové sítě Český Telecom. Jen nechápu, jak eTelu bez techniků funguje dohledové centrum a network management…

Přestože outsourcing je již delší dobu světovým hitem (v poslední době kupříkladu Microsoft outsourcuje výrobu Xboxu), v našich končinách není příliš oblíben. Vede k tomu, alespoň myslím, několik důvodů: a) na scéně není dostatek nezávislých subjektů, od kterých byste mohli něco outsourcovat; b) plánování a rozvoj sítě se špatně outsourcují a ve většině firem dělají obojí stejní lidé; c) každý poskytovatel internetového připojení má léta stabilní technický tým a jeho odstřižení by vyvolalo chaos a nutnost přeorat celou společnost, k čemuž v současné době prodeje počítaných pevných linek o rychlosti 64 kb/s prostě není motivace.

Anketa

Co je podle vás hlavním motivem nízké popularity outsourcingu na českém ISP trhu?

Našli jste v článku chybu?