Hlavní navigace

Farma & VIP Prostřeno, letní nastavovaná kaše našich komerčních televizí

1. 7. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Když mi už i moje babička řekla, že se kvůli Farmě a VIP Prostřenu nedá v televizi na co koukat, zpozorněl jsem. Kdo jiný než důchodci by měl zachraňovat letní sledovanost?

Máme za sebou první týden letního vysílání hlavních českých televizí. Ulice, Ordinace, Cesty domů a další stálice či televizní jistoty si dávají prázdninovou přestávku a místo nich přišla Farma a VIP Prostřeno. Pro jistotu v denním taktu, s výjimkou pátku a víkendu (Nova však Farmu vysílá i v neděli). Takže pokud si od pondělí do čtvrtka (a u Novy už od neděle) zapnete po osmé hodině večer jednu nebo druhou nejsledovanější českou televizi, uvidíte stále týž pořad. Buď Farmu nebo VIP Prostřeno.

Přiznám se bez mučení, podíval jsem se na oba. U Farmy na úvodní díl a pak ještě jeden, u kterého jsem očekával nějaký děj. Úvod jsem chápal jako takové seznámení se soutěžícími. Dost mě ale překvapila dramaturgie druhé části. Neustálé přeskakování v čase, emotivní zpovědi „farmářů“, kteří ledva dojeli na Farmu a už pateticky líčí, co všechno od ní čekali a co je zklamalo, jak se jim stýská po domově… Pár hodin po příjezdu na Farmu, kde mohou strávit několik týdnů či měsíců?! Neuvěřitelné.

VIP Prostřeno je Farmě hodně podobné v tom, že v něm dramaturgie hodně hraje s nastavovanou kaší. Neustále se dokola opakují upoutávky na to, co v daném díle ještě uvidíte, až to začíná být opravdu otravné. Ve finále se vlastně díváte na partu několika profláklých „celebrit“, co si udělala několik domácích mejdanů a zrovna u toho byla kamera. To je docela laciný nápad se snad ještě lacinějším provedením. Primě family bych ale na rozdíl od Novy dal bod k dobru za to, že skrze VIP Prostřeno důkladně propaguje tváře svých pořadů, takže to je vlastně jedno velké letní primácké self promo.

Výsledkem tohoto pokusu, který nás bude trápit celé léto, je – možná ani ne překvapivě – nárůst večerní sledovanosti menších televizí. Nova s Primou family zkrátka posílají svoje diváky jinam, což pro ně může být docela ošidné. Slovy bankéře v reklamě na Air bank: Co když se jim u vás bude líbit?! Ano, co když se divákům najednou začne líbit TV Barrandov, programy České televize, Nova Cinema, Prima Cool nebo Prima love (v posledních třech případech to může být Nově nebo Primě vlastně jedno)? Jenže ti, co mají satelitní nebo kabelovou televizi, mohou přepínat ještě jinam.

BRAND24

Zaplnit každý všední večer stejným pořadem, aniž by to byl opravdu silný a bezkonkurenční formát, je opravdu hodně riskantní. Zatím se ukazuje, že v tom riziku má trochu navrch Prima family nad Novou. VIP Prostřeno dosahuje nadprůměrných podílů na publiku oproti stabilní sledovanosti Primy family po 20. hodině, u Farmy je tomu přesně naopak. Samozřejmě není možné vynášet kategorické soudy po jednom týdnu vysílání, zvlášť když je ovlivněn tak důležitou sportovní událostí, jako je fotbalové Euro. Jenže po něm přijde letní olympiáda v Londýně, která potrvá až do srpna.

Nejsem si jist, že Nova utáhne každodenní vysílání Farmy po celé léto jen s jedním zajímavým cholerikem, kterého můžou ostatní soutěžící kdykoli během hry vyřadit. A nejsem si ani jist, zda jsou čeští diváci připraveni strávit dalších 32 prázdninových večerů pohledy do kuchyní českých celebrit nebo lidí, co se za ně považují. Naopak jsem přesvědčen o tom, že toto léto bude díky Nově a Primě family hodně příznivé pro menší televize, a to včetně nováckého fandy, který odstartuje co nevidět.

Co je lepší?

  • Farma.
    21 %
  • VIP Prostřeno.
    24 %
  • Cokoli, jen ne tyto dva pořady.
    55 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).