Hlavní navigace

Jiří Kubeš: Fler se rozšíří i do zahraničí

14. 12. 2009
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Prodávat nehodlám, exit neplánuji. Je to pro mne srdeční záležitost, říká Jiří Kubeš, majitel a provozovatel serveru Fler.cz. „Chci, aby si lidé stále více a více oblíbili ručně vytvářené výrobky, módu, design. Aby viděli, že v tomto zboží je ‚duše‘ a ukázali záda masově produkovaným výrobkům,“ dodává.

Fler jste založil v únoru 2008 a za pár týdnů oslavíte druhé narozeniny. V zahraničí před tím takové servery už existovaly, například americký Etsy.com nebo evropská Dawanda. Byly pro vás velkou inspirací?

Nápad vytvořit český server pro prodej zboží ruční výroby přišel v podstatě velmi rychle jako souhra několika okolností. Mnoho let jsem pracoval v reklamní agentuře a grafickému designu se věnuji už přes patnáct let. Moje žena je módní návrhářka, takže k oblasti umění, designu a ke kreativitě jsem měl vždy hodně blízko. E-shopů, kde se prodává zboží jednotlivých designérů je v ČR samozřejmě více. Napadlo mne udělat široce otevřený server, který nebude prodávat jen zboží designérů, ale také začínajících umělců, kreativců a řemeslníků. Navíc jsem chtěl, aby si mohli celý prodejní systém ovládat jednotliví prodejci sami. Držet skladem zboží mi nepřipadlo rozumné ani praktické. Od prvotního nápadu, přes načrtnutí si jednoduchého modelu funkčnosti po zaregistrování domény Fler.cz uběhlo pouze několik hodin.

Jiří Kubeš

  • nar. 1974, ženatý, 3 děti, žije v Kuřimi
  • 1992 – 1994 K+L s.r.o., signmaking
  • 1994 – 1995 Spolumajitel Perspekt s.r.o., grafické práce
  • 1995 – 1996 GERICO, reklamní agentura, pozice hlavní grafik
  • 1996 – 1999 Areal.cz, internetová a reklamní společnost, hlavní grafik, webdesign
  • 1999 – 2003 OSVČ
  • 2003 – 2005 Visione s.r.o., reklamní agentura – pozice creative director (Bauhaus, Algida, Albert, Hypernova…)
  • 2005 – 2008 OSVČ

Mám to chápat tak, že před tím, než jste Fler.cz spustil, jste o Etsy či Dawandě vůbec nevěděl?

Nevěděl. Ale posléze jsem se inspiroval polským serverem pakamera.pl, který prodává podobné zboží. Až po nějaké době jsem objevil server Etsy a ještě později dawanda.com. Samozřejmě mne pak inspirovaly a ovlivnily, hlavně jsem se ale ujistil, že model je životaschopný.

Jiří Kubeš - fler.cz - 1

Stejně u zahraniční inspirace zůstaneme. Etsy získal kapitál i tak, že oslovil fond Union Square Ventures a lidi, kteří před tím prodali úspěšně Flickr a Delicious. Kde jste vzal na rozjezd a rozvoj Fler.cz peníze vy?

Jsem grafik a tak jsem si byl schopen vytvořit pro své projekty grafiku vždy sám. Provozuji i další servery, Mazlicci.cz a Moje-rodina.cz a z nich mám i programátorské zkušenosti. První verzi systému jsem si tak byl schopen vytvořit rychle a „levně“. Server Moje-rodina.cz s dobrou návštěvností také posloužil jako reklamní prostředek pro první kampaň. Nejvíc ale funguje při rozvoji to, že nakupující i prodávající Fler.cz rádi doporučují dalším. Spuštění serveru ale rozhodně provázelo napětí, zda bude projekt funkční.

Takže jste rozvoj financoval jen z vlastních prostředků?

Ano. Žádný veřejný ani tichý investor neexistuje.

Zaujalo mne, že server provozujete jako živnostník a ne jako eseročko nebo akciovka, což je mnohem obvyklejší. Proč jste si nezaložil firmu?

Vždy jsem byl živnostníkem a zaměstnat mne bylo složité. Práce v organizované struktuře mi až tak příliš nevyhovuje. Fler.cz však roste velmi rychle a je pravděpodobné, že firmu dříve nebo později založím. To je ale spíše otázka na účetní firmu a právníka. V těchto věcech zběhlý nejsem. Zatím s fakturací a podobně není problém – systém je plně elektronický, včetně automatického vystavování faktur a párování plateb s bankovními výpisy.

