Hlavní navigace

Facebook i Twitter chtějí předcházet sebevraždám svých uživatelů

Jan Beránek

Obě sociální sítě dlouhodobě čelí kritice kvůli ignorování kyberšikany a problematických aktivit. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat.

Facebook dlouho čelil kritice za to, že necitlivě pracuje s daty. Schytal to třeba loni v říjnu, kdy v rámci své politiky používání reálných jmen vyhodnotil jména svých transsexuálních uživatelů jako falešná.

Teď se snaží svůj přístup změnit. Teprve nedávno, a jako poslední z velkých internetových služeb, například zavedl možnost posmrtného vypořádání se s pozůstalostí na Facebooku

A tento týden Facebook spustil nový nástroj, který umožňuje upozorňovat na chování uživatelů, kteří by mohli potřebovat profesionální pomoc. Celá akce probíhá diskrétně a depresivní uživatel dostane od systému zprávu, ve které se dozví, že „jeho přátelé si myslí, že možná prochází náročným obdobím a požádali Facebook, aby se podíval na jeho nedávno publikovaný příspěvek.“ 

V nabídce řešení, respektive možných způsobů pomoci, je kontaktování přátel nebo tísňové linky. Zároveň Facebook, proměněný v sociálního pracovníka připomíná svým uživatelům, že nejsou sami, protože podobné problémy řeší každý měsíc plno dalších lidí. 

Na odbornou pomoc povolal Facebook specialisty z velkých pomáhajících organizací včetně Save.org nebo Forefront a National Suicide Prevention Lifeline.

Twitter nezůstal pozadu

Kromě Facebooku vyráží „na pomoc“ potenciálním sebevrahům nebo obětím kyberšikany také Twitter. Do nahlašovacího formuláře doplnil možnost ohlásit sebepoškozování, ale také to, že někdo zveřejňuje něčí osobní údaje či důvěrné informace. 

Formulář pro nahlašování (zejména) harašení Twitter podstatně zjednodušil v prosinci 2014. Podle Update on user safety features to vyvolalo zpětinásobení počtu nahlášení a vedlo také k ztrojnásobení počtu lidí, kteří se těmito hlášeními zabývají. Twitter zmiňuje, že se mu podařilo i výrazně zkrátit reakční dobu na nahlášení; neříká sice, jak dlouhá nyní je, ale novou dobu označuje jako „zlomek“ původní.

Twitter adds “report dox” option, makes some users verify contact info uvádí, že Twitterem zmíněné „akce proti účtům, které porušují pravidla“ budou znamenat i to, že se takovéto účty setkají s požadavkem na ověření kontaktních informací – v podobě ověření e-mailové adresy nebo telefonního čísla. Teprve poté bude zablokovaný účet případně navrácen do funkčního stavu.

Stejný systém, tedy ověření e-mailu a poté ověření přes telefonní číslo používá Facebook: jde to ale jen u prvních zablokování, v dalších kolech, či v případě pochybností o používání pravého jména, přichází na řadu zaslání až dvou dokladů totožnosti. Twitter skutečná jména nevyžaduje, takže zde se zaslání dokladu totožnosti týká pouze okamžiku, kdy si stěžujete na někoho, kdo se za vás vydává.

Ověření pomocí telefonního čísla si Twitter v poslední době oblíbil v okamžiku, kdy automatická kontrola při zakládání účtu dojde k názoru, že z vašeho počítače/prohlížeče/IP adresy již bylo založeno (či je provozováno) příliš mnoho účtů. Pro založení nového budete muset zadat číslo mobilního telefonu (nebo najít jinou IP adresu a prohlížeč).

Nové možnosti nahlašování nemusí být pro váš účet dostupné okamžitě, Twitter je nasazuje postupně.

Jakým způsobem naloží Twitter s nahlášením sebepoškozování v zemi, kde nemá ani zastoupení? Těžko říct, ale v USA je jasné, proč k něčemu takovému přistupuje. Musí čelit silnému tlaku, že ignoruje projevy online násilí, kyberšikanu a další potenciálně problematické aktivity.

Jedno je ale jisté, jakkoliv nahlášení zahájíte přímo na Twitteru, jste poté stejně přesměrováni na prázdný formulář, kde musíte ručně vyplňovat jak název nahlášeného účtu, tak odkaz na nahlašovaný tweet. Možná se to v dalších verzích Twitteru podaří dotáhnout do použitelné podoby.

Našli jste v článku chybu?