Co mají společného zprávy, že korejský lídr Kim Čong-un je nejvíce sexy mužem planety a že české úřady práce budou kromě hledání zaměstnání provozovat také seznamku? Napsaly je humoristické weby a některá seriózní média na ně skočila a nekriticky je publikovala.
Facebook teď testuje pomůcku, která by měla nejen novinářům pomoci rozeznat, že článek odkázaný v jejich Newsfeedu je satirickým šlehem a ne vážně míněnou zprávou.
Jak si všiml server Ars Technica, například u odkazů ze známého amerického recesistického serveru The Onion se už na Facebooku začal objevovat tag [Satira], který má uživatele upozornit, že text nemají brát vážně.
Tag se ovšem nezobrazuje hned u dotyčného textu, ale jen u odkazů na související články, které Facebook zobrazuje, pokud na hlavní odkaz kliknete – viz screenshot:
Připadá vám to absurdní a myslíte si, že jde o nějaký vtip? Pletete se: mluvčí Facebooku serveru Ars Technica potvrdil, že firma tagování odkazů na satirické články skutečně už déle než měsíc testuje. „Důvodem je to, že nám uživatelé říkali, že si přejí více rozlišovat satirické texty od těch ostatních,“ cituje server zástupce Facebooku.
Jak sociální síť určuje, který server a který text je satirický a který ne, firma neupřesnila. U odkazů na texty českého webu Infobaden.cz se ale tagy nezobrazují – přestože Facebook v českém rozhraní anglické slovo Satire jinak správně překládá na Satira.
Buď Facebook prostě nemá zdroje na označování českých zdrojů, nebo – a to by byla asi mnohem horší varianta – se potvrzuje, že Infobaden vlastně není žádná parodie, ale čistočistá pravda ;)