Nebývale velkou investici oznámili provozovatelé francouzské služby BlaBlaCar, která se od svého založení v roce 2006 (ve skutečnosti vznikla už v roce 2004, tehdy ale ještě pod značkou Covoiturage.fr) specializuje na zprostředkování spolujízdy.
Jinými slovy se snaží propojit ty, kteří cestují vlastním automobilem a mohou nabídnout místo těm, kteří se potřebují dopravit z jednoho místa do druhého. Ze systému profitují obě strany. Ale pochopitelně i provozovatel systému, který si z každé jízdy vezme zhruba 10 % z ceny.
Podobný koncept se v Česku snaží od roku 2010 prosadit Jízdomat.cz, který koncem loňského roku expandoval na Slovensko.
BlaBlaCar začínal nejdříve v domovské Francii, ale postupně se rozšířil do dalších 11 zemí. V současné době má 8 milionů registrovaných uživatelů, přičemž zhruba milion z nich službu v červnu alespoň jedenkrát využilo. Jedna spolujízda, kterou BlaBlaCar zprostředkuje, je dlouhá přibližně 300 kilometrů a „stopaře“ vyjde v průměru na zhruba 400 Kč.
Firma na svůj další rozvoj získala v lednu 2012 částku 10 milionů dolarů. Tentokrát se ji podařilo sáhnout na podstatně větší balík peněz – 100 milionů dolarů, v přepočtu o něco málo více než 2 miliardy Kč.
BlaBlaCar chce využít investici na globální expanzi. V hledáčku má aktuálně například Turecko, Brazílii nebo Indii. Její představitelé ale v souvislosti s expanzí hovoří i o zemích východní Evropy. Profitovat by z toho mohli třeba i provozovatelé Jízdomatu. Pro BlaBlaCar by totiž bylo při vstupu na český trh mnohem jednodušší koupit již zavedeného hráče.
Zdroj: VentureBeat, TechCrunch
Jak se daří tuzemskému Jízdomatu, je patrné z následující infografiky, kterou firma zveřejnila loni v listopadu.