Příspěvky na Facebooku existují v několika zásadních typech. Čistě textový, obrázek (či více obrázků) doplněný textem, odkaz (URI) doplněný textem a video (videa z YouTube jsou v zásadě odkaz). Facebook velmi bedlivě sleduje, jak se jednotlivé typy příspěvků projevují – pokud se stanou příliš úspěšnými (a také používanými), dojde k jejich potlačení – uměle je zvýhodněn jiný typ příspěvků.
V průběhu loňského roku se ukázalo, že odkazy fungují příliš dobře a Facebook tehdy zvolil potlačení jejich dosahu a místo toho zvýhodnil čistě textové příspěvky. Do těch je pochopitelně možné umístit odkaz v podobě URI ponechané jako text. Potlačení odkazů vedlo k tomu, že (zejména) firmy začaly hojně využívat právě tento způsob přispívání.
To vedlo k tomu, že Facebook potlačil čistě textové odkazy. A protože nemohl vrátit zpět původní míru zobrazování odkazů, tak zvýhodnil obrázky. Logickým výsledkem bylo to, že pokud jste chtěli úspěšný příspěvek v podobě odkazu dát na web, nejlepší bylo použít obrázek a samotný odkaz nechat v doprovodném textu. Facebook nejen zobrazoval obrázky více než ostatní tipy, ale sami uživatelé byli poněkud zvědavější a na odkazy v textu klikali více.
With this update, we will prioritize showing links in the link-format, and show fewer links shared in captions or status updates.
Což nyní logicky vede k tomu, že se Facebook rozhodl potlačit obrázky, které mají v doprovodném textu odkaz. A protože už nemají moc co zvýhodňovat, tak se vracíme zpět na počátek a zvýhodnění se dotkne pravých odkazů.
Změnu Facebook oznamuje v News Feed FYI: Click-baiting, kde zásadní změnou mechanismu příspěvků je to, že bude potlačovat příspěvky, které vyvolávají touhu klikat (linkbaiting). Rozhodovat o tom bude, jak rychle se uživatel vrátil na Facebook – podle Facebooku znamená rychlý návrat to, že uživatel nebyl uspokojen a příspěvek je linkbaiting a je tedy špatný. Když se nad tím zamyslíte, tak to samozřejmě nedává smysl.
Ale tady jde o klasické „účel světí prostředky“ a pokračující tlak na placení za příspěvky.