Jiří Kubeš - fler.cz - 2

Když říkáte, že Fler „rychle roste“, můžete být konkrétnější? Kolik prodejců a nakupujících máte a jakých obratů dosahujete?

Aktuálně je na Fler.cz zaregistrováno dvanáct tisíc prodejců a pětatřicet tisíc nakupujících. Fungujeme téměř dva roky a za tu dobu návštěvnost neustále roste. Minulý měsíc jsme překonali hranici jednoho milionu návštěv za měsíc a v pondělí (7. prosince, pozn. red.) zrovna padl rekord, 45 tisíc návštěv za den. V listopadu prodali prodejci 57 552 kusů zboží, takže víc než jeden za minutu. Pro srovnání – v říjnu bylo prodáno 43 179, v září 32 790 kusů. Každý měsíc server zobrazí 30 milionů stránek. Minulý měsíc bylo celkově prodejci odeslali 19 tisíc balíčků, takže jen za poštovné vydali téměř 900 tisíc korun.

A kolik činí obrat serveru – i když spíše bychom měli mluvit o součtu hodnot prodaného zboží?

K celkovému obratu prodejců bych se nerad konkrétně vyjadřoval, ale řekněme, že je to souhrnem v řádu několika milionů korun za měsíc.

Několik milionů vynásobeno počtem měsíců a vaším poplatkem ve výši jedenácti procent z vás dělá milionáře.

Takhle nepřemýšlím. Fler.cz dává možnost vydělat tvůrcům, kteří na něm prodávají. Každý měsíc si tak vydělává několik tisíc uživatelů a mezi nimi je i mnoho takových, kteří tuto činnost dělají „na plný úvazek“. Samozřejmě, že z tohoto podnikání mám zisk, ale také velké výdaje. Aktuálně například Fler.cz funguje kvůli obrovské zátěži již na třech špičkových serverech a programátoři také něco stojí.

Kolik lidí se vlastně Flerem „živí“, jak jste říkal, „dělá to na plný úvazek“?

Přesné informace nemám. Je skutečně mnoho uživatelů, kteří mají obrat vyšší než je průměrná mzda v ČR, ale otázkou je, jaké mají náklady. Před několika dny mi psala jedna uživatelka a mezi řečí se zmínila o tom, že plánovala nastoupit do zdravotnictví, ale nakonec se rozhodla, že se bude plně příští rok věnovat pouze ruční tvorbě na Fleru. Prodávání na Fleru ji přesvědčilo, že ji tato práce může uživit.

Jiří Kubeš - fler.cz - 3

Máte při takovém počtu uživatelů problém s nepoctivci, co neprodávají své zboží, případně zboží nakonec neposílají? Právě zmíněný etsy.com to musel řešit a klasické aukční servery, jako eBay nebo Aukro kvůli tomu mají i program ochrany kupujících.

U nás je zatím situace velmi klidná, jsou to jednotlivé případy. Máme funkční systém hodnocení uživatelů, ať už prodejců nebo nakupujících, který nutí prodejce dosahovat co největšího prodejního komfortu. Funguje i takzvaná Fler kariéra, která započítává různé parametry z prodejů a také právě tato hodnocení. Pokud prodejce získá špatné hodnocení, snižuje se mu toto kariérní hodnocení a oslabuje to jeho pozice v prodeji. To je velmi motivující. Navíc – konkurence na Fleru je již poměrně vysoká a nejvíce prodávají ti skutečně nejlepší. Komunita a celkové ovzduší na Fleru je o dost jiná než na aukčních serverech.

Když se podívám na vaše poplatky, jsou ve výši jedenácti procent z prodejní ceny. Není to příliš? Narážím na to, že už několikrát zmiňované Etsy či Dawanda mají 20 centů + 3,5 %, respektive 5 %…

Asi vás překvapím ale na etsy.com vás náklady na prodej vyjdou nakonec podobně jako na Fler.cz. Zpoplatňují nejen vkládání zboží, ale i takzvanou obnovu, kdy po třech měsících neprodané zboží z prodeje zmizí a za jeho znovuobnovení musíte zaplatit dalších dvacet centů. Z reakcí a vlastního průzkumu vím, že abyste na tomto serveru prodal, utratíte stejnou, ne-li větší částku. Fler.cz žádné vstupní poplatky ani umisťovací poplatky nemá, pouze provizi z uskutečněného prodeje. Navíc – náš systém je jiný v tom, že provize navyšuje prodejní cenu, takže prodejce nepřichází o svůj zisk, přeneseně ji platí nakupující. Navíc je možné na Fler.cz zdarma „topovat“, tedy popostrčit zboží dopředu ve vylistování. Na výši provizí nemáme ze strany prodejců stížnosti. Mnoho tvůrců má praktické zkušenosti z galerií, kde galeristé navyšují cenu zboží o padesát až sto procent. Provize Fleru jsou proti těmto maržím minimální.

