Ještě nedávno to vypadalo, že má Google vyhráno. Evropský komisař pro hospodářskou soutěž Joachim Almunia před několika měsíci tvrdil, že nejnovější návrhy Googlu jsou dostatečné k rozptýlení pochyb o zneužívání jeho pozice na evropském trhu.
Necelé dva měsíce před vypršením svého mandátu ale změnil názor: ani třetí sada návrhů nestačí a Google bude muset předložit zcela nová řešení, která budou přijatelná pro jeho kritiky, oznámil v pondělí Almunia.
Za obratem stojí soustředěný odpor konkurentů, kteří si na Google u Evropské komise stěžovali. Ke stížnostem se mimochodem připojilo i české Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) nebo e-komerční skupina Allegro Group.
Almunia o velkém tlaku na změnu rozhodnutí mluvil už ve víkendovém rozhovoru pro agenturu Bloomberg. Reakce konkurentů Googlu, sdružených do organizace FairSearch (jejími členy jsou například Microsoft, Nokia, TripAdvisor, Allegro nebo Expedia), podle něj byly „velmi, velmi negativní“.
„Některé stížnosti přinesly nové argumenty, nová data a nové úhly pohledu. Musíme je teď zanalyzovat a zjistit, jestli dokážeme – či jestli Google dokáže – najít odpovědi na obavy, které shledáme oprávněnými,“ připustil Almunia.
Po odmítnutí třetího kola návrhů je ovšem otázkou, jestli eurokomisař stihne spor urovnat ještě před svým říjnovým odchodem z funkce.
Čtyři roky sporů
Antimonopolní šetření se přitom táhne už od roku 2010, kdy jej Evropská komise spustila na základě stížností konkurentů Googlu. Jádrem sporu se (kromě dalších otázek, jako je třeba zobrazování velkých náhledů fotek v Google Image Search) staly zejména odkazy na specializované služby Googlu (srovnávač cen zboží, vyhledávač letenek nebo hotelů apod.), kterými firma začala stále více obklopovat organické výsledky hledání. Konkurenti namítají, že tak zneužívá své dominantní postavení na trhu vyhledávačů v Evropě, kde drží více než 90% podíl.
Loni na jaře Google připustil, že je ochotný uspořádání výsledků hledání změnit, a nabídl, že se vedle odkazů na jeho služby budou zobrazovat i tři odkazy na obdobné služby konkurence. Sdružení FairSearch reagovalo vlastním výzkumem, který ukázal, že by na konkurenční odkazy klikalo jen minimum uživatelů. S dalšími testy, s podobným výsledkem, později přišla i skupina Allegro.
Konkrétní čísla o tom, jak je design výsledků vyhledávání Googlu poškozuje, ale konkurenti odmítají uvádět. Stejně tak není jasné, jak by vlastně přijatelný kompromis mohl vypadat – ani jedna strana totiž nechce ustoupit ze svých pozic.