Texas Holdem Poker s 65 miliony fanoušků přišel za sedm dní o 113 tisíc fanoušků – změna sice prakticky nepatrná, ale jde na vrub čistce falešných účtů, kterou Facebook zahájil minulý týden. Vidět to můžete zcela jasně na grafu od AppData. Podobně je tomu u FarmVille (pokles o 123 tisíc fanoušků).
Míra poklesu je různá, ale obecně platí, že bude větší tam, kde byl nějaký důvod pro příchod „falešných“ účtů, nebo tam kde si stránka nakupovala fanoušky. Typickým důvodem vyššího počtu falešných účtů jsou samozřejmě soutěže. A nepřekvapí, že hry na Facebooku budou mít mezi fanoušky falešné účty – ty ale zpravidla vytvářeli samotní hráči, aby v nich mohli dosáhnout lepších výsledků.
Podobně je tomu u dalších stránek z žebříčků největších stránek na Facebooku.
Stránka | Počet fanoušků | Změna za týden |
Facebook for Every Phone | 114 069 799 | +2 709 910 |
74 216 455 | +1 661 807 | |
Texas HoldEm Poker | 65 206 729 | -112 994 |
YouTube | 63 033 457 | +124 530 |
Eminem | 61 143 663 | -5 572 |
Rihanna | 60 314 664 | -50 610 |
The Simpsons | 54 813 746 | +22 750 |
Shakira | 54 655 821 | -644 |
Lady Gaga | 53 196 467 | -104 125 |
Coca-Cola | 51 903 400 | +371 784 |
Pokles fanoušků velmi pravděpodobně postihl i některé české stránky – Vodafone CZ ztratil pár stovek fanoušků (a podle grafu je možné předpokládat, že jde o výsledek rušení falešných účtů). Pokles je vidět i u jedné z největších „českých“ značek na Facebooku, tedy Kofoly. Ztráty se ale u větších českých stránek prakticky nekonají – pokud se vůbec nějaké konají, jsou velmi malé, v řádu desítek či stovek fanoušků.
Facebook pro Českou republiku aktuálně udává 3 747 020 „lidí, kteří žijí v České republice“, před týdnem to bylo 3 680 020, takže mazání falešných účtů ty „české“ zcela určitě nijak významně nepostihlo – otázkou samozřejmě je, kolik z desítek (možná až stovek) tisíc „fake“ účtů založených českými „marketéry“ uvádí bydliště v ČR. A nakolik jsou tyto falešné účty aktivní.
Pokud se někde, zejména na nějaké „české“ stránce objeví významný pokles (a může jít i o desítky procent), může to znamenat, že stránka v minulosti nakoupila větší počet fanoušků z hodně pochybného zdroje. A samozřejmě na to doplatila, protože řada koupených fanoušků jsou falešné účty.
Stále platí, že počet fanoušků je nic neříkající číslo – důležité je, jak se značce daří fanoušky zapojit – jak komentují, „lajkují“, ale hlavně jak hodně sdílí (a provozovatele by ještě více mělo zajímat, zda přítomnost na Facebooku přináší firmě nějaké zákazníky).
Facebook nikdy neukazuje příspěvky stránek všem fanouškům, takže je stejně není možné oslovit všechny (lze uvažovat o oslovení od 16 do 30 procent, více hlavně tam, kde je vysoký EdgeRank). Ve fanoušcích se navíc běžně „skrývají“ i ti, kdo si stránku dali na „Skrýt“ – zůstali tedy fanoušky, ale už nikdy neuvidí příspěvky (a čím starší stránka je, tím více takových fanoušků má). Vysoké zapojení fanoušků znamená, že i stránka s několika tisíci fanoušky dokáže (prostřednictvím sdílení fanoušky) oslovit desítky tisíc lidí.
Zrušení falešných účtů je příznivý krok – povede k snížení počtu fanoušků, ale nikoliv k snížení zapojení fanoušků – mrtvé falešné účty nic nevytvářely a nijak se do komunikace značky nezapojovaly. Stránky by tak po čistce mohly spíše získat. Fanoušci budou komunikovat stejně, ale jejich celkový počet bude nižší, což by ve výsledku mělo prospět EdgeRanku.