Co je nejoblíbenější kategorií na Fleru?

Nejoblíbenější kategorií a také nejvíce zastoupenou jsou šperky. Je to myslím dáno tím, že šperky jsou atraktivním dárkem pro známé a blízké. Technika bižuterní výroby je také velmi oblíbená a rozšířená, takže se to nabízí. Dalšími oblíbenými kategoriemi jsou módní doplňky (kabelky).

Jak si představujete Fler za rok, dva? Plánujete být pořád jeho provozovatel nebo ho chcete prodat?

Prodej? Ani náhodou! Není to pro mne jenom podnikatelský záměr, ale srdeční záležitost. Celý svět handmade mě neskutečně baví, jsem člověk, co rád věci „brousí a leští“, až je práce dokonalá. Proto mám v hlavě stále mnoho nápadů jak jít dál. Hlavní věc, o kterou mi ale jde, je skutečně zpopularizovat umění, kreativitu a řemeslo v ČR. Chci, aby si lidé stále více a více oblíbili ručně vytvářené výrobky, módu, design. Aby viděli, že v tomto zboží je „duše“ a ukázali záda masově produkovaným výrobkům. Věřím, že mimo to, že tím podpoří místní drobné podnikatele, tak budou mít také větší radost z toho, co si zakoupili.

Jak to vypadá s expanzí do zahraničí?

Máme tu stále mnoho dotazů, zda je možné na Fleru prodávat a nakupovat z dalších zemí a proto rozhodně chceme expandovat do Evropy. Držíme doménu Fler.sk a také Fler.com, na které budeme právě zobrazovat anglickou verzi Fleru. Slovensko je již na Fleru zastoupeno, jen bychom ještě rádi vylepšili systém měn. Tedy aby Slováci mohli vkládat zboží v eurech, protože aktuálně vidí pouze informativní převod měny, ale veškeré obchody probíhají v korunách. Na plné konverzi se pracuje a předpokládám, že do měsíce až dvou tuto část spustíme. Druhým krokem bude samotný překlad, což nebude tak úplně snadné. Musíme poskytnout prodejcům prostor pro vkládání informací v angličtině a je potřeba, abychom více zpopularizovali platební systém PayPal, který je v jedním z klíčových systémů mikroplateb. K této otázce se váže spoustu dalších drobností, takže spuštění celoevropského Fler.com nás čeká někdy v průběhu roku 2010 – pokud vše půjde dobře.

Hlavně prodejci musejí být připraveni na vícejazyčné vkládání…

Jiří Kubeš - fler.cz - 4

Ano, určitě. Kdo ale nebude chtít prodávat do ciziny, bude si moci tuto funkci vypnout. Jeho zboží pak pro cizince nebude dostupné.

Co propagace Fleru? Kolik dáváte do reklamy, jestli vůbec něco? Nebo spoléháte na „Word of Mouth“, Facebook a podobně?

Samozřejmě, že do reklamy či spíše PR investujeme. Fler je natolik mediálně zajímavý, že se se nám dobře s médii komunikuje. Naší cílovou skupinou jsou především ženy kolem 25 – 40 let, takže tam také míříme. Spolupracujeme s mnoha periodiky, ať už formou fotografií a doplnění módních kolekcí vybraných redakcí nebo různých tipů či návodů na výrobu. Kampaň vedeme i na sociálních sítích, hlavně na Facebooku, kde jsme pro prodejce vytvořili personifikovanou aplikaci pro prezentování aktuálně vloženého zboží. Ale je pravda, že Fler se neskutečně dobře komunikuje od člověka k člověku – zvlášť v naší cílové skupině.

BRAND24

Zajímáte se i o jiné reklamní kanály?

Jakmile bude dostatek prostředků, budeme usilovat o zajímavý reklamní prostor také v pozemních televizích. Ve spolupráci s profesionály jsme začali točit dokumenty a reportáže ze světa handmade, umění a designu. Nakupující se mohou s tvůrci přímo seznámit, snažíme se popularizovat celý tento svět co nejatraktivnější formou – což televizní natáčení jistě je. Internetová Fler TV, která už pár měsíců funguje, má u prodejců a nakupujících velký ohlas. Připravujeme také různé instruktáže, které se týkají kreativních technik, rady jak lépe fotografovat a podobně. S těmito dokumenty se také snažíme prorazit do pozemních televizí, jistá šance tu je.

Nakoupili jste někdy na Fler.cz?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).